Με έναν αιώνα διαδρομή η εταιρεία της οικογένειας Καλαμαράκη πέτυχε να ταυτιστεί σε τέτοιον βαθμό με το βασικό προϊόν της ώστε το μότο του παρελθόντος για το «Αλας Κάλας» που βρίσκεται «σε κάθε τραπέζι από το 1922» να αποτελεί μια πραγματικότητα. Είναι, με άλλα λόγια, το «εθνικό αλάτι», καθώς παρά τον ανταγωνισμό η δεσπόζουσα θέση του στην αγορά θεωρείται ακλόνητη. Συμπληρώνοντας φέτος 100+1 χρόνια από τότε που ξεκίνησε να γράφει την ιστορία του, το Kalas Group βρίσκεται αντιμέτωπο με σοβαρές προκλήσεις, παραμένοντας ωστόσο μια απόλυτα υγιής και δυναμική επιχείρηση με κυρίαρχη θέση στο εσωτερικό και σημαντική εξωστρέφεια.

Η αποεπένδυση από τις Ελληνικές Αλυκές

Πριν λίγους μήνες, βέβαια, σημειώθηκε ένα γεγονός που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί «ορόσημο» στην πορεία της. Πρόκειται για την απόφαση της σημερινής διοίκησης του ομίλου, υπό τον Μανώλη Καλαμαράκη, να αποεπενδύσει από τις Ελληνικές Αλυκές Α.Ε., την εταιρεία του Δημοσίου που εκμεταλλεύεται σχεδόν το σύνολο των αλυκών της χώρας. Η Ελληνικές Αλυκές Α.Ε. ιδρύθηκε το 1988 ως διάδοχο σχήμα της Αλυκαί Μεσολογγίου Α.Ε., που με τη σειρά της είχε ιδρυθεί το 1978 ως θυγατρική της ΕΛΕΒΜΕ Α.Ε., με στόχο την οικονομική εξυγίανση των βιώσιμων αλυκών μέσω εκμηχάνισης και εκσυγχρονισμού της λειτουργίας τους. Με την προσάρτηση και άλλων μικρότερων παραγωγικών μονάδων ο συνολικός αριθμός αλυκών που υπάγονται σήμερα στην εταιρεία ανήλθε σε οκτώ, με τη συμμετοχή της στην παραγωγή πρωτογενούς άλατος να ξεπερνά το 92%.
Από το 2004 η Κάλας Α.Ε. κατείχε ποσοστό 24,81% της εταιρείας, με το 55,19% να ελέγχεται από την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. (Υπερταμείο) 

Ηδη προ δεκαετίας, όταν η Ελληνικές Αλυκές Α.Ε. εντάχθηκε στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων με την προοπτική εισόδου στρατηγικού επενδυτή, είχε συζητηθεί στην αγορά το ενδεχόμενο αυτός να είναι η Κάλας. Εκείνη την εποχή ο κ. Καλαμαράκης φέρεται να είχε εξαρτήσει το πιθανό ενδιαφέρον του από τους όρους και τις προϋποθέσεις που θα θέσει το Ελληνικό Δημόσιο, επισημαίνοντας ότι «υπάρχουν πολλά τα οποία πρέπει να αποσαφηνιστούν πριν καθορίσουμε ποια θα είναι η στάση μας».

Εκτοτε, ωστόσο, δεν έγινε καμία κίνηση, με την Κάλας να παραμένει δεύτερος βασικός μέτοχος της εταιρείας. Ολα αυτά βέβαια μέχρι τον περασμένο Μάιο, όταν έγινε γνωστό ότι πώλησε και μεταβίβασε στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), το γνωστό Υπερταμείο, το σύνολο των μετοχών της αντί τιμήματος 3 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση, η σύμβαση υπεγράφη στις 18 Μαΐου 2023, ενώ επισημαίνεται ότι το ποσοστό 24,81% της εταιρείας Ελληνικές Αλυκές, αξίας κτήσεως 2,55 εκατ. ευρώ, είχε κατά την 31/12/2022, όπως προσδιορίστηκε βάσει της μεθόδου της καθαρής θέσης, αξία 3,88 εκατ. ευρώ και μεταβιβάστηκε στην ΕΕΣΥΠ με τίμημα 3 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται για μια εξέλιξη που αφενός δίνει στην ΕΕΣΥΠ τον απόλυτο έλεγχο της Ελληνικές Αλυκές Α.Ε., κατέχοντας ποσοστό 80%, ώστε, όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις α’ τριμήνου, να διερευνήσει τις επιλογές για τον μετασχηματισμό της εταιρείας και να μπορέσει να αξιοποιήσει τη δυναμική της ελληνικής αγοράς. Αφετέρου βέβαια ανοίγει για την Κάλας ένας νέος ιστορικός κύκλος κατά τον οποίο δεν έχει πλέον συμμετοχή στο σχήμα που διαχειρίζεται τις περισσότερες αλυκές της χώρας.

Από την αφετηρία σε leader της αγοράς

Η αφετηρία αυτής της συναρπαστικής διαδρομής της Κάλας βρίσκεται στο 1922, όταν ο Eμμανουήλ Kαλαμαράκης, παππούς του σημερινού επικεφαλής του Kalas Group, έστησε την πρώτη βιοτεχνία επεξεργασίας άλατος στο Kουκάκι, παράγοντας παράλληλα τα απορρυπαντικά Σαπόλ και Kρινόλ, αλλά και ποτάσα.
Το 1948 τα ηνία της επιχείρησης πέρασαν στον γιο του Kωνσταντίνο, που διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο για τη γιγάντωσή της. Επί της εποχής του έγινε το μεγάλο βήμα, καθώς ήταν εκείνος που είχε την ιδέα να βάλει το αλάτι Kάλας σε μπουκάλι, θέτοντας έτσι τις βάσεις για το χτίσιμο ενός από τα πλέον αναγνωρίσιμα ελληνικά brands. Ενδεικτικό είναι άλλωστε το γεγονός ότι το 1963 η Kάλας ήταν η πρώτη εταιρεία που παρήγαγε ιωδιωμένο αλάτι, σε συνεργασία με τη UNICEF και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, συμβάλλοντας έτσι στην πρόληψη της ιωδιοπενίας στη χώρα μας.

Λίγο αργότερα, το 1970, κατασκευάστηκε η παραγωγική μονάδα στο Μεσολόγγι, ενώ η Κάλας κυκλοφόρησε στην αγορά το αλάτι Hρα σε διάφανο σακουλάκι.
H τρίτη γενιά της οικογένειας, με τον Mανώλη Kαλαμαράκη στο τιμόνι, προχώρησε σε μεγάλες επενδύσεις αλλά και στην επέκταση σε νέες κατηγορίες τροφίμων. Eτσι, πέρα από τις καινούριες παραγωγικές εγκαταστάσεις, από το 2005 εισήλθε δυναμικά στην κατηγορία σαλατών, μουσταρδών και dressing, αποκτώντας το brand ΒΕΜ, δημοφιλές στο καταναλωτικό κοινό από το 1947, όταν ξεκίνησε τη λειτουργία της η Βιομηχανία Ετοίμων Μουσταρδών.

Στη συνέχεια, το 2008, εξαγόρασε την Olympus Foods και μέσω της σύγχρονης παραγωγικής μονάδας στη Ν. Eφεσο Πιερίας εδραίωσε τη θέση της στην κατηγορία σαλατών, μαγιονέζας, μουστάρδας και κέτσαπ, ενώ στο προϊοντικό της χαρτοφυλάκιο ενέταξε σταδιακά μπαχαρικά, ζωοτροφές, εμφιαλωμένο νερό, τυποποιημένα αγροτικά προϊόντα και κονσέρβες κρέατος. Παράλληλα, δραστηριοποιείται και στην παραγωγή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας για λογαριασμό συνεργατών της.

Κάπως έτσι, η Κ.Ε. Καλαμαράκης ΑΒΕΕ εξελίχθηκε στο Kalas Group, που αποτελεί τον leader της αγοράς στο αλάτι τόσο στο επώνυμο όσο και στο private label, με την εμβέλεια και τις συνεργασίες του να έχουν ξεπεράσει προ πολλού τα εθνικά σύνορα. Στο πελατολόγιο της Κάλας περιλαμβάνονται πολυεθνικές εταιρείες, σημαντικές ελληνικές βιομηχανίες, το σύνολο των ελληνικών αλυσίδων λιανεμπορίου αλλά και μεγάλες αλυσίδες του εξωτερικού.

Ο όμιλος διαθέτει σήμερα δύο συγκροτήματα παραγωγής αλατιού στο Μεσολόγγι (μονάδα μηχανικού καθαρισμού και μονάδα κρυστάλλωσης), ένα συγκρότημα παραγωγής αλατιού στη Σίνδο Θεσσαλονίκης, ένα συγκρότημα παραγωγής σαλατών, μουστάρδας, μαγιονέζας και dressing στη Ν. Εφεσο Πιερίας, καθώς και τέσσερα κέντρα αποθήκευσης και διανομής ξηρού και ψυχρού φορτίου στη ΒΙΠΑ Αυλώνα Αττικής, στο Μεσολόγγι, στη Σίνδο και στην Πιερία. Επίσης διατηρεί ιδιόκτητες εκτάσεις στην Καλλονή και στον Πολιχνίτο της Λέσβου.

Οι επιδόσεις, οι προκλήσεις και οι ανατιμήσεις

Ούτε η Κάλας όμως έμεινε ανεπηρέαστη από την πολυετή περιπέτεια της οικονομικής κρίσης. Ετσι, αν και παραμένει ένας υγιής όμιλος με ισχυρά θεμελιώδη μεγέθη, ο τζίρος τα προηγούμενα χρόνια ακολούθησε πτωτική τροχιά. Ενδεικτικά, το 2011 ήταν 40,2 εκατ. ευρώ, το 2012 υποχώρησε στα 36,17 εκατ., το 2013 στα 32 εκατ., το 2014 στα 30,73 εκατ., το 2015 έπεσε κάτω από το όριο των 30 εκατ. και διαμορφώθηκε στα 28,7 εκατ., τη διετία 2016-17 κινήθηκε στα 26,3 εκατ., το 2018 μειώθηκε περαιτέρω στα 25,33 εκατ., ενώ το 2019 ανέκαμψε στα 26,95 εκατ. ευρώ. Εκτοτε όμως καταγράφει ανοδική πορεία, καθώς το 2020 αυξήθηκε στα 27,8 εκατ. ευρώ, το 2021 στα 32,41 εκατ. ευρώ και, σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα αποτελέσματα, το 2022 ο κύκλος εργασιών έφτασε στα 39,18 εκατ. ευρώ, πετυχαίνοντας εντυπωσιακή αύξηση κατά 6,76 εκατ. ευρώ (+20,87%). Σημειώνεται ότι στη χρήση 2022 η εταιρεία πραγματοποίησε ενδοκοινοτικές παραδόσεις και εξαγωγές συνολικής αξίας 9 εκατ. ευρώ έναντι 6,8 εκατ. ευρώ το 2021.

Ωστόσο, το κόστος πωλήσεων (με ενσωματωμένες αποσβέσεις) αποτελεί το 77,62% του κύκλου εργασιών, αυξημένο σε σχέση με την προηγούμενη χρήση κατά 26,91%. Αυτό οφείλεται, όπως αναφέρεται, στις σημαντικές και συνεχείς αυξήσεις σε βασικές κατηγορίες πρώτων υλών, στο ενεργειακό κόστος και στα καύσιμα.
Η εταιρεία προκειμένου να αντισταθμίσει τις παραπάνω αυξήσεις προχώρησε σε δύο ανατιμήσεις στις τιμές πώλησης των προϊόντων της στο πρώτο εξάμηνο και μία στο τέταρτο τρίμηνο του 2022. «Δυστυχώς, η προοδευτική και ανά μήνα αύξηση του κόστους δεν μπόρεσε να καλυφθεί από αυτές τις αυξήσεις με αποτέλεσμα τη ζημία», όπως τονίζεται. Γι’ αυτό στο α’ τρίμηνο του 2023 προέβη και σε νέα ανατίμηση…

Πάντως, μετά από μια δεκαετία και πλέον πτώσης, τώρα έχει ανακτήσει το χαμένο έδαφος. Οι προκλήσεις όμως δεν σταματούν εδώ καθώς οι περισσότερες χρήσεις ήταν ζημιογόνες. Για το 2022 τα καθαρά (μετά φόρων) αποτελέσματα έφεραν ζημίες ύψους 1,51 εκατ. ευρώ, με τις συσσωρευμένες ζημίες (αποτελέσματα εις νέο) να φτάνουν τα 10,53 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, το σύνολο των υποχρεώσεων -οι οποίες εξυπηρετούνται κανονικά- διαμορφώνεται σε 41,33 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 18,3 εκατ. ευρώ αφορούν βραχυπρόθεσμο τραπεζικό δανεισμό.
Με δεδομένες τις συνθήκες της αγοράς, υλοποιείται πρόγραμμα εξοικονόμησης ρευστότητας μέσω επίτευξης οικονομιών κλίμακας από την παραγωγική διαδικασία με εφαρμογή νέων μεθόδων παραγωγής, αύξηση της αποδοτικότητας του εξοπλισμού, αποτελεσματικότερη διαχείριση των αποθεμάτων, μείωση του κόστους διανομής με απευθείας ανάληψη δικτύου και διαρκή έρευνα με στόχο τη βελτιστοποίηση του κόστους πρώτων και βοηθητικών υλών αλλά και της ενέργειας. Στόχος αποτελεί η χρήση της ρευστότητας για τη συνέχεια των αποπληρωμών δανείων, τη στήριξη της παραγωγικής διαδικασίας και τη διεύρυνσή της, με δεδομένη την ικανότητα του δικτύου πωλήσεων και διανομής και το παράλληλο όφελος συνεργειών.

Τα «αντισώματα» στην πανδημία και οι εξαγωγές

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Κάλας επέδειξε αξιοσημείωτη αντοχή στις συνέπειες της πανδημίας. «Η εταιρεία μας δεν εντάχθηκε σε κρατικά μέτρα στήριξης και δεν εντάσσεται σε κατηγορίες εταιρειών για τις οποίες επιβλήθηκε υποχρεωτική αναστολή δραστηριοτήτων. Δεν παρατηρήθηκε μείωση του κύκλου εργασιών μας, αντίθετα καταγράφουμε σημαντική αύξηση. Αποπληρώνουμε κανονικά τις όποιες υποχρεώσεις μας τηρώντας τους αντίστοιχους όρους και δεν επηρεάστηκε η χρηματοοικονομική μας θέση, καθώς ελάχιστο ποσοστό των πελατών μας εντάχθηκε στην αναστολή πληρωμών λόγω της πανδημίας και κατά συνέπεια δεν παρατηρήθηκε πρόβλημα ρευστότητας», αναφέρεται στην έκθεση του Δ.Σ.

Τονίζεται ακόμη ότι το 2022 υλοποιήθηκαν οι περισσότερες επενδύσεις σε μηχανολογικό εξοπλισμό και κτιριακές εγκαταστάσεις που είχαν σχεδιαστεί  το 2021.
Ταυτόχρονα αναδεικνύεται η σημασία της εξωστρέφειας της εταιρείας καθώς, όπως σημειώνεται, το 2022 «πραγματοποιήθηκε η αύξηση του κύκλου εργασιών που προσβλέπαμε, με κύριο άξονα την αύξηση των εξαγωγών μας και με δεδομένη τη συνεργασία μας με πολυεθνικό όμιλο που αφορά αμιγώς σε εξαγωγικό κύκλο εργασιών».

Επιπλέον, κατά την περσινή χρήση επιτεύχθηκε σημαντική συμφωνία με νέο πολυεθνικό όμιλο και νέες συνεργασίες με αλυσίδες του εξωτερικού.
Οσον αφορά δε τα στοιχήματα για το 2023, η διοίκηση έχει θέσει στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της εταιρείας μέσω επενδύσεων για τη βελτίωση του κόστους παραγωγής και την ανάπτυξη προϊόντων στις κατηγορίες όπου ήδη δραστηριοποιείται, αλλά και σε νέες.

Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται φέτος αύξηση κύκλου εργασιών περί το 20% με επέκταση της εξαγωγικής δραστηριότητας και λόγω της βελτίωσης των τιμών πώλησης. Βέβαια, όπως επισημαίνεται, αυτό θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό «από τη συνεχή αβεβαιότητα στην εγχώρια αγορά λόγω της εν εξελίξει εμπόλεμης κατάστασης στην Ουκρανία, της ενεργειακής κρίσης και της συνεχιζόμενης αύξησης των πρώτων υλών». Επίσης, στους στόχους της διοίκησης περιλαμβάνεται η περαιτέρω μείωση του δανεισμού κατά 10% σε σχέση με τον υφιστάμενο.
Σε κάθε περίπτωση η Κάλας, έχοντας περάσει από διάφορες φάσεις και αρκετές κρίσεις, παραμένει μια αμιγώς ελληνική ισχυρή επιχείρηση (ο επικεφαλής και βασικός μέτοχος Μανώλης Καλαμαράκης ελέγχει το 74,14%, η Φωτεινή Καλαμαράκη το 13,58% και η Rotaprint Ο.Ε. το 12,28%)  που μπορεί να ατενίζει το μέλλον με αισιοδοξία.

Διαβάστε ακόμη

Έρχονται τα push notification από την εφορία

Πλειστηριασμοί: Σε νέα χέρια από ξενοδοχεία και luxury villas μέχρι ζαχαροπλαστεία (pics)

Ιntrakat: To turnaround στόρι στις κατασκευές και η επιστροφή στην κερδοφορία

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ