Για τσουνάμι λουκέτων που θα χτυπήσει με τη νέα χρονιά προειδοποιούν πλέον ανοικτά οι θεσμικοί φορείς των μικρομεσαίων του εμπορίου.

Αν και το περιβόητο click away επιχειρεί να αποτελέσει μία βαλβίδα αποσυμφόρησης και διεξόδου για τα καταστήματα λιανικής που παραμένουν κλειστά απ’ τον περασμένο μήνα, εν τούτοις φαντάζει δύσκολο πως θα μπορούσε να βοηθήσει την συντριπτική πλειοψηφία των 220.000 μικρών και μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων της χώρας που εξακολουθούν να μην έχουν ψηφιακό κανάλι πωλήσεων και που συνήθως τέτοιες μέρες πραγματοποιούν και ένα μεγάλο κομμάτι του ετήσιου τζίρου τους που φθάνει ως και το 30%.

«Για την συντριπτική πλειονότητα των εμπορικών επιχειρήσεων, ιδιαίτερα στους μεγάλους κλάδους της ένδυσης και της υπόδησης, οι οποίες δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα, ο εορταστικός τζίρος χάνεται οριστικά και αμετάκλητα. Καμία αναπλήρωση των απωλειών δεν θα επέλθει με τηλεφωνικές παραγγελίες, καθώς κανείς πελάτης δεν πληρώνει αν δεν βλέπει τι αγοράζει. Ο εορταστικός τζίρος ήταν η τελευταία ελπίδα του εμπορίου να ‘σώσει’ τη χρονιά», δηλώνει ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Γιώργος Καρανίκας. Ο ίδιος μιλά ευθέως για αθέμιτο ανταγωνισμό, αφού οι μεγάλες αλυσίδες και οι οργανωμένοι ψηφιακά λιανέμποροι, θα λάβουν μέσω του click away μεγαλύτερη πίτα από μία εορταστική αγορά που πέρυσι είχε φθάσει τα 3,5 δισ ευρώ.

«Δυστυχώς πάμε σε αγορά δύο ταχυτήτων», λέει, εξηγώντας: «Από τη μία πλευρά είναι τα χιλιάδες κλειστά, επί δύο συνεχείς μήνες, κυρίως συνοικιακά μικρά και μεσαία εμπορικά καταστήματα, οι ιδιοκτήτες των οποίων αντιμετωπίζουν άμεσο πρόβλημα επιβίωσης και οι θέσεις εργασίας τους βρίσκονται ‘στον αέρα’. Στον αντίποδα βρίσκονται οι λίγοι ισχυροί του εμπορίου, που διευκολύνονται με το click away να εξυπηρετούν τους πελάτες στους οποίους δεν μπορούν να φθάσουν έγκαιρα οι εταιρίες κούριερ, καθώς ακόμη και τα υπερσύγχρονα e-shop πουδιαθέτουν ‘έπεσαν’, ακριβώς λόγω του αυξημένου όγκου παραγγελιών που δέχονται», τονίζει.

Ο ίδιος έχει συγκαλέσει σήμερα το ΔΣ της ΕΣΕΕ προκειμένου να εξεταστούν οι επόμενες κινήσεις που μπορεί να κάνει το τριτοβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο των εμπόρων.

Βασικό αίτημα πλέον φαίνεται πως θα είναι η λήψη επιπρόσθετων μέτρων για τη στήριξη των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου καθώς κρίνεται πως το σημερινό πλέγμα, που θα παραμείνει σε ισχύ, όπως διαβεβαίωσε ο υπ. Ανάπτυξης κ. Αδ. Γεωργιάδης, δεν επαρκεί για να καλύψει τους εμπόρους.

«Αναμένουμε από την κυβέρνηση να ανακοινώσει άμεσα ένα γενναίο πλαίσιο αντισταθμιστικών μέτρων στήριξης της ρευστότητας για τους μικρομεσαίους εμπόρους, που είναι οι μεγάλοι χαμένοι του νέου πλαισίου λειτουργίας της εορταστικής αγοράς», δηλώνει ο κ. Καρανίκας επαναφέροντας παράλληλα το αίτημα για δημιουργία ακατάσχετου επιχειρηματικού λογαριασμού αλλά και τη διαγραφή μέρους των χρεών που δημιουργήθηκαν μέσα στην πανδημία.

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών κ. Σταύρος Καφούνης υπογραμμίζει ότι «συστήματα τύπου “click away”, ραντεβού και ψηφιακές πωλήσεις, αποτελούν συμπληρωματικές μεθόδους και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την ολοκληρωμένη λειτουργία της αγοράς». Μάλιστα εκτιμά πως μόλις το 10% των επιχειρήσεων δύναται να χρησιμοποιήσουν πραγματικά το εργαλείο του click away. «Σεβόμαστε αποδεδειγμένα τη γνώμη των ειδικών επιστημόνων για τα θέματα υγείας, όμως δεν μπορούμε να τους αφήσουμε να τοποθετούνται και σε πρακτικά ζητήματα της αγοράς, που γνωρίζουμε καλύτερα και αφορούν χιλιάδες συμπολίτες μας», σημειώνει. Ο ίδιος ζητεί να επανεξεταστούν απ’ την κυβέρνηση οι προτάσεις που είχε καταθέσει ο Εμπορικός Σύλλογος για επαναλειτουργία των καταστημάτων με πολύ αυστηρότερα μέτρα.

Ποιοι βρίσκονται σε καλύτερη θέση

Στον αντίποδα βέβαια για ένα άλλο κομμάτι της αγοράς, αυτό το οποίο επένδυσε στο αποκαλούμενο ψηφιακό κανάλι πωλήσεων τα πράγματα δείχνουν καλύτερα. Μπορεί οι πωλήσεις και πάλι σε σχέση με πέρυσι να είναι μείον, ωστόσο έχουν τη δυνατότητα να εκμεταλλευθούν την …ημιλειτουργία της αγοράς μέσω του click away για κάτι καλύτερο.

«Οι πωλήσεις θα έφθαναν σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο σε σχέση με πέρυσι μόνο με ανοικτά τα καταστήματα. Ωστόσο δεδομένων των συνθηκών το click away βοηθά στο να λυθούν μία σειρά από κρίσιμα προβλήματα που σήμερα αντιμετωπίζουμε», λέει στο newmoney ανώτατο στέλεχος γνωστής αλυσίδας ηλεκτρονικών ειδών. «Πρώτα απ’ όλα θα περιοριστεί αυτή η μεγάλη πίεση που υπήρχε στις αποστολές που κορυφώθηκε στην περιοδο της Black Friday φθάνοντας μέχρι σήμερα», τονίζει. «Έπειτα, και δε μιλάω μόνο για τη δική μας περίπτωση, αλλά νομίζω θα επηρεάσει όλη την αγορά, ο καταναλωτής όταν ξέρει ότι έχει τρόπο να πάρει το δώρο και γενικά το προϊόν εγκαίρως τότε δεν θα διστάσει να παραγγείλει. Οπότε πιθανόν να πυροδοτηθεί και ένα νέο κύμα αγορών μέσω διαδικτύου με την προοπτική παραλαβής έξω απ’ το κατάστημα», τονίζει.

Εξάλλου για πολλές αλυσίδες η συγκεκριμένη πρακτική δεν είναι άγνωστη αφού είχαν σπεύσει να την προωθήσουν οι ίδιες κατά τη διάρκεια επαναλειτουργίας τους απ’ το πρώτο lockdown. Οι περισσότερες είχαν δημιουργήσει δομές σε πάρκινγκ όπου με ραντεβού περνούσε ο πελάτης με το αυτοκίνητο του και παραλάμβανε τα προϊόντα που αγόραζε χωρίς καν να βγει απ’ το όχημα του.

Το case study της Jumbo

Για την Jumbo πάλι όλα αυτά φαντάζει άγνωστος τόπος! Η αλυσίδα γνωστοποίησε ότι αδυνατεί να χρησιμοποιήσει το click away ελλείψει υποδομών, οπότε τα καταστήματα της θα παραμείνουν κλειστά.

Και τούτο διότι όλο το σύστημα των logistics της έχει παραλύσει… Εκτιμάται ότι μέχρι να εκτελεστούν απ’ τις αποθήκες οι εκατοντάδες χιλιάδες παραγγελίες που έλαβε μέχρι την περασμένη εβδομάδα, πριν δηλαδή ξανακλείσει το e-shop θα έχουν φθάσει ήδη τα Χριστούγεννα!

Διαβάστε ακόμη:

Έλον Μασκ: O Mr Tesla τα βάζει τώρα και με τους κατόχους MBA και τα πολυτελή γραφεία τους

Pyletech Technologies: «Αυτό είναι το σχέδιό μας για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά»

ΗΠΑ: Πέρασε το νομοσχέδιο που προβλέπει κυρώσεις στην Τουρκία για τους S-400