Παρά τη διαρκή αβεβαιότητα στο διεθνές επιχειρηματικό περιβάλλον, οι CEO ανά τον κόσμο δείχνουν να κινούνται με αποφασιστικότητα. Επαναπροσδιορίζουν τις προτεραιότητές τους και μετασχηματίζουν τον τρόπο που σκέφτονται την επιχείρηση, με επίκεντρο την ανθεκτικότητα. Αυτό προκύπτει από την πιο πρόσφατη έρευνα «CEO Outlook» της EY‑Parthenon — του τμήματος συμβουλευτικών υπηρεσιών εταιρικής στρατηγικής και συναλλαγών της EY — η οποία αποτυπώνει τις αντιλήψεις των κορυφαίων στελεχών επιχειρήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, το 57% των συμμετεχόντων CEOs θεωρεί ότι η παρούσα γεωπολιτική και οικονομική αστάθεια δεν θα αποκλιμακωθεί κατά το επόμενο έτος, ενώ το 24% προβλέπει ότι αυτή η κατάσταση ενδέχεται να διαρκέσει πάνω από τρία χρόνια.
Παρά ταύτα, ο Δείκτης Εμπιστοσύνης των CEOs (CEO Confidence Index) ανέρχεται στις 83 μονάδες, παρουσιάζοντας αύξηση επτά μονάδων από την προηγούμενη μέτρηση τον Μάιο — ένδειξη ότι οι CEOs προσαρμόζονται στην πραγματικότητα της αστάθειας και δεν την ερμηνεύουν πλέον ως προσωρινό μπλοκάρισμα.
Η αύξηση αυτή δεν οφείλεται στην προσδοκία ότι η αβεβαιότητα θα εξασθενήσει αλλά στο γεγονός ότι οι CEOs αναπροσαρμόζουν τα επιχειρησιακά τους μοντέλα, ενσαρκώνοντας μεγαλύτερη ευελιξία και επενδύοντας στην ανάπτυξη εντός ενός μεταβαλλόμενου πλαισίου. Μέσα από την προκλητική αυτή κατάσταση, βρίσκουν ευκαιρίες για ανάπτυξη και αναδιάταξη ακόμη και όταν η παγκόσμια οικονομία παραμένει σε ρευστότητα.
Η δυναμική αυτή αντανακλάται και στις επενδυτικές επιλογές: το 52% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι θα αυξήσει τις επενδύσεις στον μετασχηματισμό του επιχειρηματικού χαρτοφυλακίου τους μέσα στους επόμενους 12 μήνες, ενώ το 39% σκοπεύει να διατηρήσει τον ρυθμό του μετασχηματισμού σε επίπεδα αντίστοιχα με τα προηγούμενα χρόνια.
Επιπλέον, η πλειονότητα των CEOs θεωρεί ότι η παγκόσμια οικονομία δομείται πια με διαφορετική λογική. Ιδέες όπως η «τοπικοποίηση» παραγωγή κοντά στην αγορά κατανάλωσης και η «περιφερειοποίηση» ανάπτυξη περιφερειακών εφοδιαστικών δικτύων εντός γεωγραφικών μπλοκ ενισχύουν τη στρατηγική σκέψη. Συγκεκριμένα, το 72% των συμμετεχόντων θεωρεί την τοπικοποίηση ως μακροπρόθεσμη επιλογή και το 63% την περιφερειοποίηση. Η μεταστροφή αυτή αντανακλά την ανάγκη για πιο άμεσες, ευέλικτες αντιδράσεις στις τοπικές αγορές και στις μεταβαλλόμενες ανάγκες των πελατών.
Η υλοποίηση αυτών των στρατηγικών είναι σαφής: το 38% των CEOs έχουν ήδη ολοκληρώσει σχέδια τοπικοποίησης, ενώ το 36% βρίσκονται σε φάση εφαρμογής. Ενώ για την περιφερειοποίηση, το 21% των συμμετεχόντων έχει ολοκληρώσει τον σχεδιασμό και το 35% προχωρά σε εφαρμογή. Η συντριπτική πλειοψηφία δεν βλέπει τη στροφή αυτή ως παροδική τάση, αλλά ως δομική μεταβολή της στρατηγικής με ορίζοντα χρόνου.
Όσο για τις γεωπολιτικές εκτιμήσεις, οι απόψεις διαφοροποιούνται: παρότι αρκετοί CEOs προβλέπουν συνεχιζόμενη γεωπολιτική αστάθεια, μόλις το 19% θεωρεί ότι η κανονιστική αστάθεια αποτελεί ουσιαστικό κίνδυνο για την υλοποίηση της στρατηγικής τους. Αυτό δείχνει ότι αντιμετωπίζουν την αβεβαιότητα με ώριμο τρόπο: δεν επιδιώκουν την εξάλειψή της, αλλά την ενσωματώνουν στον σχεδιασμό τους.
Παράλληλα, οι επιχειρησιακές προκλήσεις παραμένουν στην πρώτη γραμμή της προσοχής: το 79% των CEOs επισημαίνουν τον πληθωρισμό ως κύριο παράγοντα πίεσης για το επόμενο έτος, ενώ το 78% προβλέπουν αρνητικές συνέπειες από δασμούς και εμπορικά μέτρα. Η τεχνολογία, από τη μεριά της, λειτουργεί και ως καταλύτης και ως πρόκληση: το 69% αναγνωρίζει ότι οι κυβερνοαπειλές περιορίζουν τις προσπάθειες για καινοτομία, ενώ το 70% δηλώνει πως το μεγαλύτερο εμπόδιο στον ψηφιακό μετασχηματισμό δεν είναι η ίδια η τεχνολογία αλλά η ασυνέπεια των ρυθμίσεων σε διαφορετικές αγορές.
Σ’ αυτό το πλαίσιο, περίπου οι μισοί (48%) από τους συμμετέχοντες CEOs σκοπεύουν να προχωρήσουν σε συγχωνεύσεις ή εξαγορές (M&A) μέσα στο έτος. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η άνοδος του ενδιαφέροντος για στρατηγικές συνεργασίες και κοινοπραξίες: το 73% αναζητά φόρμουλες συνεργασίας ως πιο ευέλικτο τρόπο ανάπτυξης σε ένα απαιτητικό περιβάλλον. Αυτή η τάση δείχνει ότι οι επιχειρήσεις προτιμούν μορφές μετασχηματισμού που τους επιτρέπουν να καινοτομούν και να επεκτείνονται χωρίς τη μεγάλη πολυπλοκότητα μιας πλήρους εξαγοράς.
Οι ΗΠΑ συνεχίζουν να είναι ο πιο επιλεγμένος προορισμός για M&A δραστηριότητες, με τον Καναδά, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ινδία και τη Γερμανία να ακολουθούν. Σημαντικό είναι πως το 41% των CEOs που εξετάζουν εξαγορές στοχεύουν εταιρείες λόγω της τεχνολογίας ή της πνευματικής ιδιοκτησίας τους — υπογραμμίζοντας τη σημασία της καινοτομίας στο σημερινό επιχειρηματικό πλαίσιο.
Η τάση για συμφωνίες εμφανίζεται έντονη στους περισσότερους τομείς, επηρεάζοντας ιδιαίτερα τις εξαγορές σε ενέργεια, ασφάλειες και υγεία. Σε άλλους κλάδους όπως οι τράπεζες, η ψυχαγωγία, τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, η εξόρυξη και η τεχνολογία, η κατεύθυνση είναι περισσότερο προς κοινοπραξίες και στρατηγικές συνεργασίες.
Ο κ. Τάσος Ιωσηφίδης, Εταίρος της EY Ελλάδος και Επικεφαλής της EY-Parthenon στην Ελλάδα, σχολίασε ότι η έρευνα αποτυπώνει όχι απλώς μια αλλαγή στρατηγικής αλλά μια θεμελιακή μεταστροφή της σκέψης. Οι CEOs δεν αντιμετωπίζουν πια την παγκόσμια αστάθεια ως προσωρινή κατάσταση. Τη λαμβάνουν υπ’ όψιν ως μόνιμο παράγοντα σχεδιασμού, επενδύοντας στοχευμένα ― όχι σε αμυντικές κινήσεις ― για να αποκτήσουν ευελιξία και να αναπτύξουν νέες μορφές συνεργασίας και γεωγραφικής λογικής. Με άλλα λόγια, μετατρέπουν την πολυπλοκότητα σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Στην Ευρώπη η στρατηγική περνάει από την «παγκόσμια παρουσία» στη «στρατηγική στόχευση», και για την Ελλάδα η πρόκληση δεν είναι να μιμηθεί τις μεγάλες αγορές, αλλά να αξιοποιήσει έξυπνα το μέγεθός της – να γίνει λειτουργικά πολύτιμη και όχι απλώς γεωγραφικά χρήσιμη. Σε μια εποχή όπου οι συνεργασίες μετρούν περισσότερο από το μέγεθος, αυτή η θέση μπορεί να αποδειχθεί καθοριστική.
Διαβάστε ακόμη
UBS: «Καύσιμο» για νέα άνοδο στη Wall Street τα εταιρικά κέρδη, η Fed και οι επενδύσεις σε AI
Louis Vuitton Neverfull: Η τσάντα που δεν γεμίζει ποτέ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.