search icon

Επιχειρήσεις

Ξεκινά το μεγάλο «παζάρι» σούπερ μάρκετ – βιομηχάνων για το «καλάθι του νοικοκυριού»

Έλαβαν οι αλυσίδες λιανικής τις λίστες από το υπουργείο Ανάπτυξης - Επίκειται συνάντηση βιομηχάνων και Άδωνι Γεωργιάδη - Να βάλουν «πλάτη» για το «καλάθι του νοικοκυριού» δεσμεύτηκαν οι Βιομήχανοι τροφίμων – ποτών

Ασκήσεις επί χάρτου ξεκινούν από σήμερα τα σούπερ μάρκετ προκειμένου να διαμορφώσουν το λεγόμενο «καλάθι του νοικοκυριού» με βάση τον καθορισμό των κατηγοριών και των προϊόντων που έκανε χθες το βράδυ το υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Σύμφωνα με πληροφορίες η σχετική λίστα στάλθηκε αργά χθες το απόγευμα από το υπ. Ανάπτυξης σε όλες τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ με ετήσιο τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για 51 προϊόντα τα οποία ανήκουν σε 31 διαφορετικές κατηγορίες για τα οποία τώρα θα πρέπει οι αλυσίδες μέσω προσφορών να διασφαλίσουν όσο το δυνατόν τη σταθερότητα τους (Δείτε εδώ αναλυτικά τα προϊόντα). Για να το πετύχουν αυτό βέβαια θα χρειαστούν και την συνεργασία του μεταποιητικού κλάδου, των προμηθευτών τους.

Γι’ αυτό και σύμφωνα με πληροφορίες του newmoney απομένει ένα κρίσιμο ραντεβού στο υπ. Ανάπτυξης μεταξύ του υπουργού κ. Αδ. Γεωργιάδη και των εκπροσώπων της βιομηχανίας με στόχο την εξέταση τρόπων και προτάσεων με τις οποίες θα μπορούσαν να βοηθήσουν οι τελευταίοι τα σούπερ μάρκετ να συγκρατήσουν τις τιμές στα 51 προϊόντα που θα αποτελούν το «καλάθι».

Ένα ραντεβού το οποίο εκτός απροόπτου θα έχει γίνει ως το τέλος της τρέχουσας εβδομάδας.

Άνθρωποι της μεταποίησης και επιχειρηματίες πάντως μιλούν για περιορισμένα περιθώρια, αφού λόγω της μεγάλης αύξησης λειτουργικού κόστους και της προσπάθειας συγκράτησης των τιμών η κερδοφορία μειωθεί σημαντικά, και περιγράφουν μια κατάσταση κατά την οποία η πίεση προς την πλευρά τους εντείνεται έτι περαιτέρω από τους δικούς τους προμηθευτές αλλά και από την πληθώρα συντελεστών που παρεμβάλλονται για τη δημιουργία του τελικού προϊόντος: από την απαιτούμενη ενέργεια, τις διαφορετικές πρώτες ύλες, τις συσκευασίες, τα μεταφορικά κ.ο.κ.

«Μόνο οι παραγωγοί του πρωτογενούς τομέα ζητούν διπλάσια χρήματα σε σχέση με πέρυσι. Εμείς δηλαδή τι μπορούμε να κάνουμε μετά; Πόσο ακόμα να απορροφήσουμε; Ηδη κινούμαστε όλοι οριακά. Και, δυστυχώς, δεν βλέπω την προοπτική να σταματήσει αυτό το σπιράλ.

Οπότε πολύ σωστή η πρωτοβουλία για ένα καλάθι βασικών προϊόντων, που αφορά εξάλλου και τα τμήματα του πληθυσμού με μεγαλύτερη ανάγκη, δεν βλέπω όμως έναν ρεαλιστικό στόχο να επιτευχθεί ένα μορατόριουμ απ’ όλους που θα κρατήσει. Οι παράγοντες είναι πολλοί και αστάθμητοι», αναφέρει στο newmoney επιχειρηματίας γνωστής εταιρείας στον χώρο των τροφίμων.

Πιέσεις

Η πίεση που ασκείται στη βιομηχανία αποτυπώνεται και στα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με τα οποία ο δείκτης τιμών παραγωγού στη βιομηχανία ήταν αυξημένος 39,5% τον περασμένο Αύγουστο σε σχέση με έναν χρόνο πριν, όταν δηλαδή υπήρχαν τα πρώτα ξεκάθαρα δείγματα του πληθωριστικού εφιάλτη που θα ακολουθούσε.

Οι τιμές παραγωγού της εγχώριας αγοράς ήταν αυξημένες κατά 38% και αντίστοιχα αυτές της εξωτερικής κατά 44,1%.

Σε ό,τι αφορά την εγχώρια παραγωγή με άμεσο αντίκτυπο στα βασικά αγαθά που περιλαμβάνονται στο καλάθι της νοικοκυράς, οι τιμές εμφανίζονται αυξημένες κατά 14,2% στη χαρτοποιία και τα χάρτινα προϊόντα, σχεδόν 10% στη βιομηχανία τροφίμων (9,7%) και 9,4% στην παραγωγή χημικών ουσιών και προϊόντων.

Ενα επιπρόσθετο κόστος που είναι μαθηματικά βέβαιο ότι μέρος του, αν όχι όλο, θα μετακυλιστεί σε βάθος τριμήνου στην τελική κατανάλωση.

«Θέληση υπάρχει και νομίζω ότι τόσο καιρό έχουμε αποδείξει ότι βασικός γνώμονας είναι ο πελάτης μας και ο καταναλωτής. Συγκρατούμε όσο μπορούμε το μεγαλύτερο δυνατό μέρος του αυξημένου κόστους που και οι ίδιοι αντιμετωπίζουμε εις βάρος της κερδοφορίας μας», λέει ο πρόεδρος της Πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ και αντιπρόεδρος της Agrino Αγις Πιστιόλας.

«Στην Πρωτοβουλία είμαστε όλες μεταποιητικές επιχειρήσεις που έχουμε πληθώρα πρώτων και βοηθητικών υλών για να παραγάγουμε το τελικό προϊόν. Είμαστε αυτός ο κρίκος της αλυσίδας που έχει να αντιμετωπίσει τους περισσότερους συντελεστές παραγωγής και δεχόμαστε το πιο βαρύ κύμα των ανατιμήσεων από τους προμηθευτές μας, που είναι πολλοί, έχοντας παράλληλα να αντιμετωπίσουμε και το αυξημένο ενεργειακό κόστος, το κόστος των μεταφορικών κ.ο.κ. Και αυτό αποκρυσταλλώνεται στους ισολογισμούς μας.

Επιλέγουμε να έχουμε μειωμένη κερδοφορία για να προστατεύσουμε τους πελάτες και τους καταναλωτές μας. Να είμαστε συνεπείς απέναντί τους. Και αυτό, ξέρετε, έχει διάρκεια. Οπότε και η προσπάθεια δεν σταματά. Ελπίζουμε όλοι ότι αυτές οι εξωγενείς συνθήκες θα λήξουν το συντομότερο δυνατόν», ευελπιστεί, αλλά, παρ’ όλα αυτά, δεν φαίνεται να είναι και τόσο αισιόδοξος για την εξέλιξη των πραγμάτων.

Το ίδιο και ο κ. Θάνος Αγγελάκης, διευθύνων σύμβουλος της πτηνοτροφικής βιομηχανίας Αγγελάκης Α.Ε. και πρόεδρος της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Πτηνοτροφίας, ο οποίος εκτιμά ότι και το 2023 θα είναι μια δύσκολη χρονιά κλιμάκωσης των πληθωριστικών πιέσεων. Και αυτό παρά το γεγονός ότι ήδη σε σχέση με πέρυσι το λειτουργικό κόστος της οικογενειακής επιχείρησης έχει αυξηθεί περίπου 30%.

«Μόνο το κόστος των ζωοτροφών έχει αυξηθεί 80%, οι τιμές ρεύματος είναι διπλάσιες, συσκευασίες, μεταφορικά, όλα συνεχίζουν να ανεβαίνουν», σημείωσε στο περιθώριο εκδήλωσης για τα 60χρονα της οικογενειακής επιχείρησης την περασμένη εβδομάδα. Η εταιρεία, όπως σημείωσε, αναγκάστηκε να προχωρήσει σταδιακά φέτος σε ανατιμήσεις που μεσοσταθμικά φτάνουν στο 17%, εκτιμώντας μάλιστα ότι έως το τέλος της χρονιάς θα γίνει μία ακόμη αναθεώρηση επί των τιμοκαταλόγων λόγω της δυναμικής κλιμάκωσης του κόστους.

Για μια πολυεθνική όπως η Nestle, πάντως, τα περιθώρια ελιγμών μάλλον είναι περισσότερα μέσω της εργαλειοποίησης των προσφορών οι οποίες κρατούν χαμηλότερα το μεσοσταθμικό ποσοστό αύξησης που παρουσιάζουν τα προϊόντα. Μια πρακτική που τελικά ίσως είναι και σηματωρός για τη δημιουργία του καλαθιού της νοικοκυράς με τα 50 προϊόντα, κατόπιν διαβουλεύσεων της βιομηχανίας και των σούπερ μάρκετ.

Όπως εξηγούσε την περασμένη εβδομάδα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Nestle Ελλάδος Νίκος Εμμανουηλίδης από το εργοστάσιο του Λουμίδη στα Οινόφυτα, παρά την εκτίναξη του κόστους πρώτων υλών 65%, της ενέργειας 100%, της συσκευασίας 40%, η εταιρεία έκανε αυξήσεις στα προϊόντα καφέ στη λιανική μόλις 3%.

Παράλληλα, χρησιμοποιήθηκαν προωθητικές ενέργειες για τη συγκράτηση της πτώσης του όγκου καφέ στην αγορά αντισταθμίζοντας έτσι και τον αντίκτυπο των ανατιμήσεων.

Ένα καίριο σημείο στον περιορισμό του κόστους των βιομηχανιών τροφίμων αποτελεί πλέον η ιδιοκατανάλωση ενέργειας ή το γνωστό πλέον net metering με τη χρήση φωτοβολταϊκών πάνελ.

Η Nestle ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε μια τέτοια επένδυση προϋπολογισμού 1 εκατ. ευρώ, ενώ παρόμοιες κινήσεις κάνουν ήδη πολλές μεταποιητικές επιχειρήσεις για να θωρακιστούν ενεργειακά και να περιορίσουν έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες που σήμερα επιβαρύνει το συνολικό λειτουργικό κόστος.

Ακόμη και με αυτά όμως θα χρειαστεί χρόνος για να επέλθει ισορροπία, ενώ πάντα ο παράγοντας των πρώτων και βοηθητικών υλών θα παραμένει αστάθμητος.

Διαβάστε ακόμη

Εκπομπές ρύπων από αυτοκίνητα: Το δρακόντειο Euro 7 έρχεται (pic)

Η προδοσία της Παγκρήτιας, οι 16 νέες Ferrari μέσα στην κρίση, το deal της Προοδευτικής και ο μυστηριώδης δάκτυλος 

Η εταιρεία ακινήτων του Μπάφετ «βλέπει» υψηλή  ζήτηση για πολυτελή κατοικία στην Ελλάδα

Exit mobile version