Τρία σημεία του εθνικού οδικού δικτύου διερευνά να εντάξει σε πρώτη φάση στο πανευρωπαϊκό δίκτυο ταχυφορτιστών η αμερικανική Tesla, υλοποιώντας ένα γιγαντιαίο σχέδιο εξάπλωσης του δικτύου της που θα χρησιμοποιηθεί ως όχημα για να διεισδύσουν τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα στην Ευρώπη.

Τ α προτεινόμενα σημεία, όπως τουλάχιστον παρουσιάστηκαν σε στελέχη των εταιρειών παραχώρησης πριν από λίγες εβδομάδες, είναι η περιοχή του Ψαθόπυργου στο Ρίο, ο Ασπρόπυργος και η περιοχή της Λαμίας, σημεία που προστίθενται στις κουκκίδες του παγκόσμιου χάρτη φόρτισης αυτοκινήτων της Tesla.

Πρόκειται για περιοχές που βρίσκονται πάνω σε τρεις οδικούς άξονες (Ολυμπία οδός, Αττική οδός, Νέα οδός και ενδεχομένως και Κεντρική οδός) με στόχο να πυκνώσει το δίκτυο φόρτισης σε δεύτερη φάση, με την επέκταση της εταιρείας σε όλο τον ΠΑΘΕ, προκειμένου να διασχίσει την Εγνατία μέχρι την Αλεξανδρούπολη και από εκεί να φτάσει στην Κωνσταντινούπολη.

Το σχέδιο του ευρηματικού Ελον Μασκ προβλέπει την ανάπτυξη ενός εκτεταμένου δικτύου ταχυφόρτισης. Το δίκτυο αυτό θα ξεκινά από την Πορτογαλία, θα διέρχεται από την Ισπανία, τη Γαλλία και την Ιταλία και διανύοντας απόσταση περίπου 5.000 χιλιομέτρων στόχος είναι να φτάσει έως την Τουρκία, έχοντας ήδη περισσότερα από 4.700 σημεία φόρτισης σε 24 χώρες στην Ευρώπη, από τα 15.000 που είναι σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι ταχυφορτιστές θα έχουν τη δυνατότητα να φορτίζουν και οχήματα άλλων κατασκευαστών, μολονότι τα ηλεκτρικά οχήματα της Τesla φορτίζονται αποκλειστικά από τον δικό της εξοπλισμό φόρτισης.

Για το σχέδιο των Αμερικανών, που χρειάζεται καταρχήν τη συναίνεση των παραχωρησιούχων, ενημερώθηκε πρόσφατα η Hellastron, ο φορέας στον οποίο συνασπίζονται όλοι οι αυτοκινητόδρομοι της χώρας.

Στέλεχος της αμερικανικής εταιρείας, συνοδεία υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που έχει μέσω της γενικής γραμματέως Ενέργειας και Ορυκτού Πλούτου Αλεξάνδρας Σδούκου τον συντονισμό όλων των ενεργειών για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, επισκέφτηκε προ ολίγων εβδομάδων τα γραφεία της Hellastron και επιβεβαίωσε το αμερικανικό ενδιαφέρον για την αξιοποίηση του εθνικού οδικού δικτύου.

Το ΥΠΕΝ έχει διαμηνύσει σε όλους τους τόνους ότι θα ενθαρρύνει και θα υποστηρίξει τον σχεδιασμό αφού η Tesla είναι ένα ηχηρό όνομα στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, το οποίο η κυβέρνηση θα ήθελε να προσελκύσει, πέρα από επικοινωνιακούς, και για περιβαλλοντικούς λόγους.

Για να φτάσει όμως να υλοποιηθεί ο σχεδιασμός αυτός δεν φτάνει μόνο η κυβερνητική βούληση. Το νομικό πλαίσιο των παραχωρήσεων δεν είναι ενιαίο και αυτό δημιουργεί στην πράξη εμπόδια, παρά το γεγονός ότι σε πρώτη φάση οι εκπρόσωποι των αυτοκινητόδρομων δηλώνουν ανοιχτά υπέρ του σχεδίου. Για παράδειγμα, για τους περισσότερους από τους οδικούς άξονες υπάρχουν 30ετείς συμβάσεις παραχώρησης.

Δεν ισχύει όμως το ίδιο για την Αττική οδό, η σύμβαση της οποίας λήγει το 2024, επομένως δεν θα μπορούσε να υπογράψει μια πολυετή συμφωνία με την Tesla, όπως φαίνεται να επιδιώκει η αμερικανική εταιρεία. Μάλιστα οι εκπρόσωποι της εταιρείας αναλύοντας τη στρατηγική τους έκαναν λόγο για μια μεγάλη επένδυση που εκτιμούν ότι θα χρειαστεί χρόνο για να αποσβεστεί.

Υπό την έννοια αυτή, τα στελέχη των εταιρειών παραχώρησης φαίνεται να εισέπραξαν μια αρνητική διάθεση της αμερικανικής εταιρείας να παραχωρήσει κάποια οικονομικά ή άλλα κίνητρα στις εταιρείες, οι οποίες με τη σειρά τους επιδιώκουν κάποια ανταλλάγματα από πιθανή συνεργασία με την Tesla.

Επιπλέον, καθώς οι φορτιστές αυτοί στόχος είναι να εγκατασταθούν σε Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) στους οποίους υπάρχουν δικαιώματα εταιρειών καυσίμων αλλά και άλλων εμπορικών επιχειρήσεων, θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι η παρουσία της Tesla δεν θα προκαλέσει σύγκρουση συμφερόντων.

Σημειώνεται ότι σήμερα στο δίκτυο των αυτοκινητόδρομων με διόδια λειτουργούν περί τους 26 σταθμούς ταχυφόρτισης, οι οποίοι θα πολλαπλασιαστούν.

Για τον αριθμό των απαιτούμενων υποδομών φόρτισης ώστε να δημιουργηθεί ένα εθνικό δίκτυο σε όλη τη χώρα έχει διενεργήσει σχετική μελέτη το Εθνικό Κέντρο Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) για λογαριασμό του Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ).

Για το κύριο οδικό δίκτυο της χώρας εκτιμάται ότι απαιτούνται περίπου 338 σταθμοί ταχείας φόρτισης προκειμένου να γίνουν εφικτές βασικές υπεραστικές μετακινήσεις με ηλεκτρικό όχημα. Ως επιθυμητή απόσταση μεταξύ των σταθμών ορίζονται τα 60 χλμ.

Για το δίκτυο αυτοκινητόδρομων επιδιώκεται αποκλειστικά η αξιοποίηση ΣΕΑ και άλλων χώρων στάθμευσης, αλλά όπου οι μεταξύ τους αποστάσεις είναι σημαντικά μεγαλύτερες των 60 χλμ. επισημαίνεται η ανάγκη για εγκατάσταση σταθμών σε ενδιάμεσα σημεία.

Η έκθεση προβλέπει επίσης περίπου 1.450 σταθμούς ημιταχείας φόρτισης για την κάλυψη των μελλοντικών αναγκών, με πλήρη γεωγραφική κάλυψη.