Έντονος προβληματισμός κυριαρχεί στον κλάδο της ακτοπλοΐας για το 2021. Οι προβλέψεις δείχνουν ότι θα είναι μία ακόμη άσχημη χρονιά όμως λίγο…καλύτερη από το 2020.

Υψηλόβαθμα στελέχη της αγοράς επεσήμαναν στο Newmoney: «Αν το 2020 ο συνολικός τζίρος μειώθηκε κατά 300 εκατομμύρια ευρώ, το 2021 θα μειωθεί κατά 200 εκατομμύρια. Δηλαδή θα είναι 30% καλύτερη η χρονιά αλλά ο τζίρος και πάλι μειωμένος. Οι μεγάλοι χαμένοι είναι όσες εταιρείες δραστηριοποιούνται επί 12μηνο» και συνέχισαν:

«Με τα έως τώρα στοιχεία που έχουμε, το α’ εξάμηνο θα είναι χειρότερο από το περσινό. Όμως δεν έχει νόημα να κάνουμε συζήτηση για το άμεσο μέλλον αν δεν εμβολιαστεί το 50% των Ελλήνων. Αν δεν συμβεί αυτό οι προβλέψεις για το προσεχές καλοκαίρι θα πάνε στράφι».

Κύκλοι της ακτοπλοΐας τόνισαν ότι αναμένονται λουκέτα και μάλιστα πιο γρήγορα από ό,τι φαντάζονται κάποιοι:

«Δεν θα τα καταφέρουν όσες εταιρείες δεν έχουν στήριξη από τις τράπεζες τους ή το Δημόσιο μέσω επιδοτήσεων των άγονων γραμμών. Το χρήμα που «καίνε» οι εταιρείες για να μπορέσουν να σταθούν είναι απίστευτο εν μέσω πανδημίας. Όσες «καίνε» χρήμα και δεν μπορούν να φέρουν στα ταμεία τους τραπεζικό δανεισμό, άστα…. κλάφτα. Δεν θα αντέξουν μέχρι το καλοκαίρι!!!»

Προβλήματα σοβαρά υπάρχουν και στην αγορά της Αδριατικής. Αναλυτές που παρακολουθούν τις διεθνές γραμμές επεσήμαναν:

«Δεν έχει δοθεί ούτε ένα ευρώ επιδότηση από το ελληνικό κράτος σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Αδριατική. Μπαίνουν πολύ μέσα, ”big time” που λένε και οι Αμερικάνοι».

Οι ίδιοι κύκλοι θέτουν το μεγάλο ερώτημα: «Αντε και ξεπερνάνε οι εταιρείες και το 2021. Οι επενδύσεις για να γίνει πράσινη η ακτοπλοΐα όπως επιβάλει η ΕΕ από ποιους θα γίνουν αφού όλοι θα έχουν ματώσει ενώ κάποιοι θα έχουν καταστραφεί;»

Όλοι απεύχονται μια εαρινή έκρηξη του κορωνοϊού.

«Όλα θα κριθούν την προσεχή άνοιξη» τόνισαν:

«Εάν έχουμε νέο κύμα πανδημίας, το τρίτο κύμα, όπως πολύ φοβόμαστε, τότε θα «κρασάρει» όλη η ακτοπλοΐα. Και το κράτος προκειμένου να μην αποκλειστούν στα νησιά οι κάτοικοι θα πρέπει να βάλει το χέρι στο ταμείο και να επιδοτήσει γραμμές. Θα μιλάμε για επιδοτούμενη ακτοπλοΐα. Το απευχόμαστε αλλά τι να κάνεις….» και συνέχισαν:

«Ακόμη και να βρεθεί το εμβόλιο δεν θα προλάβουμε να καλύψουμε τις ζημιές του 2020 ούτε θα επανέλθουν οι ρυθμοί στο επίπεδο του 2019. Δεν θα ανακάμψουμε όσο γρήγορα θέλουμε και πρέπει. Χρειάζεται χρόνος. Η επιστροφή σε βιώσιμα επίπεδα θα χρειαστεί τρία χρόνια», ενώ έκαναν προβλέψεις σε βάθος χρόνου:

«Για να μπορέσει ο κλάδος να ανταπεξέλθει θα χρειαστεί άμεσες ενέσεις ρευστότητας οι οποίες θα καλύπτουν τις άμεσες ανάγκες και θα στηρίζουν τη λειτουργία του 30% έως και 35%- περίπου 30 με 35 πλοία- ενεργού στόλου που αποτελεί και το «στόλο ασφαλείας» ο οποίος εξυπηρετεί τις στοιχειώδεις ανάγκες της νησιωτικής χώρας.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), λαμβάνοντας υπόψη τη μεγάλη πτώση του τουρισμού το γ’ τρίμηνο του έτους, αλλά και τα νέα περιοριστικά μέτρα λόγω της έξαρσης της πανδημίας το τελευταίο δίμηνο του έτους, η επιβατική κίνηση στις γραμμές εσωτερικού αναμένεται το 2020 να είναι μειωμένη κατά 55% σε σχέση με το 2019, ενώ στα οχήματα (ΙΧ και φορτηγά) αναμένεται μείωση κατά 36%.

Αντίστοιχα στην αγορά της Αδριατικής, η αρνητική επίδραση είναι πιο έντονη στην επιβατική κίνηση, καθώς εκτιμάται ότι θα είναι χαμηλότερη κατά 69%, σε αντίθεση με την κίνηση φορτηγών οχημάτων που αναμένεται να περιοριστεί κατά 8%.

Η κάμψη στην κίνηση επιβατών και οχημάτων επηρεάζει τον κύκλο εργασιών, όπου εκτιμάται μείωση κατά 45% στις γραμμές εσωτερικού και κατά 30% στην Αδριατική θάλασσα. Ως αποτέλεσμα, η απώλεια εσόδων και τα ζημιογόνα αποτελέσματα αναμένεται να ξεπεράσουν τα 300 εκατ. και τα 120 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Διαβάστε ακόμη: 

Χωρίς ενοίκιο τον Μάρτιο λιανεμπόριο και εστίαση – Όλα τα μέτρα που εξήγγειλε το ΥΠΟΙΚ (vid)

Οι «χρυσές» business του Γιάννη Αντετοκούνμπο – Ο ΜVΡ του ΝΒΑ σκοράρει εντός και εκτός γηπέδων

Jotun: Ο «γίγαντας» που βάζει χρώμα στη Ναυτιλία