«Μέχρι πού μπορεί να φτάσει μία startup εταιρεία από τα Γιάννενα αποδεικνύοντας ότι οι Ελληνες επιχειρηματίες έχουν ταλέντο, που είναι ανταγωνιστικό σε όλο τον κόσμο;», αναρωτιόταν στην ειδική εκδήλωση για την έναρξη λειτουργίας της ψηφιακής πλατφόρμας Elevate Greece ο αρμόδιος υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Χρίστος Δήμας ενώπιον του πρωθυπουργού. Η απάντηση είναι ως τα τούνελ του μετρό του Λονδίνου!

Το ερώτημα βέβαια ρητορικό, καθώς έγινε προκειμένου να παρουσιαστεί στην εκδήλωση το παράδειγμα της ΤΕΚΜΟΝ (από την ακρόπολη Τέκμων κοντά στην πρωτεύουσα της Ηπείρου), μιας ομάδας ανθρώπων που ξεκίνησαν προ πενταετίας από τα Γιάννενα, κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα χρήσιμο εργαλείο για τις εταιρείες, το οποίο πλέον έχει αποκτήσει εμπορική δυναμική.

«Η τεχνολογία μας βοηθά εργαζομένους σε κίνηση να εργάζονται πιο έξυπνα και πιο αποδοτικά», εξηγούσε στο ακροατήριο ο εκ των συνιδρυτών της ΤΕΚΜΟΝ Πάνος Μήτσιος, επιχειρώντας να αναδείξει πώς η δουλειά της ΤΕΚΜΟΝ αφορά την καθημερινή δραστηριότητα: «Κάθε φορά που επισκέπτεστε ένα από τα εμπορικά κέντρα της Lamda Development, η τεχνολογία μας εξασφαλίζει ότι οι χώροι διατηρούνται όπως πρέπει και αν υπάρξει κάτι έκτακτο, οι εκατοντάδες εργαζόμενοι των καταστημάτων ενημερώνονται άμεσα. […] Οι εργαζόμενοι στα κέντρα διανομής του ΑΒ οργανώνουν τις εργασίες τους μέσω της πλατφόρμας μας […] Οταν πετάτε από το “Ελευθέριος Βενιζέλος” και από άλλα 14 αεροδρόμια της χώρας (σ.σ.: της Fraport), οι ομάδες που είναι υπεύθυνες για την ασφάλειά σας επικοινωνούν και διαχειρίζονται έκτακτα περιστατικά μέσα από το σύστημά μας. […] Και αν επισκεφτείτε το Λονδίνο ,να ξέρετε ότι στο μετρό μία εταιρεία από τα Γιάννενα φροντίζει έτσι ώστε οι 1.500 εργαζόμενοι που κατεβαίνουν στα τούνελ για εργασίες συντήρησης να γνωρίζουν τι ακριβώς πρέπει να κάνουν».

Κοινώς, αυτό που έχει καταφέρει η ΤΕΚΜΟΝ, όπως εξηγεί στο «business stories» ο έτερος συνιδρυτής και πρόεδρος της εταιρείας Νικόλας Ζήνας, είναι να αναπτύξει και να εξελίξει ένα σύστημα επικοινωνίας μέσω εφαρμογών που μπορεί να ομαδοποιήσει ή να κάνει πιο προσωπικά συγκεκριμένα μηνύματα αυτοματοποιώντας τις διαδικασίες: «Για παράδειγμα, εάν συμβεί κάτι έκτακτο στο “Ελ. Βενιζέλος” ή σε κάποιο από τα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport στη χώρα, οι εργαζόμενοι λαμβάνουν στα κινητά τους μήνυμα μέσω του συστήματος για το ποια διαδικασία πρέπει να ακολουθήσουν». Το ίδιο, πάνω κάτω, ισχύει και στα εμπορικά κέντρα της Lamda Development.

Ο Νικόλας Ζήνας

Το σύστημα βέβαια δεν αφορά μόνο τις ειδοποιήσεις για έκτακτα γεγονότα, αλλά έχει ενταχθεί και στη ρουτίνα λειτουργίας του εκάστοτε οργανισμού ή επιχείρησης, ψηφιοποιώντας διαδικασίες που κάποτε απαιτούσαν χαρτί ή φύλλο excell σε κάποιον υπολογιστή, όπως συνέβη, για παράδειγμα, με τη χρήση του στα κέντρα διανομής της ΑΒ Βασιλόπουλος.

Η πανδημία του κορωνοϊού φαίνεται ότι έχει ευνοήσει ιδιαίτερα τις δραστηριότητες της εταιρείας, καταφέρνοντας έπειτα από διαγωνιστική διαδικασία να πάρει την πρώτη μεγάλη δουλειά στο εξωτερικό. Πρόκειται για την εταιρεία που διαχειρίζεται το μετρό του Λονδίνου, η οποία αναζητούσε έναν τρόπο να μην έρχονται σε επαφή οι περίπου 1.500 εργαζόμενοί της που είναι επιφορτισμένοι με τις εργασίες συντήρησης και επισκευής του παλαιότερου δικτύου μετρό στον κόσμο με έναρξη λειτουργίας το 1863! «Αντί να συγκεντρώνονται όλοι πριν από την έναρξη της βάρδιάς τους και γραπτώς ή προφορικώς να ενημερώνονται για το τι πρέπει να κάνουν, πλέον ο καθένας ενημερώνεται μέσω του κινητού του πού πρέπει να πάει και τι εργασίες να εκτελέσει», εξηγεί ο κ. Ζήνας.

Και όπως λέει, το συγκεκριμένο έργο, εκτός του ότι έχει βοηθήσει στην κερδοφορία της ΤΕΚΜΟΝ, αποτελεί μία πολύ καλή βιτρίνα και για άλλες δουλειές στο εξωτερικό.

Πώς ξεκίνησαν όλα; Το 2015 ο Νικόλας Ζήνας, τοπογράφος μηχανικός με μεταπτυχιακές σπουδές και ντοκτορά στη Γεωπληροφορική, και ο Πάνος Μήτσιος, πολιτικός μηχανικός με ΜΒΑ, γνώριμοι από τα Γιάννενα, επιχειρούν να στήσουν μία εταιρεία για την ανάπτυξη λογισμικού για επιχειρήσεις.

Μία ιδέα για την ανάπτυξη ενός συστήματος διαχείρισης έκτακτων περιστατικών σε συναυλίες θα υποστηριχθεί χρηματοδοτικά από τη Γενική Γραμματεία Ερευνας και Τεχνολογίας. Και κάπως έτσι θα ξεκινήσει μία πορεία άκρως ενδιαφέρουσα και ανοδική. «Το συγκεκριμένο σύστημα το λειτουργήσαμε σε διάφορες συναυλίες τόσο στην Ελλάδα όσο και εκτός συνόρων, με αποκορύφωμα μία μεγάλη συναυλία των Metallica στην Τουρκία. Ωστόσο, αυτό ήταν κάτι πολύ εποχιακό ώστε να σταθεί μόνο του επιχειρηματικά. Εκεί λοιπόν εκμεταλλευτήκαμε τις γνώσεις και τη βάση που είχαμε αναπτύξει και συμμετείχαμε σε έναν διαγωνισμό του ΔΑΑ το 2016 για νέες εφαρμογές που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στη λειτουργία του. Κερδίσαμε τον διαγωνισμό και ξεκινήσαμε να αναπτύσσουμε το σύστημά μας πάνω στις πραγματικές ανάγκες του ΔΑΑ.
Η επιτυχία ήταν τέτοια που αυτομάτως το ΔΑΑ κατέστη ο πρώτος πελάτης μας», σημειώνει. «Το γεγονός αυτό μας άνοιξε πολλές πόρτες. Πρώτα απ’ όλα στη Fraport, που επίσης το υιοθέτησε για τα 14 αεροδρόμιά της ή τη Lamda Development για τα εμπορικά της κέντρα». Στην ανοδική πορεία της εταιρείας βέβαια καταλυτικό ρόλο έπαιξε και η επένδυση που έκανε στην ΤΕΚΜΟΝ στο τέλος του 2018 το Uni.fund αναλαμβάνοντας παράλληλα να τη βοηθήσει ανοίγοντάς της δρόμους και ευκαιρίες. «Η συμβολή του ήταν καθοριστική. Μας άνοιξαν πόρτες στην Ελλάδα για να παρουσιάσουμε τα προϊόντα μας. Επίσης, ήταν σημαντική η βοήθεια και στο συμβουλευτικό κομμάτι. Και φυσικά ήταν και το χρηματοδοτικό κομμάτι, καθώς με την επένδυσή τους μεγαλώσαμε σε άτομα και καταφέραμε να αυξήσουμε τις πωλήσεις μας ήδη από το 2019», λέει ο κ. Ζήρας.

Κάπως έτσι η ομάδα της ΤΕΚΜΟΝ πλέον έχει φτάσει τα δέκα άτομα και, όπως λέει ο κ. Ζήρας, «οι προοπτικές είναι μεγάλες».