Η παρατεταμένη εμπορική αντιπαράθεση ΗΠΑ–Κίνας συνεχίζει να μετασχηματίζει τις διεθνείς ροές χύδην ξηρού φορτίου, με σημαντικές συνέπειες για την αγορά ναυτιλίας.

Σύμφωνα με την εβδομαδιαία ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Allied QuantumSea Research, η Κίνα επιταχύνει τη στρατηγική της απεξάρτηση από τα αμερικανικά σιτηρά, διαμορφώνοντας νέες ισορροπίες στο παγκόσμιο εμπόριο και στην απασχόληση των Panamax και Supramax πλοίων.

Η κινεζική βιομηχανική παραγωγή εμφανίζει σαφή σημάδια κόπωσης. Ο δείκτης PMI για τα φορτηγά Panamax παρέμεινε σε αρνητικό έδαφος για πέμπτο συνεχόμενο μήνα τον Αύγουστο (49,4), ενώ η παραγωγή χάλυβα περιορίστηκε κατά 9% τον Ιούνιο και έφτασε στα χαμηλότερα επίπεδα του έτους τον Ιούλιο. Παρά τη μείωση της εσωτερικής ζήτησης, οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος διατηρήθηκαν άνω των 100 εκατ. τόνων μηνιαίως, με την Κίνα να συνεχίζει να απορροφά μεγάλους όγκους από την Αυστραλία και τη Βραζιλία.

Η απομάκρυνση από τις ΗΠΑ

Ιδιαίτερη βαρύτητα αποκτά η πλήρης απουσία κινεζικών παραγγελιών για αμερικανική σόγια το τέταρτο τρίμηνο του 2025 – μια δραματική ανατροπή σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, όταν η Κίνα απορροφούσε πάνω από το 60% των εξαγωγών των ΗΠΑ. Στη θέση τους, οι κινεζικές εταιρείες στρέφονται σε Αργεντινή, Ουρουγουάη και Βραζιλία, ενώ εμπλουτίζουν το «καλάθι προμηθευτών» με ρωσικό σιτάρι και καζακικά δημητριακά.

Οι πρόσφατες μαζικές αγορές για την περίοδο 2025/26 –που εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 10 εκατ. τόνους– επιβεβαιώνουν τον μακροπρόθεσμο προσανατολισμό του Πεκίνου. Παράλληλα, η Κίνα επενδύει σε υποδομές της Νότιας Αμερικής, όπως η αναβάθμιση του λιμανιού Santos στη Βραζιλία, ενισχύοντας την αξιοπιστία και τη διαθεσιμότητα εναλλακτικών πηγών.

Οι ΗΠΑ σε αναζήτηση νέων αγορών

Μετά τον αποκλεισμό τους από τον μεγαλύτερο εισαγωγέα σόγιας παγκοσμίως, οι αμερικανοί παραγωγοί επιχειρούν στροφή προς τη Νοτιοανατολική Ασία, όπου η ταχύρρυθμη αύξηση κατανάλωσης και τα εμπορικά κίνητρα δημιουργούν νέες ευκαιρίες.

  • Ινδονησία: συμφωνία για εισαγωγή έως και 1 εκατ. τόνων αμερικανικού σιταριού ετησίως μέχρι το 2030, αξίας 1,25 δισ. δολαρίων.
  • Βιετνάμ: αγορές αγροτικών προϊόντων ύψους άνω των 2 δισ. δολαρίων, με αιχμή το καλαμπόκι και την αιθανόλη.

Η περιοχή καθίσταται έτσι ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους διαδρόμους για τα αμερικανικά σιτηρά, μειώνοντας την εξάρτηση από την αβέβαιη σχέση με το Πεκίνο.

Επιπτώσεις στη ναυτιλία

Η αναδιάταξη των εμπορικών ροών έχει ήδη άμεσο αντίκτυπο στη ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου. Οι γραμμές Νότια Αμερική–Κίνα και ΗΠΑ–Νοτιοανατολική Ασία ενισχύονται, ενώ ο παραδοσιακός άξονας ΗΠΑ–Κίνα χάνει σταθερά έδαφος. Η εξέλιξη αυτή οδηγεί σε δομική ανακατανομή στόλου, με Panamax και Supramax πλοία να κατευθύνονται σε νέες γεωγραφικές αγορές.

Όπως επισημαίνει η Allied Shipbroking, οι επόμενοι μήνες θα κριθούν από δύο βασικούς παράγοντες: την περαιτέρω εμβάθυνση της κινεζικής στρατηγικής διαφοροποίησης και την επικείμενη εφαρμογή κανονισμών στις ΗΠΑ για κινεζικά bulk carriers, που ενδέχεται να επηρεάσουν τις ισορροπίες στην αγορά.

Διαβάστε ακόμη

Mixue Group: Το φθηνό bubble tea που γοητεύει εκατομμύρια καταναλωτές και επενδυτές

Τι διαμορφώνει το επιτυχημένο επενδυτικό story των τραπεζών (πίνακας)

Επεκτείνεται το ωράριο λειτουργίας Μετρό και Τραμ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα