Ο στόχος το 2025 να είναι μία ακόμα χρονιά ρεκόρ για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα απομακρύνεται, καθώς οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής δείχνουν σημάδια «κόπωσης». Αυτή η τάση γίνεται πιο ανησυχητική για το 2026, χρονιά για την οποία οι κρατήσεις έχουν ήδη ξεκινήσει.
Τους παράγοντες που προβληματίζουν τη βιομηχανία εξηγεί στο newmoney ο διευθύνων σύμβουλος της ελληνικής εταιρείας κρουαζιέρας Celestyal, Κρις Θεοφιλίδης, που τονίζει παράλληλα την ανάγκη να καταρτιστεί στην Ελλάδα ένα ολιστικό στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης της κρουαζιέρας.
«Το 2024 ήταν μία πάρα πολύ καλή χρονιά για την κρουαζιέρα και – σε αυτό το πλαίσιο- και οι κρατήσεις για το 2025, που έγιναν μέσα στο 2024, είχαν μία πολύ καλή δυναμική. Για αυτό, από πολύ νωρίς, όλος ο κλάδος του τουρισμού, αλλά ιδιαίτερα στην κρουαζιέρα, νιώθαμε ότι το 2025 θα μπορούσε να είναι ακόμα μία χρονιά- ρεκόρ» μας είπε στο περιθώριο του 8ου Posidonia Sea Tourism Forum.
«Όμως, αυτό που βλέπουμε το τελευταίο διάστημα -και ο Απρίλης ήταν ο πιο ενδεικτικός μήνας- είναι ότι όλα αυτά που γίνονται γύρω μας, είτε με τις δηλώσεις του Τραμπ για τους δασμούς, είτε οι γεωπολιτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή, η αναθέρμανση της σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή, μαζί με τον πληθωρισμό και το γεγονός ότι για πρώτη φορά ακούσαμε ότι η αμερικανική οικονομία μπήκε σε ύφεση στατιστικά, όλα αυτά έχουν οδηγήσει σε επιβράδυνση τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής για το 2025. Βέβαια, η εξάρτησή μας από τις κρατήσεις τελευταίας στιγμής δεν είναι ιδιαίτερα έντονη, γιατί οι κρατήσεις για το 2025 είχαν χτιστεί πολύ ισχυρά από πέρυσι. Παρόλα αυτά, οι κρατήσεις για Σεπτέμβριο, Οκτώβριο και Νοέμβριο δεν έχουν, προς το παρόν, τη δυναμική που θα αναμέναμε. Παραμένουμε όμως αισιόδοξοι ότι θα φθάσουμε τον αριθμό κρατήσεων του 2024 και θα είναι μια ακόμη χρονιά ρεκόρ για τη Celestyal.
Το πιο ανησυχητικό για όλους είναι ότι μπαίνουμε τώρα στο παράθυρο κρατήσεων για το 2026. Μέσα στο καλοκαίρι θα γνωρίζουμε αν θα συνεχιστεί η επιβράδυνση που βλέπουμε σήμερα. Πλήρη εικόνα θα έχουμε τον Σεπτέμβριο. Υπάρχει μια αγωνία για την κρουαζιέρα στην Ευρώπη.
Αντίθετα, φαίνεται ότι οι αναχωρήσεις στην Καραϊβική και στην Αλάσκα – περιοχές που είναι πιο κοντά στην Αμερική- δεν θα επηρεαστούν. Το ερώτημα είναι πως όλα αυτά τα γεγονότα που αναφέραμε νωρίτερα θα επηρεάσουν το πόσο συχνά και πόσο έντονα θα ταξιδέψουν οι Αμερικανοί του χρόνου προς την Ευρώπη, είτε για κρουαζιέρα είτε για άλλες μορφές τουρισμού».
Το «λιθαράκι» του τέλους κρουαζιέρας

Στα δρομολόγια της Celestyal, το 40% των τουριστών έρχονται από τη Βόρεια Αμερική.
«Το 40% είναι είναι ένας μεγάλος αριθμός» τονίζει ο Κ. Θεοφιλίδης. «Επίσης, οι Αμερικανοί έχουν την τάση να ξοδεύουν περισσότερο, κάνουν όσες περισσότερες εκδρομές μπορούν, θέλουν να γνωρίσουν τη χώρα μας, να έχουν όσες περισσότερες εμπειρίες θα μπορούσαν. Επίσης η πλειοψηφία των Αμερικανών μένουν μια -δύο ημέρες πριν ή μετά την κρουαζιέρα στην Αθήνα και κάνουν αρκετές κλασικές εκδρομές, όπως στους Δελφούς και στο Ναύπλιο.
Οι Αμερικανοί τουρίστες είχαν επανέλθει στην Ελλάδα δριμύτεροι μετά τον κορονοϊό, κυρίως το 2022 και το 2023. Ένας από τους κύριους λόγους που έχουν αυξηθεί οι απευθείας πτήσεις από Αμερική προς Ελλάδα είναι και η ανάπτυξη της κρουαζιέρας. Τα τελευταία 3 χρόνια έχουμε χρονιές- ρεκόρ στα πλοία που κάνουν turnaround στην Ελλάδα, δηλαδή δρομολόγια στα οποία η κρουαζιέρα ξεκινάει και τελειώνει στην Ελλάδα.
Όμως, φαίνεται ότι οι Αμερικανοί το 2026 θα επιλέξουν διακοπές πιο κοντά στην χώρα τους, από το να ταξιδέψουν στην Ευρώπη, στην Ασία ή οπουδήποτε αλλού στον κόσμο.
Πέραν τούτου, η Ευρώπη είναι ήδη ένας πιο ακριβός προορισμός για τις εταιρείες κρουαζιέρας, επειδή έχουν επιβληθεί από την ΕΕ φόροι για τους ρύπους. Μία κρουαζιέρα που ταξιδεύει στην Καραϊβική είναι πολύ πιο φθηνή για την εταιρεία κρουαζιέρας σε σχέση με την ίδια κρουαζιέρα σε διάρκεια και πλοίο στην Ευρώπη.
Οι εταιρείες κρουαζιέρας, που τώρα ανακοινώνουν το πρόγραμμα για το 2027, προβληματίζονται μήπως πρέπει να περιορίσουν τα πλοία στην Ευρώπη και να τα μεταφέρουν στην Αμερική.
Η εξέλιξη με το τέλος κρουαζιέρας στην Ελλάδα είναι άλλο ένα λιθαράκι σε αυτή τη συζήτηση».
Υπάρχει περίπτωση να φύγουν πλοία από την Ελλάδα;
«Θα επηρεάσει αρνητικά τις αποφάσεις των εταιρειών, που είναι στο 50 -50 αν θα μείνουν. Είναι άλλο ένα στοιχείο που μπαίνει στην εξίσωση για την απόφαση να δουλέψει ένα πλοίο στον α΄ ή β’ προορισμό».
Ο αντίλογος αναφέρει ότι το τέλος είναι μερικές δεκάδες ευρώ, όταν μία κρουαζιέρα στοιχίζει χιλιάδες δολάρια.
«Δεν είναι τόσο απλό το θέμα. Το πρώτο ζήτημα που έχει θορυβήσει περισσότερο τις εταιρείες είναι η χρονική εφαρμογή και το δεύτερο είναι το ύψος. Σήμερα, δεν μπορεί κανένας από μας να το ενσωματώσει στο ναύλο και θα το πληρώσει η εταιρεία.
Για εμάς, που είμαστε μια μικρή εταιρεία, θα είναι ένα κόστος 5,4 εκατομμυρίων ευρώ σε ετήσια βάση, το έχουμε κοστολογήσει. Για τις μεγάλες αμερικανικές εταιρείες θα είναι 10-15 εκατομμύρια ευρώ.
Αυτό δεν θα το λάβει κάποιος υπόψη, όταν θα αποφασίσει αν θα έχει το πλοίο του στην Ελλάδα ή όχι;
Εμείς ήδη παίρνουμε τις πρώτες κρατήσεις του 2026 και δεν το χρεώνουμε, δεν μπορούμε να το χρεώσουμε, γιατί η απόφαση δεν είναι ακόμα επίσημη».
Ο Κρις Θεοφιλίδης προειδοποιεί ότι το τέλος κρουαζιέρας μπορεί να έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις στον ελληνικό τουρισμό.
«Ο κλάδος της κρουαζιέρας αντιλαμβάνεται ότι δεν υπάρχει μια σωστή κατανόηση του τι προσφέρει ο κλάδος τον ελληνικό τουρισμό. Αυτό είναι ξεκάθαρο από τον τρόπο που έγινε η διαχείριση της όλης υπόθεσης με το τέλος κρουαζιέρας.
Φαίνεται να επικρατεί κατά τόπους μια αντίληψη που δεν λαμβάνει πλήρως υπόψη τις ευρύτερες συνέπειες για το σύνολο του τουριστικού οικοσυστήματος.
Όμως αν μειωθεί η κρουαζιέρα, όλες αυτές οι πτήσεις από Αμερική, οι οποίες ενισχύουν τον τοπικό τουρισμό με Αμερικανούς με υψηλά εισοδήματα, θα μειωθούν, αυτό είναι δεδομένο. Ο λόγος που καταρχάς αυξήθηκαν αυτές οι πτήσεις είναι επειδή έχουν έρθει μεγάλα πλοία που κάνουν turnaround στην Ελλάδα. Άρα θα επηρεαστεί και ο υπόλοιπος τουρισμός. Πέραν τούτου, η ανάπτυξη σε κλίνες στην Αθήνα και στην γενικότερη Αττική θα επηρεαστεί επίσης αρνητικά. Τώρα, διευθυντές πωλήσεων ξενοδοχείων της Αθήνας μετέχουν σε conference της κρουαζιέρας στην Αμερική. Είναι τόσο σημαντικό για αυτούς αυτό το κομμάτι του τουρισμού.
Η έλλειψη κατανόησης και η λάθος αντιμετώπιση του κλάδου θα έχει επιπτώσεις στο γενικότερο τουρισμό, οι οποίες δεν υπολογίζονται αυτή τη στιγμή. Αυτός είναι ο προβληματισμός μου ως επικεφαλής εταιρείας κρουαζιέρας που εδρεύει εδώ.
Είναι σημαντικό να υπάρξει ένα εθνικό σχέδιο για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, ούτως ώστε να γίνει μία αξιολόγηση των προοπτικών των διαφόρων εν δυνάμει προορισμών στην Ελλάδα και να καταρτιστεί ένα πλάνο ανάπτυξης υποδομών, ώστε να γίνει πολύ πιο σωστή και ορθολογιστική ανάπτυξη».
Για το 2025, η Celestyal συνεχίζει να στοχεύει στην εξυπηρέτηση 125.000 επιβατών στα ελληνικά νησιά — αριθμός αντίστοιχος με εκείνον του 2024 — έπειτα από την ανανέωση του στόλου και την αναβάθμιση των πλοίων που δραστηριοποιούνται στις ελληνικές θάλασσες.
Όπως διευκρίνισε ο Κρις Θεοφιλίδης, η Celestyal έχει δαπανήσει στα ελληνικά ναυπηγεία 50 εκατομμύρια ευρώ για εργασίες αναβάθμισης των δύο νέων της πλοίων.
Διαβάστε ακόμη
Γιατί το εμπορικό έλλειμμα αποτελεί νάρκη για την οικονομία
Στο στόχαστρο της εφορίας φορολογούμενοι με υψηλά εισοδήματα και μεγάλη επιστροφή φόρου
Δρ Νίκος Λιάπης: Στρατηγικό στοίχημα για την Ελλάδα το πράσινο μέλλον της ναυτιλίας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.