Ευρώπη

Eurοgroup: Πληθωρισμός, ενέργεια και οικονομική διακυβέρνηση στην κορυφή της ατζέντας

  • Βασίλης Δαλιάνης


Το ζήτημα της ακρίβειας «σηκώνει» η Γαλλία ενόψει των προεδρικών εκλογών – Προβληματίζει ο πληθωρισμός, ο οποίος τον Οκτώβριο διαμορφώθηκε στο 4,1%

Στις Βρυξέλλες θα συγκεντρωθούν σήμερα το μεσημέρι οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης για να συζητήσουν μια σειρά από εξαιρετικά κρίσιμα ζητήματα που αφορούν από τις χρήσεις και τη λειτουργία του ψηφιακού ευρώ και την τραπεζική ένωση, με τη θέσπιση του κοινού μηχανισμού ασφαλείας για το Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης,  αλλά με το ζήτημα του πληθωρισμού, της αύξησης των τιμών της ενέργειας καθώς και τις πιθανές εξελίξεις αναφορικά με την οικονομική διακυβέρνηση (Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης) να βρίσκονται στην κορυφή της ατζέντας.

Πληθωρισμός- ενέργεια

Ο πληθωρισμός, ο οποίος τον Οκτώβριο διαμορφώθηκε στο 4,1%, ποσοστό διπλάσιο από τον στόχο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, αναμένεται να είναι ένα από τα βασικά θέματα που θα απασχολήσει τους 19 υπουργούς Οικονομικών στο αποψινό Eurogroup.

Παρόλο που η ανάπτυξη που κατέγραψε η Ευρωζώνη το τρίτο τρίμηνο του έτους ήταν 2,2%, αρκετές κυβερνήσεις των κρατών – μελών της Ευρωζώνης ανησυχούν έντονα για το διαρκώς αυξανόμενο κόστος ζωής που πλήττει κυρίως τις νεότερες γενιές.

Η Γαλλία έχει θέσει το ζήτημα τους αυξανόμενου κόστους ζωής στην κορυφή της ατζέντας της, καθώς σε μερικούς μήνες θα διεξαχθούν προεδρικές εκλογές στη χώρα και σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσκοπήσεις περισσότεροι από 9 στους 10 Γάλλους ανησυχούν για την αύξηση των τιμών.

Τόσο η κυβέρνηση, όσο και η αντιπολίτευση στη χώρα, προτείνουν έκτακτα μέτρα για την ανακούφιση πολιτών και επιχειρήσεων που πλήττονται από την αύξηση των τιμών στα καταναλωτικά αγαθά και την ενέργεια. Ο πρόεδρος της χώρας Εμανουέλ Μακρόν έθεσε το ζήτημα και στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 21ης και 22ας Οκτωβρίου, λέγοντας ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι οι τιμές ενέργειας θα αρχίσουν να μειώνονται σύντομα.

Παρόλο που ορισμένα κράτη – μέλη της Ευρωζώνης, ήτοι η Γερμανία, το Λουξεμβούργο, η Δανία, η Αυστρία, η Εσθονία, η Ολλανδία, η Φινλανδία, η Λετονία και η Ιρλανδία, οι οποίες μία ημέρα πριν το Συμβούλιο Ενέργειας της ΕΕ της 26ης Οκτωβρίου, συνυπέγραψαν επιστολή με την οποία απέρριπταν κατηγορηματικά κάθε μεταρρύθμιση στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, υποστηρίζοντας ότι η αύξηση του πληθωρισμού και της ενέργειας είναι ένα παροδικό φαινόμενο που σχετίζεται κυρίως με την προσφορά και τη ζήτηση, αρκετοί στις Βρυξέλλες και την Φρανκφούρτη παραδέχονται πλέον ότι οι πληθωριστικές πιέσεις ενδέχεται να είναι πιο μακροπρόθεσμες από όσο αναμενόταν.

Η Γαλλία και η Ισπανία, αλλά και η Ελλάδα και η Ρουμανία (σ.σ δεν έχει ενταχθεί ακόμα στην Ευρωζώνη)  ζητούν, λιγότερο ή περισσότερο, μεταρρυθμίσεις στην αγορά ενέργειας της ΕΕ, τονίζοντας πως είναι άδικο η ενέργεια που παράγεται από φθηνές ανανεώσιμες πηγές ή ακόμα και από πυρηνικούς αντιδραστήρες, να πωλείται στην ίδια τιμή με αυτήν που παράγεται από δαπανηρές και ρυπογόνες πηγές ορυκτών καυσίμων.

Επανεξέταση της οικονομικής διακυβέρνησης

Ένα ακόμα βασικό ζήτημα που θα απασχολήσει τους υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης, αλλά και τους 27 υπουργούς ολόκληρης της ΕΕ στο αυριανό Ecofin, είναι και αυτό της οικονομικής διακυβέρνησης. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει στο Eurogroup την ανανεωμένη επανεξέταση της οικονομικής διακυβέρνησης και παρόλο που δεν υπάρχει ακόμη καμία επίσημη πρόταση στο τραπέζι , οι πιθανές αλλαγές στο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης χωρίζουν τους εταίρους μεταξύ εκείνων που επιθυμούν να συνεχίζουν να εφαρμόζονται οι ισχύοντες κανόνες οι οποίοι, όπως έδειξε, η πανδημία παρέχουν την απαραίτητη ευελιξία και εκείνων  που ζητούν περισσότερο δημοσιονομικό χώρο για επενδύσεις.

Η τεράστια προσπάθεια των κρατών μελών της ΕΕ να αντιμετωπίσουν τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας,  εκτόξευσε το δημόσιο χρέος σε πρωτοφανή επίπεδα καθώς συνολικά σε επίπεδο ΕΕ, το δημόσιο χρέος αγγίζει το 95% του ΑΕΠ.

Το ποσοστό αυτό ξεπερνά κατά πολύ το όριο του 60% του ΑΕΠ που έχει καθοριστεί στο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης και το οποίο έχει ανασταλεί για να επιτρέψει  πρόσθετες δαπάνες που χρειάζονται οι ευρωπαϊκές οικονομίες.

Και οι δύο ομάδες των κρατών – μελών, δηλαδή και αυτές που υποστηρίζουν τη δημοσιονομική πειθαρχία, όπως η Αυστρία, οι Κάτω Χώρες και τα κράτη -μέλη της Σκανδιναβίας, όσο και η άλλη ομάδα κρατών που υποστηρίζει ένα πλαίσιο που θα επιτρέπει τις επενδύσεις, συμφωνούν ότι οι κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάκαμψης θα πρέπει να απλοποιηθούν. Ωστόσο και οι δύο ομάδες κρατών διαφωνούν για το αν οι κανόνες πρέπει να αφήνουν περισσότερο χώρο για δημόσιες δαπάνες σε ορισμένους τομείς, όπως οι πράσινες πολιτικές, καθώς και για τον καθορισμό των κριτηρίων του τί συνιστά μια «πράσινη επένδυση».

Καθώς στη Γερμανία, την μεγαλύτερη οικονομία της ΕΕ, οι συζητήσεις για τον σχηματισμό κυβέρνησης συνεχίζονται, το Βερολίνο δεν μπορεί εξ ορισμού να συμφωνήσει σε αλλαγές οι οποίες θα δεσμεύσουν, με οποιονδήποτε τρόπο, τον μελλοντικό κυβερνητικό συνασπισμό.

Διαβάστε ακόμα:

Το χρονοδιάγραμμα για 3+1 ελαφρύνσεις των νοικοκυριών

Υδρογόνο: O 3ος παγκόσμιος μόλις ξεκίνησε

Οικογένεια Γιατράκου: Από τα «ναυάγια» του Πάτροκλου στο σφυρί για το σπίτι της Κηφισιάς