Με επίκεντρο το «πράσινο» ενεργειακό χαρτοφυλάκιο της Ελλάκτωρ, η Motor Oil της οικογένειας Βαρδινογιάννη εξασφάλισε μια στρατηγικής σημασίας συμφωνία που περιλαμβάνει την απόκτηση του 30% της εισηγμένης έναντι 182 εκατ ευρώ και παράλληλα τον πρώτο λόγο στη εταιρεία που θα συσταθεί και θα έχει ως περιουσιακό στοιχείο το χαρτοφυλάκιο των ΑΠΕ της Ελλάκτωρ, συνολικής ισχύος 493 MW καθώς επίσης και σειρά έργων υπό κατασκευή συνολικής ισχύος άνω των 1,6 GW.

To deal που ανακοινώθηκε και επίσημα χθες βράδυ μαζί με την επιβεβαίωση της κατάθεσης προαιρετικής δημόσιας προσφοράς  από τη Reggeborgh για τις μετοχές της Ελλάκτωρ που δεν κατέχει, συνθέτουν το πρώτο από τα πολλά επόμενα βήματα που θα ακολουθήσουν.

Κλειδί της συμφωνίας των δύο πλευρών είναι η πρώτην «ΕΛΤΕΧ Άνεμος», η επιχειρηματική δραστηριότητα στις ΑΠΕ της Ελλάκτωρ που προ ετών είχε απορροφηθεί από τον μητρικό όμιλο. Η Motor Oil αποκτά από τις εταιρείες Kiloman και Greenhill των κ.κ. Μπάκου και Καυμενάκη το 29,87% της Ελλάκτωρ έναντι 182 εκατ. ευρώ, οι οποίοι εμφανίζονται να αποκομίζουν επενδυτικό κέρδος της τάξης των 50 εκατ. ευρώ από την τοποθέτησή τους στην Ελλάκτωρ, χωρίς ωστόσο να είναι γνωστό εάν η υπεραξία αυτή επηρεάζεται από πιθανές συναλλαγματικές διαφορές, κόστος χρήματος κ.α.

Κομβικό σημείο είναι πως ο όμιλος Βαρδινογιάννη εξασφαλίζει την απόκτηση του 75% του μετοχικού κεφαλαίου νέας εταιρείας που θα συσταθεί και θα έχει ως περιουσιακό στοιχείο το χαρτοφυλάκιο των ΑΠΕ της Ελλάκτωρ, συνολικής ισχύος 493 MW καθώς επίσης και σειρά έργων υπό κατασκευή συνολικής ισχύος άνω των 1,6 GW. Η δραστηριότητα θα αποσχιστεί από την Ελλάκτωρ και σε αυτή την εταιρεία η Ελλάκτωρ θα συμμετέχει με ποσοστό 25%.

Το enterprise value της συναλλαγής συμφωνήθηκε μεταξύ των δύο πλευρών στο 1 δισ. ευρώ, σημειώνεται όμως πως υπόκειται σε περαιτέρω προσαρμογές που συναρτώνται με την κερδοφορία και τη δομή της συναλλαγής.

Η αρχιτεκτονική της συναλλαγής προβλέπει πως:

* Η Reggeborgh διατηρεί το ποσοστό της στον Όμιλο με 106 εκατ. μετοχές και η Motor Oil αποκτά 104 εκατ. mετοχές.

* Η Motor Oil, ως ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος της Ελλάκτωρ δεν θα προσφέρει τις μετοχές της στη δημόσια πρόταση.

* Η Motor Oil διατηρεί δικαιώματα μειοψηφίας στον Όμιλο Ελλάκτωρ έχοντας δυνατότητες υποστήριξης του γενικού επιχειρησιακού πλάνου και του management.

* Σε δύο χρόνια από σήμερα η Motor Oil έχει το δικαίωμα να μειώσει το μερίδιο των μετοχών της κατά 52 εκατ. μετοχές, στην τιμή κτήσης.

Πιο συγκεκριμένα, η συμφωνία-πλαίσιο παρέχει στη Reggeborgh Invest B.V. ένα τριετές δικαίωμα προαίρεσης αγοράς (call option) να αποκτήσει από τη Motor Oil 52 εκατ. μετοχές με ημερομηνία εκκίνησης την 6η Μαΐου 2022. Η περίοδος άσκησης αυτού του δικαιώματος προαίρεσης αγοράς είναι 36 μήνες, ξεκινά στις 6 Μαΐου 2022 και λήγει στις 6 Μαΐου 2025. Αντίστοιχα, η συμφωνία πλαίσιο περιλαμβάνει ένα τριετές δικαίωμα προαίρεσης πώλησης (put option) της Motor Oil να πωλήσει στη Reggeborgh Invest B.V. 52 εκατ. μετοχές. Η περίοδος άσκησης αυτού του δικαιώματος προαίρεσης πώλησης ξεκινά στις 6 Μαΐου 2024 και λήγει στις 6 Μαΐου 2025. Ο αριθμός των μετοχών αυτών αντιστοιχεί σε ποσοστό 14,93% του μετοχικού κεφαλαίου και αποτελεί το ήμισυ των μετοχών που απέκτησε η ΜΟΗ (104 εκατ.) από τις Kiloman και Greenhill.

Κατά συνέπεια, τον πρώτο λόγο στη σημαντική αυτή επιχειρηματική συμφωνία έχει η οικογένεια Βαρδινογιάννη που πέραν των άλλων ενισχύει σημαντικά την παρουσία και το ρόλο της στην κομβικής σημασίας αγορά των ΑΠΕ, διατηρώντας παράλληλα και ένα σημαντικό δικαίωμα προαίρεσης για 52 εκατ. μετοχές από τις συνολικά 104 εκατ. που απέκτησε.

Στρατηγικά, ο Όμιλος Motor Oil με την κίνηση αυτή καθίσταται ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα, συστήματα αποθήκευσης ενέργειας) που αγγίζει τα 800MW δυναμικότητας σε εν λειτουργία έργα (493MW Ομίλου Ελλάκτωρ και 280 MW Ομίλου Motor Oil) και συνολικά 2,3 GW χαρτοφυλάκιο υπό κατασκευή και προς ανάπτυξη.

Περαιτέρω, μένει να διαπιστωθεί εάν και σε ποιο βαθμό στο κάδρο της συμφωνίας μπαίνει η Ηλέκτωρ.

Αντίστοιχα, η Ελλάκτωρ κλείνοντας το μέτωπο της σκληρής μετοχικής σύγκρουσης με την πλευρά των Μπάκου – Καϋμενάκη, θα επικεντρωθεί στην ενδυνάμωση του κατασκευαστικού ομίλου και στις παραχωρήσεις, σε μια περίοδο που βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού. Επιπρόσθετα, αποκτά σημαντική κεφαλαιακή ενίσχυση και κατα συνέπεια θα είναι σε θέση να προχωρήσει σε αναδιάρθρωση του δανεισμού της και να διευθετήσει το μείζον ζήτημα των υποχρεώσεων της, κυρίως το ομολογιακό των 670 εκατ ευρώ με επιτόκιο 6,4% και λήξεως 2024 που θα αποπληρωθεί πλήρως, όπως προβλέπεται.

Σε ό,τι αφορά στην προαιρετική δημόσια πρόταση, η τιμή της των 1,75 ευρώ ανά μετοχή υπερβαίνει κατά περίπου 31,6% τη μέση χρηματιστηριακή αξία κατά τη διάρκεια των έξι μηνών που υπερβαίνουν την ημερομηνία της ΔΠ, η οποία (μέση χρηματιστηριακή αξία) ανέρχεται σε 1,33 ευρώ. Παράλληλα, η Motor Oil, ως ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος της Ελλάκτωρ έχει επιβεβαιώσει ότι δεν θα προσφέρει τις μετοχές του στη ΔΠ και μένει να φανεί πως θα κινηθούν οι υπόλοιποι μέτοχοι, κυρίως η Atlas αλλά και η πλευρά του εφοπλιστή Διαμαντίδη.

Τέλος, έχει συμφωνηθεί πως η Ελλάκτωρ θα παραμείνει εισηγμένη στο Χ.Α. ανεξαρτήτως της έκβασης της προαιρετικής δημόσιας πρότασης, για την οποία αναμένεται τις επόμενες ημέρες η κατάθεση του πληροφοριακού δελτίου και η έγκρισή του από τις αρχές της κεφαλαιαγοράς και να ξεκινήσει να «τρέχει» η διαδικασία.

Διαβάστε ακόμη:

S&P Global Ratings: Αυξάνει τις προβλέψεις για πετρέλαιο και φυσικό αέριο

Τα ξένα brands 5 αστέρων που επεκτείνονται τώρα στην Ελλάδα (pics)

«Στο σφυρί» μοναδικό ακίνητο στην καρδιά της Πλάκας – Σε ποιον ανήκει