Αναστέλλουν τις κινητοποιήσεις τους οι οδηγοί φορτηγών στην Πολωνία, που έχουν αποκλείσει από τον Νοέμβριο τα σύνορα με την Ουκρανία, καταγγέλλοντας τον αθέμιτο ανταγωνισμό εκ μέρους του Κιέβου.

«Έχουμε μια συμφωνία, τη συμφωνία που περίμεναν όχι μόνοι οι Πολωνοί μεταφορείς, αλλά και πολλοί επιχειρηματίες στην Πολωνία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Ουκρανία», είπε στους δημοσιογράφους ο υπουργός Υποδομών, Ντάριους Κλίμτσακ, αφού υπέγραψε το σχετικό κείμενο μαζί με εκπροσώπους των απεργών.

«Οι κινητοποιήσεις θα σταματήσουν μέχρι την 1η Μαρτίου», διευκρίνισε ο ίδιος. Η συμφωνία «δεν αποτελεί το τέλος του διαλόγου, αντιθέτως, ξεκινούν εντατικές συνομιλίες που θα πρέπει να οδηγήσουν σε συγκεκριμένες λύσεις, ώστε να υλοποιήσουμε […] όλα αυτά που ζητούν οι μεταφορείς», πρόσθεσε ο υπουργός.

Σύμφωνα με τον Κλίμτσακ, οι συνομιλίες θα είναι περίπλοκες γιατί αφορούν πολλούς τομείς, όπως «τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τη συνεργασία με την Ουκρανία και με διάφορους πολωνικούς θεσμούς».

Από την πλευρά του, ο υπουργός Υποδομών της Ουκρανίας, Ολεξάντρ Κουμπράκοφ, δήλωσε έτοιμος για διαπραγματεύσεις με τη Βαρσοβία, αλλά δεσμεύτηκε ότι θα υπερασπιστεί την επιβίωση της ουκρανικής οικονομίας.

«Θα συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε τη συμφωνία απελευθέρωσης των μεταφορών (σ.σ. που επιτρέπει στους Ουκρανούς οδηγούς φορτηγών να μπαίνουν στην ΕΕ χωρίς να λάβουν ειδική άδεια εκ των προτέρων), επειδή αυτή είναι προϋπόθεση για την επιβίωση της οικονομίας μας», έγραψε στην πλατφόρμα Χ ο Κουμπράκοφ.

Μιλώντας εξ ονόματος των οδηγών φορτηγών της Πολωνίας, ο Ράφαλ Μέκλερ, ένας από τους διοργανωτές των κινητοποιήσεων, είπε ότι έχει εμπιστοσύνη στο πολωνικό υπουργείο, αλλά πρόσθεσε: «Δεν πρόκειται για συνθηκολόγηση, αλλά για στρατηγική παύση» και «αν δεν καταφέρουμε να βρούμε λύσεις, θα επιστρέψουμε στα σύνορα».

Στα μέσα Νοεμβρίου, εκπρόσωποι των οδηγών φορτηγών της κεντρικής Ευρώπης ζήτησαν από την ΕΕ να τερματίσει τη συμφωνία με την Ουκρανία, που -όπως λένε- οδηγεί σε αθέμιτο ανταγωνισμό. Στην κοινή τους ανακοίνωση, οι πρόεδροι των συνδικάτων των οδηγών από την Τσεχία, την Ουγγαρία, τη Λιθουανία, την Πολωνία και τη Σλοβακία, ζητούσαν να επανεισαχθούν οι άδειες εισόδου στην ΕΕ για τους Ουκρανούς μεταφορείς, ένα σύστημα που καταργήθηκε από τις Βρυξέλλες μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, τον Φεβρουάριο 2022.

Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, που επικαλείται έναν Ευρωπαίο αξιωματούχο, η Πολωνία επιδιώκει να εφαρμοστεί μια συμφωνία αδειοδότησης για το εμπόριο γεωργικών προϊόντων, παρόμοια με εκείνη που συμφωνήθηκε ανάμεσα στην Ουκρανία, τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία. Στη Ρουμανία, οι Ουκρανοί εξαγωγείς και οι ντόπιοι εισαγωγείς πρέπει να λάβουν άδεια και οι τελευταίοι να αποδεικνύουν ότι δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες μέσω της εγχώριας παραγωγής. Δεν δίνονται άδειες σε μεσάζοντες.

«Αυτός είναι ο δρόμος προς μια συμφωνία», είπε ο αξιωματούχος, που ζήτησε να παραμείνει ανώνυμος. «Μπορούμε να βοηθήσουμε την Ουκρανία χωρίς να προκαλέσουμε ζημιά στους Πολωνούς αγρότες και τις επιχειρήσεις», πρόσθεσε ο ίδιος.

Διαβάστε ακόμη

Πετρέλαιο: Άνοδος στις τιμές μετά τις νέες επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα

Mediobanca: Χαμηλότερες τιμές στόχοι και συστάσεις σε Alpha Bank και Εθνική Τράπεζα, αμετάβλητη η Πειραιώς (πίνακες)

ΕΕ: «Πράσινο φως» για ναυτική αποστολή προστασίας των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ