© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Από 80 υποθέσεις εταιρειών που ενώ έλαβαν χρήματα μέσω παλαιότερων αναπτυξιακών νόμων δεν ολοκλήρωσαν τα επενδυτικά σχέδιά τους ξεκινά το κυνήγι της ανάκτησης παλαιών ενισχύσεων, στο πλαίσιο του μεγάλου ξεκαθαρίσματος που επιχειρεί ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος αναφορικά με τον αναπτυξιακό νόμο.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, πρόκειται για υποθέσεις που βρίσκονται κολλημένες τουλάχιστον από το 2018 (!) και αφορούν όλα τα βασικά καθεστώτα. Οι περισσότερες εξ αυτών φέρεται να έχουν λάβει τμήμα της ενίσχυσης που δικαιούνταν, χωρίς ωστόσο να προχωρήσουν στην επένδυση. Τις συγκεκριμένες υποθέσεις αναμένεται πλέον να τρέξει η φορολογική διοίκηση είτε σε τοπικό επίπεδο, ΔΟΥ, είτε σε κεντρικό, προκειμένου να γίνει η ανάκτηση των κεφαλαίων. Κύκλοι από το υπουργείο Ανάπτυξης διαβεβαίωναν ότι στις περιπτώσεις που πρόκειται για εταιρείες ανενεργές πλέον, κοινώς «φαντάσματα», η διεκδίκηση θα στραφεί κατά των διοικούντων και των μετόχων την εποχή εκείνη.
Νέα στρατηγική
Οι διεκδικήσεις αυτές έρχονται στο πλαίσιο των σαρωτικών παρεμβάσεων που προχωρά το υπουργείο Ανάπτυξης για τον εξορθολογισμό του επενδυτικού χάρτη και την απελευθέρωση δεσμευμένων πόρων ύψους δισεκατομμυρίων ευρώ σε ανενεργά επενδυτικά σχέδια.
Κεντρικός πυλώνας της νέας στρατηγικής είναι οι μαζικές απεντάξεις μη ενεργών επενδυτικών έργων, η ανάκτηση επιχορηγήσεων που δόθηκαν χωρίς ουσιαστική υλοποίηση, αλλά και ο έλεγχος του ρόλου των συμβουλευτικών εταιρειών, οι οποίες επί χρόνια διαδραμάτιζαν καθοριστικό -και συχνά ανεξέλεγκτο- ρόλο στη διαδικασία υποβολής και διαχείρισης φακέλων. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου Ανάπτυξης, από τις κινήσεις αυτές μπορούν να εξοικονομηθούν 5,7 δισ. ευρώ από τις υποχρεώσεις που έχει σήμερα το υπουργείο έναντι των επενδυτικών σχεδίων που έχουν λιμνάσει.
Η παρέμβαση του υπουργείου δεν περιορίζεται μόνο στην απένταξη έργων, αλλά και επεκτείνεται στη διεκδίκηση των χρημάτων που έχουν ήδη δοθεί μέσω των παλαιότερων καθεστώτων του αναπτυξιακού νόμου, όταν οι ενισχύσεις χορηγούνταν χωρίς επαρκείς μηχανισμούς παρακολούθησης. Οπως τονίζουν αρμόδιες πηγές, οι επιχειρήσεις που έλαβαν επιχορηγήσεις αλλά δεν προχώρησαν στην υλοποίηση των επενδύσεων θα κληθούν να επιστρέψουν τα ποσά αυτά στο Δημόσιο. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου, υπολογίζεται ότι θα διεκδικηθούν μέσω της φορολογικής διοίκησης περίπου 450 εκατ. ευρώ από τους διοικούντες ή τους μετόχους των εταιρειών που ενώ έλαβαν την πρώτη δόση ενίσχυσης δεν υλοποίησαν πλήρως την επένδυση!
Οι υποθέσεις
Σύμφωνα με πληροφορίες, μόνο από το καθεστώς του αναπτυξιακού νόμου του 2004 καταγράφονται 4.034 έργα που παραμένουν ανενεργά ή ημιτελή, συνολικού ύψους ενισχύσεων 3,85 δισ. ευρώ! Τα 2.991, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, είναι οριστικά μη ενεργά προς απένταξη και διαγραφή της υποχρέωσης ενίσχυσης. Επίσης, 1.310 είναι μη ολοκληρωμένα έργα με εκταμιεύσεις οι οποίες θα ζητηθούν τώρα από τους μετόχους των εταιρειών μέσω της ΑΑΔΕ!
Για τον αναπτυξιακό νόμο του 2011 τα μη ολοκληρωμένα έργα είναι 978, με ενισχύσεις σχεδόν 1,39 δισ. ευρώ, ενώ για τον αντίστοιχο του 2016 είναι 4.461, συνολικών ενισχύσεων 3,82 δισ. ευρώ. Για τα τελευταία, μάλιστα, συζητείται η πρόταση να απενταχθούν όσα δεν έχουν ολοκληρώσει τουλάχιστον το 25% των εργασιών τους έως το τέλος της χρονιάς.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, αφού προηγηθούν οι κινήσεις αναφορικά με τα επενδυτικά σχέδια των παλαιών αναπτυξιακών νόμων, θα πάρουν σειρά και αυτά που εντάχθηκαν στον τελευταίο, στα οποία ήδη παρατηρούνται καθυστερήσεις.
Γι’ αυτό και μία ακόμα κομβική αλλαγή που ετοιμάζει το υπουργείο Ανάπτυξης αφορά την κατάργηση της αυτοδίκαιης διετούς παράτασης που μπορούσαν να λάβουν επενδύσεις με τουλάχιστον 50% πρόοδο υλοποίησης. Πλέον παρατάσεις θα εγκρίνονται μόνο σε περιπτώσεις ανωτέρας βίας ή απολύτως τεκμηριωμένων αιτιών, βάζοντας τέλος στο καθεστώς της «αιώνιας υλοποίησης» που χαρακτήριζε αρκετά επενδυτικά σχέδια. Κάτι που σημαίνει πως πλέον θα αρχίσει να χτυπάει η καμπάνα και γι’ αυτούς που ξεκίνησαν τα τελευταία χρόνια την εκτέλεση του επενδυτικού σχεδίου που εντάχθηκε στον αναπτυξιακό νόμο, αλλά δεν έχουν ολοκληρώσει ακόμα.
Ολα τα παραπάνω αναμένεται να ξεκαθαρίσουν μια και καλή το τοπίο και να απελευθερωθεί πολύτιμος χώρος ώστε το υπουργείο Ανάπτυξης, από φέτος κιόλας, να μπορεί να ενεργοποιεί νέα καθεστώτα ενισχύσεων, αλλά και να ανταποκριθεί πλήρως στις υποχρεώσεις του σε βάθος πενταετίας για ολοκληρωμένα έργα τα οποία δεν έχουν πληρωθεί και σωρευτικά φτάνουν στο 1 δισ. ευρώ.
Οι σύμβουλοι
Παράλληλα, εξετάζεται τρόπος να μπει φρένο στις πρακτικές ορισμένων συμβουλευτικών εταιρειών που επί χρόνια λειτουργούσαν ανεξάρτητα από την ουσία των επενδύσεων. Η κυβέρνηση θεωρεί πως σε πολλές περιπτώσεις οι σύμβουλοι αξιοποιούσαν τις αδυναμίες του συστήματος υποβάλλοντας φακέλους για έργα χωρίς αντίκρισμα ή διογκώνοντας τεχνητά τον αριθμό αιτήσεων για καθαρά εμπορικούς λόγους. Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται να υπάρξουν νέοι κανόνες διαφάνειας και πιστοποίησης, καθώς και αυστηρότερος έλεγχος στον ρόλο τους στις διαδικασίες αξιολόγησης και παρακολούθησης.
Από την άλλη, στο πλαίσιο της νέας φιλοσοφίας, το υπουργείο προχωρά και σε απλοποίηση των διαδικασιών, με κατάργηση της υποχρεωτικής υποβολής πιστοποιητικών από μέλη του Οικονομικού Επιμελητηρίου και αυτοματοποίηση του ελέγχου πληρότητας των φακέλων.
Η συνολική κατεύθυνση που δίνεται είναι σαφής: λιγότερη γραφειοκρατία, αυστηρότερη εποπτεία και άμεση απόδοση των πόρων εκεί όπου πραγματικά υλοποιούνται επενδύσεις – και όχι εκεί όπου απλώς κατατίθενται φάκελοι.
Διαβάστε ακόμη
Ivailo V. Izvorski (Παγκόσμια Τράπεζα): Η Ελλάδα πρέπει να προσπαθήσει πιο σκληρά (γραφήματα)
Αδήλωτος πλούτος στο φως χάρη στα POS – Τι δείχνουν τα νέα στοιχεία της ΑΑΔΕ
Επιφυλακτικά τα στελέχη της Fed για τα επιτόκια λόγω δασμών και πληθωριστικών κινδύνων
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα