Το ένα πίσω από το άλλο καταρρίπτονται τα ρεκόρ δεκαετίας στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου ακολουθώντας τη φρενήρη πορεία της ναυλαγοράς των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Ο δείκτης της ναυλαγοράς των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου έχει φτάσει στις 4.700 μονάδες και συνεχίζει την ανοδική του πορεία. Για να υπάρχει ένα μέγεθος σύγκρισης, το 2020 ο μέσος όρος ήταν στις 1.066 μονάδες.

Σε χρήματα αυτό μεταφράζεται σε 69.000 δολάρια ημερήσιο ναύλο για τα μεγάλα φορτηγά, τα Capesize. Ποσά ιλιγγιώδη που αναμένεται να ξεπεραστούν! Για τα φορτηγά αυτά πλοία ο δείκτης ναυλαγοράς τους ξεπέρασε το επίπεδο των 7.000 μονάδων και βρίσκεται στις 7.600.

Είναι χαρακτηριστικό της τάσης ανόδου που έχει η αγορά ξηρού φορτίου ότι αυτή τη φορά η εκτίναξη της ναυλαγοράς έγινε πιο γρήγορα, σε μικρότερο χρονικό διάστημα απ’ ό,τι το 2010.

Το ράλι κερδών έχει οδηγήσει και σε πολύ μεγάλη ζήτηση των φορτηγών πλοίων, με τις αξίες τους να έχουν εκτοξευτεί.

Ενα φορτηγό πλοίο, τύπου Kamsarmax, μεταφορικής ικανότητας 83.000 τόνων, ναυπήγησης του 2009, πουλήθηκε τον Αύγουστο του 2020 στα 12,5 εκατ. δολάρια. Αυτό το πλοίο είχε τότε ημερήσιο ναύλο 11.000 δολάρια.

Εναν χρόνο αργότερα, στις αρχές Αυγούστου του 2021, ένα Kamsarmax 83.000 τόνων dw, ναυπήγησης του 2010, πουλήθηκε στα 20 εκατ. δολάρια. Το πλοίο αυτό σήμερα ναυλώνεται για περίοδο 12 μηνών στα 31.000 δολάρια την ημέρα.

Ενα Supramax 10 ετών, μεταφορικής ικανότητας 54.000 τόνων, από τα 10,5 εκατ. που άξιζε τον Αύγουστο του 2020, σήμερα αξίζει περίπου 21 εκατ. δολάρια – αύξηση 100%.

Η απόδοση του πλοίου, αν κάποιος το ναύλωνε το 2020 για έναν χρόνο, ήταν περίπου στα 9.500 δολάρια την ημέρα. Το 2021 είναι στα 28.000 δολάρια ημερησίως – αύξηση 195%.

Ανησυχίες κυρίευσαν την αγορά εξαιτίας του οικονομικού κλυδωνισμού του κινεζικού κολοσσού των κατασκευών και του real estate Evergrande.

Μετά το αρχικό σοκ η κατάσταση εξισορρόπησε γρήγορα φτάνοντας σε νέα υψηλά επίπεδα, αφού η Evergrande συμφώνησε να τακτοποιήσει τις αποπληρωμές με έκδοση εγχώριου ομολόγου, αμβλύνοντας έτσι τις ανησυχίες της παγκόσμιας αγοράς, αν και το πρόβλημά της συνεχίζεται.

Αιτία της γρήγορης επανόδου στα υψηλά είναι η αύξηση της ζήτησης στις εμπορικές γραμμές του Ειρηνικού, που συνέχισε να ωθεί ανοδικά τους ναύλους.

Ωστόσο, ο τομέας των ακινήτων αντιπροσωπεύει το 30%-35% της ζήτησης χάλυβα στην Κίνα, στατιστικό στοιχείο που σημαίνει ότι, αν υπάρξει απότομη ύφεση, οι εισαγωγές της Κίνας ξηρού χύδην φορτίου θα δεχτούν πλήγμα, ιδιαίτερα εκείνες που σχετίζονται με τον χάλυβα. Η εξέλιξη αυτή θα επηρεάσει τη φορτηγό ναυτιλία.

Οι Ελληνες

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον οι Ελληνες εφοπλιστές κινούνται γρήγορα «καβαλώντας το επενδυτικό κύμα». Αντανακλαστικά που τους χαρακτηρίζουν εδώ και δεκαετίες φέρνοντας και διατηρώντας την ελληνόκτητη ναυτιλία στην κορυφή του κόσμου. Οι Ελληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 14,9% του παγκόσμιου στόλου των φορτηγών, ενώ πρωταγωνιστούν και στις αγοραπωλησίες.

Από την αρχή του 2021 έχουν αγοραστεί παγκοσμίως συνολικά 721 φορτηγά πλοία. Ολόκληρη τη χρονιά του 2020 ο αριθμός τους ήταν 529. Οι Ελληνες εφοπλιστές κατά την τρέχουσα χρονιά -έως και τα τέλη Σεπτεμβρίου- έχουν αγοράσει 184 φορτηγά πλοία συνολικής αξίας 3.084 δισ. δολαρίων.

Η πιο εντυπωσιακή κίνηση έγινε από τον κ. Κωστή Κωνσταντακόπουλο, ο οποίος την άνοιξη μπήκε δυναμικά στη φορτηγό ναυτιλία αγοράζοντας μόλις σε τρεις μήνες συνολικά 38 πλοία αντί 600 εκατ. δολαρίων. Πρόκειται για μοναδική κίνηση στα χρονικά, αφού μια νεοφυής σε φορτηγά πλοία αγόρασε με ιδιωτικά κεφάλαια, που στη συνέχεια μεταβιβάστηκαν στην εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Costamare.

Οπως επισημαίνουν κύκλοι της ναυτιλίας, ο κ. Κωνσταντακόπουλος ξέρει να διαβάζει την αγορά. Εχει μεγάλη πείρα σε αγοραπωλησίες και ενημερώνεται ανελλιπώς για τα τεκταινόμενα διεθνώς.

Οταν αποφάσισε να προχωρήσει στην κίνηση αυτή συνεργάστηκε με τον κ. Γιάννη Πλατσιδάκη, ο οποίος έχει εμπειρία 32 ετών στον όμιλο Αγγελικούση ως υψηλόβαθμο στέλεχος, δέκα χρόνια στην Bank of America, είναι τέως πρόεδρος της Intercargo και συμμετέχει στα διοικητικά συμβούλια της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, της Ιntercargo και του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

H εταιρεία μέχρι σήμερα έχει παραλάβει 30 από τα αγορασθέντα φορτηγά και αναμένονται άλλα οκτώ. Από αυτά, 17 είναι Handysize μεταφορικής ικανότητας 32.000 τόνων το καθένα, 13 Supramax 55.000 τόνων, πέντε Kamsarmax 83.000 τόνων, δύο Ultramax 63.000 τόνων και ένα Panamax 76.000 τόνων.

Σε ρότα ανανέωσης του στόλου της βρίσκεται και η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά του NYSE Safe Bulkers Inc. συμφερόντων του κ. Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου. Πουλάει παλαιότερης ηλικίας πλοία και παράλληλα αγοράζει πιο σύγχρονα και βάζει παραγγελίες για νεότευκτα.

Από τις αρχές του χρόνου έχει πουλήσει επτά φορτηγά πλοία, έχει αγοράσει τέσσερα second hand πιο σύγχρονης τεχνολογίας, ενώ έβαλε οκτώ παραγγελίες για ναυπηγήσεις φορτηγών πλοίων σε ιαπωνικές γιάρδες με σύντομο χρόνο παραλαβής, από το β’ τρίμηνο του 2022 έως και το α’ τρίμηνο του 2024.

Η εταιρεία έκανε ήδη σημαντικές προπληρωμές δανείων της τάξεως των 100 εκατ. δολαρίων κατά τη διάρκεια του β’ τριμήνου του 2021, συνεχίζοντας τη μείωση της χρηματοοικονομικής μόχλευσης και ενισχύοντας τον ισολογισμό της.

Ο κ. Πέτρος Παππάς ηγείται της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά Star Bulk, που έχει στόλο από 148 πλοία συνολικής χωρητικότητας 15,4 εκατομμυρίων τόνων. Από αυτά 127 είναι φορτηγά χωρητικότητας από 52.000 έως 210.000 τόνους dw, 19 δεξαμενόπλοια και δύο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Μέσα στο 2021 αγόρασε δύο ECO Kamsarmax μεταφορικής ικανότητας 82.000 τόνων dw έκαστο.

Η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Seanergy Maritime Holdings με επικεφαλής τον κ. Σταμάτη Τσαντάνη παρέλαβε μέσα το 2021 έξι Capesize φορτηγά. Η εταιρεία είναι η μοναδική εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο που διαχειρίζεται αποκλειστικά στόλο πλοίων τύπου Capesize, στο σύνολό τους 17.

Ο όμιλος Enesel του κ. Νικόλαου Λαιμού και των γιων του Αντώνη και Φίλιππου επιστρέφει στη φορτηγό ναυτιλία από την οποία είχε αποχωρήσει το 2012 για να ασχοληθεί μόνο με δεξαμενόπλοια. Μέσα στο 2021 απέκτησε το δεύτερο φορτηγό πλοίο Capesize χωρητικότητας 180.000 τόνων. Πρόκειται για το «Thalassini Agatha».

Σε ρότα ανάπτυξης βρίσκεται και η Meadway Bulkers του κ. Γιώργου Δελαπόρτα. Συγκεκριμένα, προχώρησε στην αγορά τριών φορτηγών πλοίων μέσα σε μία εβδομάδα. Ο στόλος της εταιρείας αποτελείται πλέον από 11 φορτηγά πλοία και αναμένεται η περαιτέρω ενίσχυσή του.

Η κυρία Αγγελική Φράγκου την περασμένη άνοιξη αγόρασε μέσω της εισηγμένης Navios Maritime Partners πέντε φορτηγά πλοία. Αργότερα η εταιρεία συγχωνεύτηκε με τη Navios Maritime Acquisition και δημιουργήθηκε η μεγαλύτερη εισηγμένη ναυτιλιακή στη Γουόλ Στριτ με 148 πλοία χωρητικότητας 20 εκατομμυρίων τόνων. Πρόκειται για δεξαμενόπλοια, φορτηγά, μεταφοράς χημικών και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Ο κ. Νίκος Βαφειάς επένδυσε στην αγορά πέντε Handysize φορτηγών πλοίων ιαπωνικής κατασκευής. Το τελευταίο ήταν το «Grace Ocean», το οποίο αγόρασε αντί 15,4 εκατ. δολαρίων. Ο όμιλος ελέγχει 83 πλοία, εκ των οποίων 50 υγραεριοφόρα, 20 τάνκερ μέσω της Stealth Maritime και 13 φορτηγά μέσω της Brave Maritime.

Στην απόκτηση ενός πλοίου μεταφοράς ξηρού φορτίου, τύπου Kamsarmax, αντί 22 εκατ. δολαρίων προχώρησε μέσα στο 2021 η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Diana Shipping με επικεφαλής την κυρία Σεμίραμις Παληού. Η παραλαβή του θα γίνει τον Φεβρουάριο του 2022. Με τη νέα αγορά η Diana Shipping θα διαχειρίζεται στόλο 36 πλοίων ξηρού φορτίου.

Ο κ. Αριστείδης Πίττας ενισχύει την εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά του NASDAQ εταιρεία EuroDry. Παρέλαβε το νεοαποκτηθέν Ultramax φορτηγό πλοίο «Asia Ruby II», το οποίο μετονομάστηκε σε «Good Heart» μεταφορικής ικανότητας 62.996 τόνων dw, ναυπηγημένο το 2014, το οποίο είναι ναυλωμένο προς 32.750 δολάρια την ημέρα.

Η αγορά κόστισε 24,5 εκατ. δολάρια και πραγματοποιήθηκε με ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό. Ο στόλος της EuroDry με την προσθήκη του «Good Heart» αποτελείται από εννέα φορτηγά πλοία.

Η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Castor Maritime Inc. με επικεφαλής τον κ. Πέτρο Παναγιωτίδη παρέλαβε πριν από λίγες ημέρες το Panamax φορτηγό πλοίο «Magic Mars», ναυπήγησης του 2014, στην Κορέα. Η αγορά έγινε με μετρητά. Η εταιρεία έχει στόλο από 19 φορτηγά πλοία και οκτώ δεξαμενόπλοια. Ο στόλος με συνολικά 27 πλοία έχει μεταφορική ικανότητα 2,3 εκατομμυρίων τόνων dw.

Διαβάστε ακόμη:

Ζητείται οδηγός νταλίκας: Η απόγνωση της Βρετανίας θα μπορούσε να μεταδοθεί και στην Ευρώπη

Παντελερία: Αυτό είναι το σπίτι του Giorgio Armani στο μαύρο μαργαριτάρι της Μεσογείου (vid)

Αυξήσεις μισθών στο Δημόσιο από τις αρχές του 2022