Επιχειρήσεις

Νέες τεχνολογίες κάνουν «bypass» στο πλαστικό μιας χρήσης

  • Στέλιος Μορφίδης



Ο πρώτος «μαραθώνιος» διαγωνισμός καινοτομίας, SUP Free hackathon, για εφαρμογές και λύσεις που θα αξιοποιούν την τεχνολογία και οι οποίες θα μπορούν να συμβάλουν σε μια καθημερινότητα χωρίς πλαστικά μιας χρήσης

Έξυπνες εφαρμογές και ειδικά παιχνίδια με μπόνους στην οικολογική συνείδηση, δικτύωση καταστημάτων, προώθηση προϊόντων αλλά και καινοτόμες δραστηριότητες της νέας εποχής που χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη και τη ρομποτική. Τα αποτελέσματα του πρώτου «μαραθώνιου» διαγωνισμού καινοτομίας, SUP Free hackathon, για εφαρμογές και λύσεις που θα αξιοποιούν την τεχνολογία και οι οποίες θα μπορούν να συμβάλουν σε μια καθημερινότητα χωρίς πλαστικά μιας χρήσης παρήγαγε αποτέλεσμα. Δικαίωσε έτσι την αρχική ιδέα που είχαν η Γενική Διευθύντρια του Ιδρύματος Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, Αγγελική Κοσμοπούλου, και η Διευθύντρια Επικοινωνίας & Εταιρικής Υπευθυνότητας της Lidl Ελλάς, Βασιλική Αδαμίδου, να δώσουν χώρο στους νέους για να παραγάγουν ιδέες που μπορούν να μετουσιωθούν σε πρακτικές και εμπορικές λύσεις οι οποίες είναι δυνατόν να βοηθήσουν στην λογική της αειφορίας και της βιώσιμης ανάπτυξης.

Μια ιδέα με αφορμή της απαγόρευσης χρήσης από τον επόμενο μήνα σειράς πλαστικών προϊόντων μιας χρήσης που εντάχθηκε στην εθνική καμπάνια «Ελλάδα χωρίς πλαστικά μιας χρήσης» υπό την αιγίδα του υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας και την οποία ανέλαβε να «τρέξει» η Crowdpolicy. Παράλληλα όμως την αγκάλιασε και το πρώτο ξενοδοχειακό συγκρότημα με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα στη χώρα μας, το «Sani Resort», το οποίο ανέλαβε να φιλοξενήσει τη διοργάνωση του τελικού, όπου είχαν περάσει πέντε απ’ τις συνολικά 34 ομάδες που συμμετείχαν στο διαγωνισμό παρουσία της ηγεσίας του υπουργείου Τουρισμού. Είχε προηγηθεί περίπου ένα πεντάμηνο πρόγραμμα επιχειρηματικής επιτάχυνσης SUP Free Innovation Lab, όπου οι πέντε ομάδες (Feel The Cup, MS, ECOCup, Analog Programmers και Resolution) είχαν τη δυνατότητα να υποστηριχθούν από ανθρώπους της αγοράς που λειτούργησαν ως μέντορες για την ανάπτυξη της λύσης κάθε ομάδας σε παραγωγική εφαρμογή. Και άρα να καταλήξουν σε ένα έτοιμο επιχειρηματικό μοντέλο.

H νικήτρια πρόταση της ECOCup

Η ομάδα που κατάφερε τελικά να κερδίσει τον διαγωνισμό αποσπώντας το μεγάλο έπαθλο των 40.000 ευρώ για την επικοινωνιακή υποστήριξη και προώθηση της ιδέας της ήταν η ECOCup των Θανάση Κουκούλη, Κατερίνα Κατσαούνη, Γιώργου Αντωνόπουλου και Ιωάννη Μπραντ Ιωαννίδη. Κι αυτό καθώς κρίθηκε πως η λύση της ήταν αρκετά ώριμη ώστε να μπορέσει να εφαρμοστεί άμεσα και να δοκιμαστεί στην αγορά.  Η ομάδα παρουσίασε ένα mobile app που λειτουργεί ως ένα οικολογικό σύστημα loyalty που επιβραβεύει τον χρήστη όταν αγοράσει το ρόφημά του στο δικό του επαναχρησιμοποιούμενο σκεύος. Η εφαρμογή της ECOCup ουσιαστικά προσφέρει εκπτώσεις και δώρα στον καταναλωτή που έχει το δικό του ποτήρι -μειώνοντας έτσι τη χρήση του πλαστικού- και ταυτόχρονα βοηθά τις επιχειρήσεις να ακολουθήσουν αυτή την αλλαγή, η οποία μάλιστα σύντομα θα είναι υποχρεωτική βάσει νόμου.

Η ομάδα «υπόσχεται» σε κάθε επιχείρηση σταθερό κοινό και διάφορα εργαλεία analytics που όχι μόνο θα ενισχύσουν το πράσινο αποτύπωμά της αλλά θα της εξοικονομήσουν και χρήματα. Ταυτόχρονα, φέρνει πιο κοντά τους πολίτες σε μια «πράσινη» συνήθεια που μόνο θετικά μπορεί να λειτουργήσει μακροπρόθεσμα.

Ο 17χρονος… μοναχικόςήρωας Κύρος Γρανάζης

Την προσοχή των κριτών και του κοινού κέρδισε και ο 17χρονος Αλέξανδρος Πέτκος, ο οποίος αυτές τις ημέρες δίνει τη μάχη του στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Ο Αλέξανδρος μάλιστα χαρακτηρίστηκε «μοναχικός ήρωας», μια και η ομάδα του (MS) ήταν η μόνη που αποτελούνταν από ένα άτομο και μάλιστα τόσο μικρής ηλικίας, ενώ η ιδέα του ήταν αρκετά πρωτοποριακή. Συγκεκριμένα δημιούργησε ένα ρομπότ το οποίο έχει τη δυνατότητα να συλλέγει απορρίμματα από οποιονδήποτε εξωτερικό χώρο, αναγνωρίζοντας μάλιστα το υλικό του κάθε απορρίμματος με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης και κατηγοριοποιώντας το ανάλογα. Στην παρουσίασή του, ο 17χρονος εξομολογήθηκε ότι τις γνώσεις για τη δημιουργία το υ ρομπότ τις έλαβε από το YouTube ενώ εκτίμησε πώς χρειάζεται τρεις μήνες και περίπου 15.000 ευρώ για να μπορέσει να κατασκευάσει σε κανονική διάσταση ένα τέτοιο ρομπότ. Την προσπάθεια αυτή δεσμεύτηκαν να ενισχύσουν -παρόλο που δεν προβλεπόταν- οι διοργανωτές της εκδήλωσης, οι οποίοι ανακοίνωσαν ότι θα στηρίξουν τον Αλέξανδρο στην κατασκευή του ρομπότ και την πιλοτική χρήση του για τον καθαρισμό ακτών στην περιοχή της Σάνης.

Αναλώσιμα για 3D printers

Βιομηχανική εφαρμογή μπορεί να έχει και η πρόταση της ομάδας Analog Programmers των Γιώργου Βαβάμη, Κώστα Κασσελούρη, Παύλου Μπούσουλα και Ιωάννη Μπέκιου. Ουσιαστικά η ομάδα κατάφερε να δημιουργήσει ένα μηχάνημα με το οποίο τα πλαστικά μπουκάλια μιας χρήσης μπορούν να μετατραπούν σε πρώτη ύλη για custom design προϊόντα μέσω 3D printing. Τα μπουκάλια αφού περνούσαν από μια διαδικασία διάλυσης σε μικροσκοπικά κομμάτια, κάτι που γίνεται ήδη σε μονάδες ανακύκλωσης, περνούσαν από το μηχάνημα και λάμβαναν μορφή πλαστικού νήματος, το οποίο αργότερα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως αναλώσιμο πλαστικό υλικό σε 3D Printers.

Κερδίζεις παίζοντας…

Ενδιαφέρουσα ήταν και η πρόταση που παρουσίασε η ομάδα Resolution των Αντώνη Ζακυνθινού, Γιάννη Παναγόπουλου, Λάζαρου Σαραφίδη, Ραφαήλ Δάσκου, Στέφανου Τσότρα και Χρήστου Λουκόπουλου, φοιτητών στο σύνολό τους. Ουσιαστικά πρόκειται για μια εφαρμογή loyalty με rewarding gamification για να ενθαρρύνει τους χρήστες να χρησιμοποιούν εναλλακτικά προϊόντα αντί των πλαστικών μιας χρήσης. Η πλατφόρμα ουσιαστικά έχει στηθεί ως ένα παιχνίδι, μέσα από το οποίο επιχειρείται η δημιουργία περιβαλλοντικής συνείδησης με τη δυνατότητα προβολής φιλικών στο περιβάλλον προϊόντων.

Ο καφές στο επίκεντρο

Αλλη μία πρόταση που είχε ως κεντρική ιδέα τον καφέ ήταν αυτή της ομάδας Feel The Cup, των Αλεξ Νίκα, Μύριαμ Πλανάκη, Μαρίνας Βλάρα, Παντελή Κρινάκη και Ασπας Βοζικιάν. Ουσιαστικά ανέπτυξαν μια πλατφόρμα που προωθεί κυκλικά επαναχρησιμοποιούμενα ποτήρια σε δίκτυο συμβεβλημένων καταστημάτων καφέ, σε συνδυασμό με πρόγραμμα επιβράβευσης.

Συνεργασία ιδιωτικού τομέα και Πολιτείας

«Η πρωτοβουλία αυτή είναι ένα μήνυμα και παράλληλα μια δέσμευση μέσα από σημαντικές ενέργειες ανάμεσα στον ιδιωτικό τομέα, την Πολιτεία και κοινωφελών ιδρυμάτων, όπως του Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, για την από κοινού ανάδειξη της σημασίας της βιώσιμης ανάπτυξης για το μέλλον», σύμφωνα με την κυρία Αδαμίδου. «Θελήσαμε να ευαισθητοποιήσουμε και ταυτόχρονα να ενεργοποιήσουμε την κοινωνία, τις επιχειρήσεις και τους νέους επιστήμονες. Να τους προτρέψουμε να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία και να δημιουργήσουν μια προοπτική για το περιβάλλον ωφελώντας τη σημερινή γενιά και αυτές που θα ακολουθήσουν», πρόσθεσε. H κυρία Αδαμίδου ανακοίνωσε μάλιστα ότι η συνεργασία με το Ιδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη θα συνεχιστεί, καθώς το πρόγραμμα «Plastic Free Santorini», το οποίο έτρεξε πέρυσι η Lidl Ελλάς, θα επεκταθεί φέτος και σε άλλους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρας, τη Χαλκιδική, την Κρήτη, τη Σαντορίνη, τη Ρόδο, την Κω και την Κέρκυρα με τον τίτλο της καμπάνιας «Plastic Free Greece» για την αναβάθμιση του brand «Ελλάδα».

Η επόμενη μέρα

«Στον χώρο της περιβαλλοντικής προστασία μιλάμε συνήθως για προβλήματα και για πράγματα που δεν υπάρχουν. Κι άλλες φορές μιλάμε για πράγματα που πρέπει να γίνουν με απρόσωπα ρήματα. Είναι σαν την κακή πολιτική. Στη δική μας δουλειά, όμως, στη δουλειά στο πεδίο, αναζητούμε λύσεις και ξέρουμε ότι εμείς πρέπει να είμαστε μέρος της λύσης κάθε μέρα. Οι λύσεις είναι αυτές που βοηθούν τις στρατηγικές, τους δίνουν περιεχόμενο, δίνουν νόημα σε λέξεις όπως η βιωσιμότητα, δίνουν αξία σε brands, όπως το brand της χώρας και δίνουν διέξοδο στα μυαλά της χώρας», σημείωσε από την πλευρά της η γενική διευθύντρια του Ιδρύματος Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη Αγγελική Κοσμοπούλου. Χαρακτηρίζοντας εξαιρετικές τις πέντε ομάδες, μίλησε για παιδιά «που λειτούργησαν σε δύσκολη συνθήκη, είχαν ιδέες, τις πάλεψαν, απέτυχαν, τις ξαναέβαλαν στο τραπέζι… Αυτά είναι η επόμενη μέρα της χώρας. Η επόμενη μέρα της χώρας για να είμαστε περήφανοι, η επόμενη μέρα της χώρας για το περιβάλλον και η επόμενη μέρα για να δούμε την Ελλάδα όπως τη θέλουμε. Και για να είναι οι καμπάνιες της χώρας όχι μόνο ευχολόγια αλλά να έχουν το βάθος, την αξία και την αλήθεια που τις πρέπει».

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης, η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη και ο γενικός γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωνσταντίνος Αραβώσης.

Ο μεγάλος τελικός πλαισιώθηκε από ένα τριήμερο δράσεων περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης που στόxo είχαν να φέρουν την αειφορία στο επίκεντρο. Μεταξύ άλλων, πραγματοποιήθηκε η έκθεση φωτογραφίας του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, με τίτλο «Sea Vision», αποτυπώνοντας χαρακτηριστικές στιγμές από το περιβαλλοντικό έργο που επιτελεί, ενώ πραγματοποιήθηκε και παράκτιος καθαρισμός στην παραλία Νέας Φώκαιας, στο πλαίσιο του «Plastic Free Chalkidiki», που τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Τουρισμού.

Διαβάστε ακόμη:

Εκατοντάδες μόνιμες προσλήψεις στο Δημόσιο το 2021 – Οι προκηρύξεις και οι θέσεις

Ελληνικά νοικοκυριά: Περικοπές σε κρέας και θέρμανση λόγω κρίσης

Επιστρεπτέα προκαταβολή: Τα δικαιολογητικά που πρέπει να υποβληθούν – Έρχονται συμψηφισμοί με φόρους