Κεφάλαια που μπορεί να φτάσουν ακόμη και τα 4 εκατ. ευρώ μπορεί να απορροφήσει το σχέδιο για την κατασκευή αγκυροβολίου χωρητικότητας 24 μεγάλων τουριστικών σκαφών αναψυχής στην ανατολική, βραχώδη περιοχή του Πλατύ Γιαλού στη Μύκονο.

Το Συμβούλιο της Επικρατείας ενέκρινε τώρα την κατασκευή μαρίνας μεγάλων σκαφών αναψυχής, άνω των 30 μέτρων στον Πλατύ Γιαλό, δίπλα από τη διάσημη Ψαρού, ακυρώνοντας μάλιστα και την προηγούμενη απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού, η οποία στηριζόταν σε γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεοτέρων Μνημείων και απέρριπτε την κατασκευή της μαρίνας.

Το Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ στην υπ’ αριθμ. 1543/2020 απόφασή του, αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι για την κατασκευή του έργου γνωμοδότησε θετικά τόσο η Εφορία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων όσο και η Εφορία Ενάλιων Αρχαιοτήτων, καθώς δεν εντοπίστηκαν αρχαιότητες ούτε επιφανειακά, ούτε στον υποβρύχιο αρχαιολογικό έλεγχο.

Ειδικότερα, η εταιρεία Μykonos VIP Services, με δραστηριότητα στo νησί κι επικεφαλής τον Κωνσταντίνο Πανταζόπουλο, η οποία έχει παραχωρήσει τα δικαιώματα του συγκεκριμένου έργου στην εταιρεία Cavo Psarou, είχε υποβάλει στο υπουργείο Πολιτισμού μελέτη για την κατασκευή αγκυροβολίου χωρητικότητας 24 μεγάλων τουριστικών σκαφών αναψυχής τύπου super yacht και mega yacht, τα οποία έχουν μήκος 30-50 μέτρα και αλλά άνω των 50 μέτρων, στην ανατολική βραχώδη περιοχή του Πλατύ Γιαλού.

Η Cavo Psarou είναι εταιρεία με αντικείμενο το yachting και όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, πέραν του Κωνσταντίνου Πανταζόπουλου, ενεργό συμμετοχή έχει και ένα από τα πολύ γνωστά ονόματα στο συγκεκριμένο κλάδο.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι το σχέδιο για τη μαρίνα υπήρχε ήδη εδώ και πάνω από μία πενταετία, ενώ η κατασκευή της αποσκοπούσε «στην κάλυψη των αυξημένων αναγκών ελλιμενισμού των μεγάλων τουριστικών σκαφών, τα οποία επισκέπτονται κάθε χρόνο τη Μύκονο και έχουν ανάγκη ασφαλούς πρόσδεσης στους υπήνεμους νότιους όρμους του νησιού, καθώς οι υπάρχουσες λιμενικές υποδομές βρίσκονται κυρίως στο βόρειο τμήμα και δεν επαρκούν».

Η μελέτη προέβλεπε την κατασκευή προβλήτας μήκους 306,5 μέτρων και πλάτους 4 μέτρων από σκυρόδεμα, η οποία θα προεξέχει από την επιφάνεια της θάλασσας κατά περίπου 1,60 μέτρα.

Για την κατασκευή της προβλήτας προβλέπεται η τοποθέτηση πασσάλων στον πυθμένα της θάλασσας σε βάθος 4 μέτρων. Ακόμη, προέβλεπε την κατασκευή ισόγειου κτιρίου 108,5 τ.μ., το οποίο περιλαμβάνει χώρους υποδοχής, γραφείο Λιμεναρχείου, πλυντήρια, τουαλέτες και αποθήκες.

Η προβλήτα και οι άλλες εγκαταστάσεις, σύμφωνα πάντα με την μελέτη, είναι μακριά από τις αμμώδεις και κολυμβητικές περιοχές του Πλατύ Γιαλού και της Ψαρούς.

Η απόφαση του υπουργού Πολιτισμού με την οποία κόπηκε η μελέτη στηρίχθηκε σε γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ), η οποία ήταν αρνητική.

Το ΚΣΝΜ ανέφερε στη γνωμοδότησή του, μεταξύ άλλων, ότι όντως υπάρχει αναγκαιότητα εξυπηρέτησης τουριστικών σκαφών μεγάλου μήκους, καθώς η Μύκονος αποτελεί σημαντικό ταξιδιωτικό προορισμό ετησίως, ωστόσο η προτεινόμενη κατασκευή αποτελεί «μεγάλης κλίμακας επέμβαση η οποία πλήττει τη φυσικά διαμορφωμένη ακτογραμμή και προκαλεί βλάβη στο χαρακτηρισμένο ως ειδικής κρατικής προστασίας και ιδιαίτερου φυσικού κάλλους νησί της Μυκόνου».

Στην υπ’ αριθμ. 1543/2020 απόφασή του, το Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ αναφέρει ότι ολόκληρη η Μύκονος έχει χαρακτηριστεί «τόπος ιδιαίτερου φυσικού κάλους».

Το 1963 χαρακτηρίστηκε «χρήζουσα ειδικής προστασίας» ολόκληρη η έκταση της πόλης της Μυκόνου καθώς και πλέον των 200 και μέτρων πέριξ αυτής περιοχή, ενώ το 1974 ο Δήμος Μυκόνου χαρακτηρίστηκε «οργανωμένος αρχαιολογικός χώρος».

Οπως υπογραμμίζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, από κανένα στοιχείο δεν προκύπτει ότι η περιοχή του όρμου του Πλατύ Γιαλού έχει χαρακτηριστεί «χρήζουσα ειδικής κρατικής προστασίας», γεγονός που επιβεβαιώνεται και από το από 22.4.2019 έγγραφο της Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού.

Σε άλλο σημείο η απόφαση του ΣτΕ αναφέρει ότι για την κατασκευή του έργου γνωμοδότησε θετικά τόσο η Εφορία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων όσο και η Εφορία Ενάλιων Αρχαιοτήτων, καθώς δεν εντοπίστηκαν αρχαιότητες ούτε επιφανειακά, ούτε στον υποβρύχιο αρχαιολογικό έλεγχο.

Πέρα από όλα αυτά, όμως, όπως υπογραμμίζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία για την κατασκευή έργων στην επίμαχη περιοχή του Πλατύ Γιαλού δεν απαιτείται η προηγούμενη γνωμοδότηση του ΚΣΝΜ, την οποία μάλιστα υιοθέτησε το υπουργείο Πολυτισμού και στηρίχθηκε η απόρριψη της μελέτης του έργου.

Παράλληλα, το αποκαλούμενο Οικολογικό Τμήμα του ΣτΕ τη γνωμοδότηση του ΚΣΝΜ την χαρακτηρίζει πλημμελώς αιτιολογημένη γιατί, μεταξύ των άλλων, επικαλείται την «ενόχληση των ιχθύων και των άλλων θαλάσσιων οργανισμών». Τέλος, το ΣτΕ ακύρωσε την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση ως πλημμελώς αιτιολογημένη και την ανέπεμψε στο υπουργείο Πολιτισμού «για νέα νόμιμη κρίση».

Σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα για την κατασκευή της νέας μαρίνας, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν είναι δυνατόν στην παρούσα φάση να οριστικοποιηθεί από την στιγμή που «τρέχουν» ακόμη οι διαδικασίες για τις σχετικές αποφάσεις, ωστόσο από πλευράς των επενδυτών υπάρχει η δέσμευση ότι «η επένδυση θα γίνει με ‘αυστηρούς περιβαλλοντικούς όρους».

Διαβάστε ακόμη: 

Black Friday: Το μεγάλο στοίχημα του ηλεκτρονικού εμπορίου και των παραδόσεων

Μυτιληναίος: Παγιώνεται πρώτος στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας μετά τη ΔΕΗ με 260.000 πελάτες

Η Volvo επενδύει στους ηλεκτρικούς κινητήρες