Μια «αθόρυβη» ελληνική βιομηχανία, αλλά από τις πιο παραγωγικές, η Matrix Pack, κατακτά τη μία μετά την άλλη τις ξένες αγορές. Leader στα καλαμάκια από χαρτί και βιοαποδομήσιμες πρώτες ύλες, εκτινάσσει την ετήσια παραγωγική δυνατότητά της στα 20 δισ. τεμάχια (ή 50 εκατ. ημερησίως) και 1 δισ. σε καπάκια και άλλα προϊόντα, με νέες μεγάλες επενδύσεις ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Προμηθεύει με τα καινοτόμα είδη της τις αγορές 61 χωρών σε όλο τον πλανήτη, προσελκύει ισχυρούς επενδυτές και αναμένει δύο διαδοχικούς διπλασιασμούς των πωλήσεών της, με βάση τις εξασφαλισμένες, κλεισμένες συμφωνίες της (ενώ την περίοδο 2020-’22 οι ρυθμοί ανάπτυξής της ξεπέρασαν το 40%): Από 43 εκατ. ευρώ το 2023 (το έτος υλοποίησης της επένδυσης), σε 83 εκατ. ευρώ το 2024 και κοντά στα 170 εκατ. ευρώ το 2025!

Παρότι άρχισε να λειτουργεί το 2009, η Matrix Pack διαθέτει ήδη 7 εργοστάσια παραγωγής σε ΗΠΑ (2), Ελλάδα, Βουλγαρία, Ηνωμένο Βασίλειο και ένα σε εξέλιξη στην Ινδία και δέκα Κέντρα Διανομής (σε ΗΠΑ, Καναδά, Ελλάδα, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Βουλγαρία, Πολωνία, Ιαπωνία και ένα νέο στην Ινδία), διατηρεί περισσότερους από 650 πελάτες στο χαρτοφυλάκιό της διεθνώς, μεταξύ των οποίων μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε Ελλάδα και εξωτερικό (Tesco, Metro, Lidl, Aldi, Carrefour), ταχυφαγείων (Mc Donalds, KFC, Burger King), καφέ (16 συνολικά στην Ευρώπη) και ακόμα οι Coca Cola, Pepsico, Nestle, Tetra Pack, Refreso κ.ά.

Τα προϊόντα της απευθύνονται σε όλους τους κλάδους της αγοράς τροφίμων και ποτών:

  • Επιχειρήσεις εμφιάλωσης ροφημάτων, όπως το γάλα και οι χυμοί (Βιομηχανικό καλαμάκι)
  • QSR (Quick-Service Restaurants)
  • Ho.Bar.Re.Ca.: Ξενοδοχεία, μπαρ, καφεστίαση και υπηρεσίες catering
  • Λιανική: Σούπερ μάρκετ, εμπορικά καταστήματα και Cash-n-Carry καταστήματα

Η Matrix Pack θεωρείται ο μεγαλύτερος παραγωγός στα καλαμάκια για τον δυτικό κόσμο και ένας από τους πιο εξωστρεφείς ομίλους της χώρας, καθώς η ελληνική αγορά αντιπροσωπεύει εμπορικά για αυτήν μόνο το 5%. «Η Ελλάδα αποτελεί την παραγωγική μας βάση για την δημιουργία καινοτομίας, αλλά δεν είμαστε εξαρτημένοι από την αγορά της. Γιατί είναι μικρή.

Ναι μεν μας ενδιαφέρει η ελληνική αγορά και το καλό μας όνομα, αλλά δεν θα μπορούσαμε να υλοποιήσουμε τόσες επενδύσεις αναφερόμενοι μόνο σε αυτήν», εξήγησε ο Λυμπέρης Πολυχρονόπουλος, President Matrix Pack Group & CEO Matrix Pack North America, χαρακτηριζόμενος και ως ο «βασιλιάς του καλαμακιού», με σημαντική προσωπική πορεία στην αγορά και παρουσία κατά το παρελθόν στον κλάδο της εξόρυξης βωξίτη.

Ο επιχειρηματίας παρουσίασε στους εκπροσώπους του τύπου τις εγκαταστάσεις της εταιρείας στη Ριτσώνα, αποκάλυψε, μαζί με συνεργάτες του, τα μυστικά των καινοτόμων προϊόντων της και μίλησε για τις επενδύσεις, τα σχέδια και τους στόχους της.

Λυμπέρης Πολυχρονόπουλος, President Matrix Pack Group & CEO Matrix Pack North America

Ένα από αυτά, ότι έναρξη και η σταδιακή μετάβαση της παραγωγής από τα πλαστικά καλαμάκια στα χάρτινα στηρίχθηκε σε μια πρώτη επένδυση 28 εκατ. ευρώ, ενώ έπονται άλλες 50 εκατ. ευρώ στον τομέα των προϊόντων fiber (κατασκευασμένων από χάρτινο πολτό, από ίνες ξύλου), με επέκταση της μονάδας παραγωγής της στο εργοστάσιο της στη Ριτσώνα και χρηματοδότηση από το RRF και ίδια κεφάλαια.

«Δεν έχουμε ανταγωνισμό, 3-4 είναι οι βασικοί “παίκτες” στον κόσμο. Εμείς, η Tetra Pack η οποία αγοράζει και από εμάς, η κορεάτικη Seoil, 100 χρόνια εταιρεία, η μεγαλύτερη στο βιομηχανικό καλαμάκι, η οποία μας επισκέφθηκε πρόσφατα και συζητήσαμε θέματα για το μέλλον του κλάδου», ανέφερε μεταξύ πολλών άλλων ο κ. Πολυχρονόπουλος. «Στη Matrix Pack αντιληφθήκαμε έγκαιρα τις νέες τάσεις στην παραγωγή και διάθεση για καλαμάκια ροφήματος και είδη μιας χρήσης στην εστίαση.

Από το 2016, επενδύουμε και καινοτομούμε σε έναν κλάδο που όχι μόνο μετασχηματίζεται -με την κατάργηση του πλαστικού- αλλά παρουσιάζει σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης σε νέα προϊόντα που συνδυάζουν το χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα με την ασφάλεια στη χρήση, την υψηλή ποιότητα και την ανταγωνιστική τιμή», ήταν ένα άλλο σχόλιο.

Η διοίκηση κάνει λόγο για ένα rebranding της Matrix Pack ουσιαστικά, από μια εταιρεία που παρήγαγε αποκλειστικά καλαμάκια, σε κάποια που προσφέρει στην αγορά μια σειρά λύσεων, εκτός από τα πιστοποιημένα χάρτινα καλαμάκια ροφήματος και αυτά για βιομηχανική χρήση σε συσκευασίες γάλακτος και χυμών. Δηλαδή, καπάκια για ζεστά και κρύα ροφήματα και επιτραπέζια σκεύη από fiber, χάρτινα μαχαιροπήρουνα μίας χρήσης, κύπελλα για παγωτό κ.ά.

Ο όμιλος απασχολεί 650 εργαζομένους στις εγκαταστάσεις του, σε Ελλάδα (380), ΗΠΑ, Βουλγαρία, Ηνωμένο Βασίλειο. Διευκρινίστηκε μάλιστα ότι η Matrix Pack, σε αντίθεση με άλλες επιχειρήσεις, δεν δυσκολεύεται να βρει το κατάλληλο προσωπικό, προσφέροντας μισθούς αυξημένους κατά 30% πάνω από τον βασικό.

Οι επενδύσεις στο R&D

Η Matrix Pack είναι η πρώτη βιομηχανία στην Ευρώπη που παρήγαγε καλαμάκια από βιο-αποδομήσιμες πρώτες ύλες από το 2016, πριν από την εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Οδηγίας «Περί μείωσης των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον», που προώθησε την αντικατάσταση των πλαστικών καλαμακίων και ειδών μίας χρήσης στην εστίαση με χάρτινα.

Αναγνωρίζεται ως κορυφαίος παραγωγός παγκοσμίως σε προϊόντα και λύσεις συσκευασίας τροφίμων και ποτών από βιώσιμα υλικά συσκευασίας επόμενης γενιάς, ανθεκτικά στη χρήση και ασφαλή για τον καταναλωτή, με φόντο την «πράσινη» ανάπτυξη και έχει επενδύσει περισσότερα από 10 εκατ. ευρώ, τα τελευταία χρόνια, σε R&D.

Το επόμενο έτος ποσό 3,5 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθεί για την ανάπτυξη νέων προϊόντων. Παράλληλα, όλα τα προϊόντα της, είναι PFAS-free, συνεπώς δεν περιέχουν συνθετικές χημικές ουσίες. Παρασκευάζονται δε, από χαρτί πιστοποιημένο FSC™ Mix από τον ανεξάρτητο και μη κερδοσκοπικό διεθνή οργανισμό FSC™ (Forest Stewardship Council™), που προωθεί την περιβαλλοντικά φιλικά και οικονομικά βιώσιμη διαχείριση των δασών του πλανήτη.

Η Matrix Pack είναι επίσης μέλος του Συμβολαίου Εμπιστοσύνης για τα χάρτινα καλαμάκια ροφήματος, μια πρωτοβουλία ενημέρωσης της ευρωπαϊκής αγοράς (Charter of Trust for Paper Drinking Straws) και έχει διακριθεί με την Ασημένια Διάκριση από τον EcoVadis (2022-2023), τον κορυφαίο οργανισμό αξιολόγησης εταιρικής βιωσιμότητας παγκοσμίως. Συμμετέχει δε, στην εξέλιξη των πρώτων υλών σε συνεργασία με φιλανδική εταιρεία, που είναι από τους μεγαλύτερους ιδιοκτήτες δασών (τα οποία καλλιεργούνται για την συγκεκριμένη χρήση) και παραγωγούς πολτού.

Η χρηματοδότηση

Χρηματοδότηση των επενδύσεων της Matrix Pack έχει επιτευχθεί με την άντληση κεφαλαίων από διαφορετικές πηγές. Τα ίδια και ξένα κεφάλαια έχουν ανέλθει άνω των 130 εκατ. ευρώ από το 2017-’18. Το 2022 εγκρίθηκε υποστήριξη 8,5 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για την παραγωγή «πράσινων» συσκευασιών μίας χρήσης και έγινε η πρώτη ελληνική εταιρεία που επωφελήθηκε.

Περί τα 18 εκατ. ευρώ προήλθαν από το ελληνικό fund Southbridge, το οποίο εισήλθε πέρσι στη Matrix Pack με ποσοστό 35%. Στο νέο project υπάρχει χρηματοδότηση (27 εκατ. ευρώ) από το Ταμείο Ανάκαμψης. Εκδόθηκε επίσης ομολογιακό δάνειο 16 εκατ. ευρώ, ενώ προηγήθηκαν ΑΜΚ και εξετάζεται το ενδεχόμενο άλλης μιας σημαντικής αύξησης μετοχικού κεφαλαίου.

Στην προκειμένη περίπτωση, εκδηλώνεται νέο σοβαρό επενδυτικό από το εξωτερικό (ο κ. Πολυχρονόπουλος μίλησε για «εξαιρετικές προσφορές» και αποκάλυψε ότι η Matrix Pack έχει δεχτεί πολλές επισκέψεις τον τελευταίο χρόνο), ωστόσο δεν είναι στις προθέσεις της διοίκησης η παραχώρηση μεριδίου. Αυτός είναι και ο λόγος, εξήγησε, που δυσκολεύει η απόφαση για τη νέα ΑΜΚ. Πρόσθεσε δε ότι η εταιρεία δέχεται τεράστια ζήτηση για τα προϊόντα της, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ανάγκη ανάλογων επενδύσεων, που όμως για το 2024 είναι υλοποιημένες.

Η ολοκλήρωση του νέου εργοστασίου στην Ινδία βρίσκεται σε συνάρτηση με την έκβαση διαγωνισμού που διεκδικεί η ελληνική βιομηχανία στην Ιαπωνία, για 3ετές συμβόλαιο αξίας 15 εκατ. ευρώ. Ο πρόεδρος του ομίλου έκανε λόγο για προφίλ χαμηλού δανεισμού, για θετικό cash flow, για EBITDA 7,5 εκατ. ευρώ, που θα αυξηθεί φέτος σε 8,5 εκατ. ευρώ και για επιστροφή στην τελική κερδοφορία, θεωρώντας σημαντικό να υπάρχει θετικό πρόσημο σε αυτήν τη μετάβαση προς τη νέα εποχή της Matrix Pack.

Ως πρόβλημα για τον κλάδο, όσον αφορά την παραγωγή στα καλαμάκια, αναφέρθηκε το γεγονός ότι σύμφωνα με υπολογισμούς της εταιρείας διατηρείται σε μεγάλο ποσοστό (70%) η παρουσία παράνομων, πλαστικών, προϊόντων στην αγορά.

Διαβάστε ακόμη

Νέος Ποινικός Κώδικας με 20 αλλαγές και αυστηρότερες ποινές για σειρά αδικημάτων

Στα «κάγκελα» οι ξενοδόχοι για το τέλος ανθεκτικότητας και τα «Αirbnb» (πίνακας)

COP28: Γιατί θεωρείται η κρισιμότερη σύνοδος της δεκαετίας για την κλιματική αλλαγή (πίνακες)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφθείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ