Το κατά πόσον το επιχειρηματικό μοντέλο των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού και πολύ χαμηλού κόστους μπορεί να παραμείνει βιώσιμο με την τρέχουσα μορφή του, αμφισβητεί η Morgan Stanley σε ανάλυση της, καθώς οι διαρθρωτικές αλλαγές στον κλάδο συνεχίζουν να επιβαρύνουν τα κέρδη και τη θέση έναντι του ανταγωνισμού.
Σε πρόσφατη ανάλυση της, η αμερικανική τράπεζα επισημαίνει ότι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι low-cost εταιρείες μετά την πανδημία αντανακλούν μια μετατόπιση τόσο στην καταναλωτική ζήτηση όσο και στη δομή κόστους του κλάδου και όχι μια βραχυπρόθεσμη αναταραχή.
Το debate επικεντρώνεται στο κατά πόσο η αντιστροφή της τύχης μεταξύ παραδοσιακών αεροπορικών και low-cost εταιρειών είναι μόνιμη ή κυκλική.
Η Morgan Stanley εκτιμά ότι οι προτιμήσεις των καταναλωτών έχουν στραφεί προς premium εμπειρίες και οφέλη πιστότητας, μειώνοντας την ελκυστικότητα της προσέγγισης του χαμηλότερου τιμολογίου και του «δρομολογίου με κάθε κόστος», που χαρακτήρισε το low-cost μοντέλο σε μεγάλο μέρος της προηγούμενης δεκαετίας.
Την ίδια στιγμή, οι παραδοσιακές αεροπορικές έχουν ενισχύσει τη θέση κόστους στα βασικά τους hubs, γεγονός που καθιστά πιο δύσκολη και πιο δαπανηρή τη λειτουργία των φθηνότερων ανταγωνιστών τους στα συγκεκριμένα αεροδρόμια, με αποτέλεσμα να τους ωθεί αντ’ αυτού σε περιφερειακές διαδρομές και αεροδρόμια.
Η Morgan Stanley τονίζει ότι ο πληθωρισμός κόστους μετά την πανδημία έπληξε τις low-cost και ultra-low-cost αεροπορικές περισσότερο από τις παραδοσιακές.
Δομικοί περιορισμοί, περιλαμβανομένης της διαθεσιμότητας πιλότων και αεροσκαφών, των περιορισμών στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας και της χωρητικότητας στις πύλες των αεροδρομίων, έχουν επηρεάσει δυσανάλογα τα μοντέλα που στηρίζονται στη γρήγορη ανάπτυξη και στην υψηλή αξιοποίηση των αεροσκαφών.
Ως αποτέλεσμα, το δομικό πλεονέκτημα κόστους που κάποτε χαρακτήριζε το low-cost μοντέλο έχει περιοριστεί ή, σε ορισμένες περιπτώσεις, αντιστραφεί, σύμφωνα με την Morgan Stanley.
Οι αναλυτές σημείωσαν, εξάλλου, ότι τα αποτελέσματα κερδοφορίας αποτυπώνουν τις πιέσεις στον κλάδο. Στις εκτιμήσεις για το 2025 σε σύγκριση με τους μέσους όρους του 2019, τα κέρδη προ τόκων και φόρων για τις low-cost και ultra-low-cost εταιρείες παρέμειναν σημαντικά ασθενέστερα από αυτά των παραδοσιακών αεροπορικών, αντανακλώντας υψηλότερο πληθωρισμό κόστους ανά μονάδα και βαθύτερη διάβρωση περιθωρίων.
Η Morgan Stanley υπογραμμίζει ότι η απόσταση στα περιθώρια μεταξύ των low-cost και των ιστορικών τους επιπέδων είναι μεγαλύτερη από αυτή των παραδοσιακών ανταγωνιστών, υπογραμμίζοντας την έκταση της αναδιάρθρωσης που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Βέβαια οι αεροπορικές χαμηλού κόστους έχουν αντιληφθεί τα νέα δεδομένα και προσπαθούν να αναδιαμορφώνουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα, τονίζει η έκθεση.
Αεροπορικές όπως η Southwest, η JetBlue, η Frontier και η Spirit, η οποία έχει υποβάλει αίτημα προστασίας από τους πιστωτές με βάση το αμερικανικό πτωχευτικό κώδικα Chapter 11, εισάγουν επιλογές premium καθισμάτων, νέα πακέτα ναύλων, επεκτείνουν τα προγράμματα πιστότητας και επιδιώκουν πρόσθετα έσοδα.
Ορισμένες εταιρείες μειώνουν επίσης τα σχέδια ανάπτυξης, αναδιαμορφώνουν τα δίκτυα για συνθήκες χαμηλότερης ανάπτυξης και εξερευνούν δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων ή διεθνή.
Η Morgan Stanley εκτιμά ότι τα βήματα αυτά συνιστούν μια θεμελιώδη απομάκρυνση από το παραδοσιακό low-cost μοντέλο, αν και δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι οι αεροπορικές του τομέα θα επιτύχουν τελικά ισχυρότερη ανάπτυξη ή κερδοφορία από τις παραδοσιακές αεροπορικές.
Αντίθετα, κατά την αμερικανική τράπεζα, ο κλάδος βρίσκεται σε σημείο καμπής, με το 2026 να διαμορφώνεται ως χρονιά-crash test για το κατά πόσον αυτές οι αλλαγές μπορούν να σταθεροποιήσουν τα κέρδη και να περιορίσουν το χάσμα στις αποτιμήσεις.
Η επιτυχία θα μπορούσε να επιτρέψει στις low-cost αεροπορικές να ανακτήσουν την εμπιστοσύνη των επενδυτών, ενώ αντιθέτως μια αποτυχία θα έδινε ακόμη μεγαλύτερη ώθηση στις παραδοσιακές αεροπορικές.
Διαβάστε ακόμη
Ηλεκτρονικές αποδείξεις: Τι πρέπει να κλείσει μέχρι τέλος 2025 για να μην έρθει καπέλο φόρου
Πετρέλαιο: Έρχεται νέα περίοδος αναταράξεων (γραφήματα)
Ερευνα: Οκτώ στους δέκα Έλληνες αγοράζουν από online πλατφόρμες χωρών εκτός ΕΕ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.