Στην εκτίμηση ότι η επιχειρηματικότητα στη χώρα θα αλλάξει σημαντικά τα προσεχή χρόνια, ως αποτέλεσμα των νέων δεδομένων προέβη ο Γεν. Δ/ντης του ΙΟΒΕ κ. Νίκος Βέττας κατά τη χθεσινή παρουσίαση των αποτελεσμάτων της ετήσιας, 18ης, έκθεσης για την Επιχειρηματικότητα 2020-2021 που γίνεται στο πλαίσιο του παγκόσμιου ερευνητικού προγράμματος Global Entrepreneurship Monitor (GEM).

«Είναι νωρίς ακόμα για να κάνουμε σενάρια», απάντησε ο κ. Βέττας ερωτηθείς για τον αντίκτυπο του πρόσφατου πολέμου στην Ουκρανία και των αναταράξεων που προκαλούνται στις αγορές και την εφοδιαστική αλυσίδα. «Υπάρχει το σενάριο αντιστροφής της παγκοσμιοποίησης. Αυτό πρέπει να δούμε τι σημαίνει. Να δούμε πως θα επηρεάσει τον πρωτογενή τομέα, τον τουρισμό και το λιανεμπόριο. Είναι όμως νωρίς ακόμα. Δεν υπάρχουν δεδομένα, μόνο σενάρια», πρόσθεσε ο κ. Βέττας.

Και συνέχισε: «Το μόνο ίσως που έχει λίγη ουσία είναι να μετρήσει κανείς τι είδους επιχειρηματικότητα θα έχουμε. Τα τελευταία δύο χρόνια, λίγο ή πολύ αναπόφευκτα, είχαμε μία οριζόντια στήριξη όλων των επιχειρήσεων της χώρας, χωρίς κάποια μεγάλη διάκριση αλλά με προτεραιότητα στους πληττόμενους ΚΑΔ. Από εδώ και πέραν όμως έχουμε πολλά. Έχουμε την επίδραση της νέας κρίσης, το ταμείο ανάκαμψης, το νέο ΕΣΠΑ… έχουμε ένα νέο πεδίο και σίγουρα η επιχειρηματικότητα των επόμενων 10-15 ετών δεν μπορεί να είναι ίδια με αυτή την προηγούμενων 5 – 10 ετών», σημείωσε ο κ. Βέττας.

«Το ερώτημα συνολικά στην Ευρώπη, αλλά ακόμα περισσότερο για εμάς, είναι γιατί δεν έχουμε τη δυνατότητα να μεταφράζονται αυτές οι αρχικές κινήσεις επιχειρηματικότητας σε κάτι το οποίο, εφόσον πάει καλά, θα εξελίσσεται σταδιακά σε ισχυρότερου μεγέθους. Είναι ένα ερώτημα που ακουμπά στο θεσμικό πλαίσιο, στον τρόπο χρηματοδότησης κοκ. Μόνο που το πράγμα πλέον έχει σοβαρέψει. Περάσαμε κρίση χρέους, 3 μνημόνια, 2 χρόνια πανδημία, τώρα πόλεμο στην Ουκρανία, η ελληνική επιχειρηματικότητα δεν είναι τόσο ισχυρή όσο σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και το πως θα εξελιχθεί από εδώ και πέρα είναι κρίσιμο!», τόνισε.

«Υπάρχει σφυγμός»

Σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή του ΙΟΒΕ έρευνες, όπως αυτή που παρουσιάστηκε σήμερα, δείχνουν ότι «υπάρχει σφυγμός. Όχι γοργός βηματισμός, αλλά σφυγμός», σημείωσε αναφερόμενος στις προσπάθειες και τις κινήσεις που γίνονται τα τελευταία χρόνια στην κατεύθυνση της εξωστρέφειας αλλά και των επιχειρηματικών συμφωνιών.

«Τα τελευταία 4-5 χρόνια υπάρχει μία επιταχυνόμενη αύξηση των εξαγωγών. Αυτό γίνεται τόσο από μεταποιητικές μονάδες όσο και από μικρότερες που πουλάνε στις μεταποιητικές. Έπειτα υπάρχει κινητικότητα στο πλέγμα του πρωτογενούς τομέα και του τροφίμου. Και θεωρώ ότι θα υπάρξει ακόμα περισσότερη με αυτά που συμβαίνουν τώρα. Σε ό,τι αφορά τον τουρισμό, φάνηκε το περασμένο καλοκαίρι ότι άντεξε.

Μην ξεχνάμε ότι ήμασταν στην καρδιά της κρίσης και οι Ευρωπαίοι δέχθηκαν να πληρώσουν πολύ υψηλότερες τιμές για το τουριστικό μας προϊόν. Επίσης υπήρξαν μικρότερες επιχειρήσεις τεχνολογίας, που δημιούργησαν αξία, μπήκαν στο ραντάρ ξένων εταιρειών. Άλλες εξαγοράστηκαν και άλλες συνεργάστηκαν! Άρα υπάρχει ένα τοπίο. Είμαστε εκεί που θα έπρεπε, ώστε να είμαστε μία Φινλανδία, μία Ολλανδία, ένα Ισραήλ; … Όχι!» κατέληξε ο κ. Βέττας.

Τα μέχρι στιγμής χαρακτηριστικά των νέων επιχειρηματικών προσπαθειών

Πάντως στα στοιχεία που παρουσιάστηκαν χθες, αν και καταγράφονται ορισμένες αλλαγές που μαρτυρούν την έναρξη μίας στροφής προς την επιχειρηματικότητα, όπως πχ το οικοσύστημα των startups που πλέον αποτυπώνεται, εν τούτοις η μεγάλη εικόνα εξακολουθεί να υπογραμμίζει τα χαρακτηριστικά μία χώρας «χαμηλότερων εισοδημάτων».

«Υπάρχουν πολλές νέες προσπάθειες στο κομμάτι της λιανικής, το Β2C, κάτι που παρατηρείται κυρίως στις χώρες χαμηλότερου εισοδήματος», παρατήρησε κατά την παρουσίαση της έρευνας ο κ. Αγγελος Τσακανίκας, αναπλ. καθ. ΕΜΠ και Επιστημονικός Υπεύθυνος του Παρατηρητηρίου Επιχειρηματικότητας ΙΟΒΕ. Όπως σημείωσε το 45% των νέων προσπαθειών ήταν σε εμπόριο, λιανική και χονδρική, εστίαση και φιλοξενία.

Βέβαια παρατήρησε πως πλέον η καινοτομία εμφανίζεται βελτιούμενη ενώ αυξάνονται οι επιχειρηματικές προσπάθειες που στοχεύουν σε εξαγωγές, γεγονός που βελτιώνει την εξωστρέφεια του ελληνικού επιχειρείν. Το 45% των νέων εγχειρημάτων έχουν ως στόχο την εξωστρέφεια, σημείωσε ο κ. Τσακανίκας, σπεύδοντας βέβαια να διευκρινίσει πως σε αυτά συμπεριλαμβάνονται ξενοδοχεία και εστιατόρια σε αμιγώς τουριστικούς προορισμούς.

Κινητήριος μοχλός οι ΑΞΕ

Πάντως ένα απ’ τα σημαντικά στοιχεία της έρευνας που παρουσίασε το ΙΟΒΕ αφορά τη σημαντικότητα των Άμεσων Ξένων Επενδύσεων στην εξωστρέφεια της ελληνικής επιχειρηματικότητας και οικονομίας. Σύμφωνα με την έρευνα «η υλοποίηση ξένων άμεσων επενδύσεων σε μια χώρα υποδοχής φαίνεται να έχει ισχυρή θετική επίδραση στην εξωστρέφεια των νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών στη χώρα αυτή». Κι αυτό καθώς:

α) επιβεβαιώνεται πως οι ξένες άμεσες επενδύσεις συμβάλλουν στη διάχυση γνώσης, τεχνολογίας, τεχνογνωσίας κλπ. στο τοπικό επιχειρηματικό περιβάλλον που δραστηριοποιούνται, και

β) μέσω αυτού του καναλιού οι εγχώριες νέες επιχειρήσεις απολαμβάνουν θετικές εξωτερικότητες και ωθούνται στον εξαγωγικό προσανατολισμό.

Υπενθυμίζεται πως η έρευνα κατέδειξε ως βασικό εύρημα πως περίπου 562.000 άτομα, έναντι 536.000 το 2019, βρέθηκαν το 2020 στα αρχικά στάδια εκδήλωσης επιχειρηματικότητας, δηλαδή σχεδίαζαν την ίδρυση μιας επιχείρησης, ή είχαν φθάσει στο σημείο της απόκτησης ΑΦΜ. Με ποσοστό 8,6% του πληθυσμού, η Ελλάδα είχε πολύ καλή επίδοση σε διεθνές επίπεδο, καθώς βρέθηκε πολύ κοντά στο αντίστοιχο ποσοστό, 12,1%, των χωρών υψηλού εισοδήματος.

Διαβάστε ακόμη

Τα μηνύματα της HSBC για τις ελληνικές τράπεζες και τα «καμπανάκια»

Εlpedison: Χτίζει το τέταρτο FSRU στη Θεσσαλονίκη επενδύοντας έως 300 εκατ. ευρώ

Δημ. Βιντζηλαίος (Creta Farms): Έβαλε στο στόχαστρό του τα Παγωτά Δωδώνη και εταιρεία κρέατος