Μετά από επανειλημμένες καθυστερήσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να εγκρίνει τους κανονισμούς Euro 7 για τη ρύπανση της εξάτμισης την Τετάρτη 12/10. Το Euro 7 είναι πιθανό να αποτελεί και το τελευταίο πρωτόκολλο ρύθμισης των εκπομπών ρύπων για την –αν όλα πάνε σύμφωνα με τις προβλέψεις- τελευταία γενιά κινητήρων εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη, δεδομένου ότι έχει αποφασίσει ότι μετά το 2035 θα επιτρέπεται η πώληση αποκλειστικά οχημάτων μηδενικών εκπομπών.

Η πιο πρόσφατη αναβολή της υιοθεσίας του νέου, πολύ πιο αυστηρού ρυθμιστικού πλαισίου Euro 7 ήταν από τις 20 Ιουλίου. Πριν από αυτή την ημερομηνία η απόφαση είχε αποφασιστεί ότι θα ανακοινωθεί στις 5 Απριλίου, μια ημερομηνία επίσης εξ αναβολής από το τέταρτο τρίμηνο του 2021. Σύμφωνα μάλιστα με αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ακόμα και σήμερα δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι το Euro 7 θα εγκριθεί αύριο, Τετάρτη.

Αφού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκρίνει τους κανόνες, μια διαδικασία «συναπόφασης» θα καταλήξει στην τελική μορφή και τη διαδικασία εφαρμογής. Είναι πάντως μάλλον απίθανο να τεθούν σε ισχύ νωρίτερα από το 2025, ενδεχομένως ακόμη και ένα ή δύο χρόνια αργότερα, σύμφωνα με πηγές που παρακολούθησαν μια συνάντηση στις Βρυξέλλες τον περασμένο μήνα της Ένωσης για τον Έλεγχο των Εκπομπών μέσω Καταλυτών.

Αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν αναγνωρίσει τις συνεχιζόμενες καθυστερήσεις στην υιοθέτηση του Euro 7. Ισχυρίζονται ότι οφείλονται σε διάφορους παράγοντες: Την πολυπλοκότητα στη δημιουργία κανόνων για επιβατικά αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες και φορτηγά εμπορικής χρήσης ταυτόχρονα και την ανάγκη να αναγνωριστούν όλες οι προτεραιότητες των ενδιαφερομένων. Επιπλέον υπάρχει και το θέμα της εναρμόνισης με τους κανόνες Fit for 55 που απαιτούν μηδενικές εκπομπές έως το 2035, οι οποίοι δεν ίσχυαν όταν ξεκίνησε η διαδικασία Euro 7.

Για ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες αυτές οι καθυστερήσεις εγείρουν το ερώτημα γιατί χρειάζεται καν το Euro 7, δεδομένου ότι η προσαρμογή στους αυστηρότερους κανόνες που επιβάλλει θα είναι δαπανηρή και χρονοβόρα, αλλά το κυριότερο δυνητικά αχρείαστη δεδομένου ότι οι περισσότερες ευρωπαϊκές μάρκες σπεύδουν να εξηλεκτρίσουν τον στόλο τους πολύ πριν από την προθεσμία του 2035.

«Δεν είμαστε ιδιαίτερα πεπεισμένοι για τα οφέλη του Euro 7», δήλωσε ο Paul Greening, διευθυντής Εκπομπών και Καυσίμων στον ένωση των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών ACEA. «Τόσο οι στόχοι του Fit for 55 όσο και το Euro 7 είναι οδηγοί για μηδενικές εκπομπές», είπε.

Το πιο πιθανό σενάριο λοιπόν είναι ότι οι κανόνες του Euro 7 θα ισχύουν ουσιαστικά για μία γενιά μοντέλων από το 2026 περίπου, αλλά –εφόσον δεν υπάρξει κάποια δραματική μεταστροφή της υπάρχουσας τάσης- μέχρι το 2035 μόνο ένα μικρό ποσοστό νέων αυτοκινήτων θα εξακολουθεί να κυκλοφορεί με κινητήρες βενζίνης ή ντίζελ.

Με πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες να ανακοινώνουν ήδη σχέδια να λανσάρουν μόνο οχήματα μηδενικών εκπομπών έως το 2030, μια μεγάλη επένδυση στο Euro 7 «δεν έχει νόημα», όπως είπε χαρακτηριστικά ο Greening. «Η πραγματικότητα της επένδυσης στο Euro 7 σε ένα αναπόφευκτα σύντομο διάστημα και σε μια πολύ δύσκολη επιχειρηματική αγορά αυτή τη στιγμή, με πολλές πιέσεις στον κλάδο, γίνεται εξαιρετικά περίπλοκη», είπε.

Στον αντίποδα ωστόσο των παραπάνω αιτιάσεων, η Παναγιώτα Ντιλαρά, η ελληνίδα επικεφαλής της ομάδας για τις εκπομπές ρύπων οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είπε ότι το Euro 7 είναι κάτι πολύ περισσότερο από τις εκπομπές μόνο επιβατικών αυτοκινήτων. Περιλαμβάνει εμπορικά φορτηγά – τα οποία είναι απίθανο να είναι αποκλειστικά ηλεκτρικά μέχρι το 2035 – καθώς και εκπομπές σωματιδίων που δεν προέρχονται από τα ορυκτά καύσιμα, όπως η σκόνη των φρένων και τα σωματίδια των ελαστικών.

Ένα σημαντικότερο σημείο, λένε οι υποστηρικτές της επιβολής του Euro 7, είναι ότι τα οφέλη από τη μείωση των ρύπων θα επεκταθούν στο μέλλον, αφού είναι βέβαιο ότι πολλά αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης και φορτηγά θα πωλούνται ως καινούργια μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030 και κατόπιν φυσικά και ως μεταχειρισμένα ενώ η χρήση τους θα επεκταθεί και μέσα στη δεκαετία του 2040.

Εάν είναι σημαντικά πιο καθαρά από τα οχήματα που πληρούν τα τρέχοντα πρότυπα Euro 6, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι σώζονται χιλιάδες ζωές. Πόσες; Αρκεί να αναφέρουμε ότι ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος εκτιμά ότι περισσότεροι από 300.000 θάνατοι στην ΕΕ το 2019 οφείλονταν στην ατμοσφαιρική ρύπανση.

Αυτό ακριβώς επεσήμανε ο Francois Wakenhut, επικεφαλής της μονάδας Καθαρού Αέρα και Αστικής Πολιτικής στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή: «Πρέπει να βελτιώσουμε τη συνολική απόδοση όλων των τομέων που φέρουν ευθύνη για τα επίπεδα εκπομπών αέριων ρύπων, και σίγουρα ο τομέας των οδικών μεταφορών φέρει μέρος της ευθύνης», είπε. « Δεν θέλουμε να αναλάβει ευθύνες που δεν αναλογούν στο μερίδιό του, αλλά αυτό το μερίδιο πρέπει να αντιμετωπιστεί».

Διαβάστε ακόμη