Τα βιβλιοπωλεία, τα χαρτοπωλεία και οι βιοτεχνίες άρχισαν να ξανανοίγουν τις πόρτες τους μετά από 47 μέρες lockdown. Στην ατμόσφαιρα επικρατούν δυο αντικρουόμενα συναισθήματα, της αμφιβολίας και της ελπίδας ότι οι επιχειρήσεις θα μπορέσουν να επιστρέψουν στην κανονικότητα.

Ιδιοκτήτες καταστημάτων, μιλώντας στο δίκτυο CNBC, περιγράφουν αυτά που περιμένουν για την επόμενη μέρα, δίνοντας μια γεύση για το τι περιμένει και τις ΜμΕ και στην Ελλάδα που αναμένεται να αρχίσουν να ανοίγουν ξανά μετά τις 4 Μαΐου.

Οι περιορισμοί στη δημόσια ζωή και τις επιχειρήσεις ήταν σκληροί στην Ιταλία και μετά τον Covid-19, οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων γνωρίζουν ότι θα χρειαστεί πολύς καιρός για να επιστρέψουν οι φυσιολογικοί ρυθμοί τόσο στην επιχειρηματικότητα όσο και στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών.

Πέραν της σπουδαιότητάς τους ως οικογενειακές επιχειρήσεις, οι ΜμΕ της Ιταλίας θεωρούνται από πολλούς ως η ραχοκοκαλιά της εθνικής οικονομίας, καθώς παράγουν το 66,9% της συνολικής αξίας της οικονομίας που δεν σχετίζεται με τον χρηματοπιστωτικό κλάδο, ξεπερνώντας τον μέσο όρο του 56,4% της ΕΕ.

Το ποσοστό της απασχόλησης που αντιστοιχεί στις ΜμΕ είναι ακόμα μεγαλύτερο, στο 78,1%, έναντι 66,6% της ΕΕ.

Οι μικρές επιχειρήσεις με προσωπικό έως 9 άτομα είναι ιδιαίτερα σημαντικές , αντιστοιχώντας στο 44,9% της απασχόλησης – ο μ.ο. στην ΕΕ είνναι στο 29,7%.

Ωστόσο, οι ιταλικές ΜμΕ είναι αντιμέτωπες με μια τεράστια πρόκληση καθώς το ιταλικό ΑΕΠ αναμένεται να συρρικνωθεί κατά 9,1% το 2020, σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις του ΔΝΤ, εξαιτίας του κορωνοϊού.

Η Ιταλία έγινε το επίκεντρο της πανδημίας στην Ευρώπη, με πάνω από 187.000 κρούσματα μέχρι και την Τετάρτη και πάνω από 25.000 θανάτους.

Μόνο οι πιο εύρωστες επιχειρήσεις και επιχειρηματίες θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν, όπως αναφέρει η Francesca Anichini, ιδιοκτήτρια μιας μπουτίκ με παιδικά ρούχα που έφτιαξε η οικογένειά της το 1912 στην κεντρική Φλωρεντία.

Όπως λέει μιλώντας στο CNBC, το lockdown ήταν μια πολύ κρίσιμη περίοδος για την οικογένειά της και καταλαβαίνουν ότι θα είναι πολύ δύσκολο να ξανανοίξουν την επιχείρησή τους και να επιστρέψουν στη γραμμή παραγωγής. Όπως τόσοι άλλοι, και αυτοί στηρίζονται πολύ στους τουρίστες και στους πελάτες που θέλουν παιδικά ρούχα για ειδικές περιστάσεις, όπως για παράδειγμα τα βαφτίσια. Όπως λέει, ακόμα και οι δραστηριότητες του site που διατηρεί έχουν σταματήσει, καθώς τα ρούχα που διαφημίζονται είναι για ειδικές περιπτώσεις, όπως βαφτίσια, γάμους, πάρτι κλπ. Όλα αυτά έχουν ανασταλεί, καθώς ανατράπηκαν τα δεδομένα στην κοινωνική ζωή.

Τα μικρά μαγαζιά άνοιξαν την Τρίτη στην Ιταλία, η κίνηση ωστόσο ήταν πολυ μειωμένη, γιατί ο κόσμος δεν έχει ακόμα τη διάθεση και την κατάλληλη ψυχολογία για να ψωνίσει.

Η Ιταλία φοβάται να άρει πολύ γρήγορα τους περιορισμούς γιατί ανησυχεί για ένα δεύτερο κύμα μολύνσεων.

Οι περισσότερες ΜμΕ στηρίζονται στον τουρισμό, ωστόσο οι αεροπορικές συνδέσεις εξακολουθούν να απαγορεύονται κι έτσι η πιθανότητες να φτάσουν σύντομα τουρίστες στη Ρώμη, τη Βενετία ή τη Φλωρεντία είναι μικρές.

Όπως αναφέρει ο ιδιοκτήτης μιας βιοτεχνίας στη Φλωρεντία, ετοιμάζεται να ανοίξει μια σειρά καταστημάτων της σε Βενετία, Φλωρεντία, Ρώμη, Σιένα και Κόρτονα, ωστόσο αναμένει ότι το καταναλωτικό ενδιαφέρον θα είναι πολύ περιορισμένο.