Οι προϋποθέσεις υπάρχουν: η ζήτηση είναι υψηλή, ο κλάδος αναπτύσσεται εντός και εκτός συνόρων, οι νέες τεχνολογίες και το ηλεκτρονικό εμπόριο δίνουν ώθηση. Παρόλα αυτά, ο κλάδος των ταχυμεταφορών που χαρακτηρίζεται από τις παραδόσεις στον τελικό καταναλωτή- last mile/courier, παραμένει ένας εξαιρετικά προβληματικός κλάδος για τις περισσότερες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτόν, όπως αποκάλυψε ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΒ Streem, Θρασύβουλος Μακιός, στην τοποθέτησή του στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, ITC2025.
«Η αγορά last mile/ courier είναι κατακερματισμένη. Είμαστε 8 παίκτες στην αγορά και κανένας δεν βγάζει χρήματα, εκτός από την ACS που είναι ο ηγέτης του κλάδου. Οι υπόλοιποι είτε χάνουν, είτε προσπαθούν να κάνουν break even, με πολύ μεγάλη δυσκολία. Αυτό δεν συμβαίνει επειδή οι εταιρείες δεν ξέρουν να κάνουν καλά τη δουλειά τους. Συμβαίνει επειδή δεν αρκούν οι όγκοι. Έχουμε καταφέρει να κατακερματίσουμε μια αγορά η οποία αλλάζει. Και για μένα η αλλαγή δεν είναι απειλή, είναι ευκαιρία».

Ο Θ. Μακιός σημείωσε ότι τα προβλήματα υπάρχουν παρότι η αγορά μεγαλώνει, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι η κινεζική πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου Temu πραγματοποιεί 40-45 χιλιάδες παραδόσεις την ημέρα.
«Η αγορά αλλάζει ραγδαία και μεγαλώνει, αλλά για να λειτουργήσει και να αποδώσει πρέπει να υπάρξουν συγκεντρώσεις» ανέφερε, καλώντας τις υπόλοιπες εταιρείες του κλάδου σε συνέργειες, ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για βελτίωση της αποδοτικότητας των εταιρειών και της παροχής υπηρεσιών προς τους πελάτες.
«Όταν όλοι πιεζόμαστε οικονομικά, κανένας δεν μπορεί να παρέχει σωστή υπηρεσία στον πελάτη. Όσο πιέζεσαι τόσο προχωράς σε εξοικονόμηση κόστους και περικοπές στην ποιότητα των υπηρεσιών σου».
Ο Θ. Μακιός μίλησε, επίσης, για την ανάγκη να υπάρξει πρόοδος στο υλοποίηση του έργου για το Πάρκο Logistics του δήμου Φυλής, ενώ αναφέρθηκε και στον αθέμιτο ανταγωνισμό που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες που συμμορφώνονται πλήρως με το νομοθετικό πλαίσιο.
«Στην Αθήνα αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα τεράστιο πρόβλημα» είπε. «H “διανομή στην πόλη” (city distribution) προσπαθεί να λειτουργήσει από μια περιοχή η οποία είναι η πλέον ακατάλληλη. Και υπάρχει βασικό θέμα αθέμιτου ανταγωνισμού. Εταιρείες σαν κι εμάς, που έχουμε βάση -μέσω μιας θυγατρικής μας- στην κεντρική αυτή περιοχή που δραστηριοποιούνται όλα τα πρακτορεία, δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε χωρίς άδειες και πρέπει να ακολουθήσουμε κανόνες, τους οποίους θεωρούμε δεδομένους. Καλούμαστε όμως να ανταγωνιστούμε σε μια περιοχή στην οποία το 80% των επιχειρήσεων που είναι εγκατεστημένες λειτουργούν χωρίς άδεια. Και δεν κάνει κανείς τίποτα για αυτό».

Πίεση made in China
Τις τιμές στον κλάδο συμπιέζουν προς τα κάτω οι κινεζικές πλατφόρμες, αλλά και οι νέοι τρόποι παράδοσης που έχουν παρουσιαστεί, όπως τα λόκερ, όπως εξήγησε ο Γιώργος Βελιζιώτης, διευθύνων σύμβουλος της Speedex.
Ο Γ. Βελιζιώτης αναφέρθηκε επίσης στον κατακερματισμό της αγοράς και την ανάγκη συνεργασιών, σημειώνοντας ότι την περίοδο της πανδημίας του κορονοϊού πάνω από 600 εταιρείες έλαβαν άδειες ταχυμεταφορών.
«Αυτό οδήγησε σε κατακερματισμό της αγοράς και συμπίεση των τιμών σε βαθμό που θεωρώ ότι πλέον λίγες εταιρείες είναι κερδοφόρες, καλύπτουν τα έξοδά τους και μπορούν να επιβιώσουν» είπε.
«Το φαινόμενο έχει επιδεινωθεί με την είσοδο των κινεζικών πλατφόρμων στην αγορά, αφού οι τιμές στις οποίες διακινούνται τα προϊόντα τους δεν αφήνει κέρδος σε κανένα. Γυρίζουν από εταιρεία σε εταιρεία και συνεργάζονται με όποιον προσφέρει το χαμηλότερο κόστος- μέχρι την επόμενη φορά. Μπορεί να αναπτύσσεται η αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά η αγορά που εκτελεί το last mile δεν πάει καθόλου καλά» είπε, παραδεχόμενος ότι ο κλάδος πρέπει να προχωρήσει σε συνέργειες.
Διαβάστε ακόμη
Τα πανεπιστήμια που «γεννούν» δισεκατομμυριούχους – Ποιο βρίσκεται στην κορυφή (λίστα)
Μόνο 519 επιχειρήσεις εφαρμόζουν εξαήμερη εργασία
Στο στόχαστρο της εφορίας οι «μαϊμού» φορολογικοί μετανάστες
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.