Η Γερμανία έχει ανάγκη από εργατικά χέρια, καθώς ο πληθυσμός γερνά και δεν υπάρχει εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό. Η προσέλκυση εργαζόμενων από το εξωτερικό είναι μονόδρομος για τη γερμανική κυβέρνηση. Εδώ και πάνω από δέκα χρόνια υπάρχει μια διαδικτυακή πύλη ονόματι Made in Germany με στόχο να δίνει πληροφορίες στους ενδιαφερομένους, σε διάφορες γλώσσες, για το πώς να προετοιμάσουν το ταξίδι τους στη Γερμανία. Ο ΟΟΣΑ, ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, χρησιμοποίησε για μεγάλο χρονικό διάστημα αυτή την πύλη ως βάση για να κάνει έρευνα σε χιλιάδες από χώρες εκτός ΕΕ. Στόχος ήταν να μάθει περισσότερα για τα κίνητρα, τις ελπίδες και τους φόβους εκείνων των ανθρώπων που «παίζουν» με την ιδέα να εργαστούν στη Γερμανία.

«Πρόκειται για μια μοναδική έρευνα» είπε ο επικεφαλής Τόμας Λίμπιχ από τον ΟΟΣΑ. «Για ένα μακρύ χρονικό διάστημα παρακολουθούμε τους ανθρώπους από τη στιγμή που δείχνουν ενδιαφέρον για μια χώρα». Σε πρώτη φάση τέθηκαν ερωτήματα σε σχεδόν 30.000 ενδιαφερόμενους το καλοκαίρι και το φθινόπωρο του 2022. Μετά από έξι μήνες 10.000 εξ αυτών απάντησαν σε άλλες ερωτήσεις. Το περασμένο φθινόπωρο και τον χειμώνα ολοκληρώθηκε η τελευταία φάση, με περίπου άλλα 6.000 άτομα. Οι σημαντικότερες χώρες προέλευσης των ερωτηθέντων ήταν η Τουρκία, οι Ινδίες και η Κολομβία, αλλά και άλλες, όπως η Αίγυπτος, η Αλγερία, η Αργεντινή, το Μεξικό, οι Φιλιππίνες και η Ρωσία.

«Αλλά ποιοι πήραν μέρος; Κατά κύριο λόγο ήταν άνδρες σε ποσοστό 75%», λέει ο Λίμπιχ. «Με υψηλή κατάρτιση και πανεπιστημιακό πτυχίο ήταν το 75%, εκ των οποίων το 1/3 με μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο. Οι περισσότεροι από αυτούς έχουν οικογένεια. Ένα μεγάλο ποσοστό, το 60%, έχει το λιγότερο βασικές γνώσεις της γερμανικής γλώσσας, ενώ ένας στα τρεις έχει ακόμη και προχωρημένες γνώσεις». Σύμφωνα με το αποτέλεσμα της μελέτης η Γερμανία παραμένει ένας ελκυστικός προορισμός για πολλά άτομα με υψηλά προσόντα. Ωστόσο, πολλοί διαμαρτύρονται για τους μεγάλους χρόνους αναμονής για βίζες.

Διαβάστε τη συνέχεια στη DW