Η παγκόσμια ναυλαγορά ξηρού φορτίου συνεχίζει την ανοδική της πορεία το 2025, με τον ενεργό στόλο να «φουσκώνει» από νέες παραδόσεις πλοίων και τις μικρότερες κατηγορίες –κυρίως Supramax και Handysize– να πρωταγωνιστούν στη δυναμική της ανάπτυξης.

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Allied Shipbroking, το orderbook αγγίζει πλέον το 10,7% του ενεργού στόλου, ενώ η περιορισμένη δραστηριότητα διαλύσεων εντείνει τους φόβους για πιθανή υπερπροσφορά χωρητικότητας. Παράλληλα, το πρόβλημα της γήρανσης παραμένει έντονο στα μικρότερα μεγέθη, καθυστερώντας τη μετάβαση του κλάδου σε πιο «πράσινες» λύσεις.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Quantumsea Research, ο ενεργός στόλος ξηρού φορτίου έφτασε τα 14.021 πλοία στο τέλος του Σεπτεμβρίου 2025, έναντι περίπου 13.000 τον Ιούλιο. Το orderbook περιλαμβάνει 1.499 πλοία, αντιπροσωπεύοντας 10,7% του συνολικού στόλου – ποσοστό αυξημένο σε σχέση με το 9% του καλοκαιριού.

Η αύξηση της προσφερόμενης χωρητικότητας οφείλεται κυρίως στις συνεχείς παραδόσεις νεότευκτων και στην περιορισμένη κινητικότητα στις διαλύσεις, με αποτέλεσμα ο ρυθμός καθαρής ανάπτυξης να παραμένει ισχυρός. Το τρίτο τρίμηνο του έτους καταγράφηκε καθαρή αύξηση 315 πλοίων, δηλαδή περίπου +23 εκατ. DWT, με 420 νέες παραδόσεις και μόλις 105 αποσύρσεις.

Οι μικρές και μεσαίες κατηγορίες πρωταγωνιστούν

Τα Supramax/Ultramax (4.312 πλοία), τα Handysize (3.202) και τα Panamax/Kamsarmax (3.472) εξακολουθούν να αποτελούν τη «ραχοκοκαλιά» του στόλου, ξεπερνώντας αριθμητικά τις μεγαλύτερες κατηγορίες, όπως τα Capesize/VLOC (1.916) και τα Post-Panamax (1.117).

Η έκθεση υπογραμμίζει ότι η ανάπτυξη του στόλου Supramax παραμένει η πιο δυναμική, με 127 νέα πλοία στο εννιάμηνο. Ωστόσο, το Handysize σημείωσε εντυπωσιακή άνοδο το τρίτο τρίμηνο, με 85 νέες προσθήκες, ξεπερνώντας για πρώτη φορά τα Kamsarmax (61 νέα πλοία). Αυτή η μετατόπιση ερμηνεύεται ως ένδειξη ενίσχυσης των περιφερειακών εμπορικών ροών και ανανέωσης παλαιότερου στόλου, ιδιαίτερα σε μικρότερα λιμάνια και αγορές με εξειδικευμένες ανάγκες μεταφοράς.

Η ηλικιακή δομή του στόλου δείχνει ότι πάνω από 130 εκατ. DWT (περίπου 12% του συνόλου) αφορά πλοία άνω των 20 ετών. Το πρόβλημα είναι εντονότερο στις μικρότερες κατηγορίες, όπου οι Small Bulk και Handysize παρουσιάζουν υψηλά ποσοστά πλοίων άνω των 25 ετών — με 336 Handysize232 Supramax/Ultramax και 234 Panamax/Kamsarmax σε αυτήν την ηλικιακή ομάδα. Αντίθετα, τα Capesize/VLOC παραμένουν σχετικά νεότερα, με μόλις 137 πλοία άνω των 20 ετών.

Η Allied σημειώνει ότι η ανισομερής γήρανση του στόλου λειτουργεί ανασταλτικά για την ταχύτερη υιοθέτηση «πράσινων» τεχνολογιών, καθώς τα μικρότερα πλοία, αν και περισσότερα, συχνά λειτουργούν σε αγορές με περιορισμένα κίνητρα για επενδύσεις σε καθαρότερες λύσεις.

Παρά την αισιοδοξία που φέρνει η αυξημένη δραστηριότητα στις μικρότερες κατηγορίες, η Allied προειδοποιεί ότι η συνεχιζόμενη αύξηση του στόλου σε συνδυασμό με τη χαμηλή δραστηριότητα διαλύσεων ενδέχεται να δημιουργήσει πιέσεις υπερπροσφοράς τους επόμενους μήνες. Ένα τέτοιο σενάριο θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τα ναύλα, ειδικά εάν η ζήτηση για μεταφορές ξηρού φορτίου δεν ακολουθήσει τον ίδιο ρυθμό.

Διαβάστε ακόμη

Μισέλ Ομπάμα: Πώς έπρεπε να ντύνεται και να φτιάχνει τα μαλλιά της – Οι κανόνες ομορφιάς του Λευκού Οίκου στο νέο της βιβλίο

«Τοξότης»: Σε νέο σφυρί το Δεκέμβριο η έκταση 15 στρεμμάτων στην Πάτμο (pics)

Στέιτ Ντιπάρτμεντ: Επενδυτικό κάλεσμα για 3+1 στρατηγικούς τομείς στην Ελλάδα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα