Η πρόσφατη ανακοίνωση της Κίνας για τις πρώτες ποσοστώσεις εισαγωγής αργού πετρελαίου για το 2026 έχει αναζωπυρώσει τη δραστηριότητα των ανεξάρτητων διυλιστηρίων, γνωστών και ως «teapot» refineries, τα οποία επιστρέφουν δυναμικά στην αγορά. Σύμφωνα με την έκθεση του αναλυτή του ναυλομεσιτικού οίκου INTERMODAL, Νίκου Ταγκούλη, «τα ανεξάρτητα διυλιστήρια είναι, συνήθως, ιδιαίτερα ευαίσθητα στις τιμές και  προχωρούν σε άμεσες αγορές ευκαιριακών βαρελιών από Ιράν, Βενεζουέλα και Ρωσία».

Οι νέες ποσοστώσεις ανέρχονται συνολικά σε περίπου 7,5–8 εκατομμύρια τόνους, σημαντικά υψηλότερα από τα 6,04 εκατομμύρια τόνους του προηγούμενου έτους. Μεγάλες εταιρείες όπως η Hengli Petrochemicals έλαβαν 2 εκατ. τόνους, η Zhejiang Petroleum 0,75 εκατ. τόνους, ενώ αναμένεται να δοθούν 0,75 εκατ. τόνοι στην Dongming Petrochemical. Ο Ταγκούλης σημειώνει ότι «ο μεγαλύτερος όγκος των εισαγωγικών δικαιωμάτων σε σχέση με πέρυσι αντικατοπτρίζει την ταχεία εξάντληση των ποσοστώσεων του 2025, οι οποίες είχαν περιορίσει πρόσφατα την αγοραστική ικανότητα των διυλιστηρίων».

Η ζήτηση για αργό, σε συνδυασμό με την απόφαση του OPEC+ να διατηρήσει τα επίπεδα παραγωγής μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2026, αναμένεται να μειώσει τις ανησυχίες για πιθανή υπερπροσφορά. Από πλευράς ναυτιλίας, η πλειονότητα των αγορών θα καλυφθεί από αποθηκευτικούς χώρους στην ξηρά και από δεξαμενόπλοια που λειτουργούν ως πλωτές αποθήκες, περιορίζοντας την επίδραση στις μεταφορικές ανάγκες των πλοίων. Όπως επισημαίνει ο Ταγκούλης, «η σταδιακή επαναφορά των δεξαμενόπλοιων που λειτουργούσαν ως πλωτές αποθήκες στην αγορά θα προσφέρει μερική ανακούφιση σε ένα ήδη στενό ναυλοσύστημα».

Παράλληλα, η ευρύτερη δραστηριότητα εισαγωγών της Κίνας ενισχύεται, με αύξηση των εισαγωγών από Βραζιλία, Αγκόλα, Καναδά και Κολομβία, ενώ μειώνονται οι εισαγωγές από ΗΠΑ και Ρωσία, αντανακλώντας τη διαφοροποίηση των προμηθευτών και την αναδιάρθρωση των παγκόσμιων ροών αργού. Η τάση αυτή υποστηρίζει ιδιαίτερα τις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων (VLCC).

Η έκθεση καταλήγει ότι η συνδυασμένη επίδραση των ποσοστώσεων και της ενισχυμένης εισαγωγικής δραστηριότητας αναμένεται να σταθεροποιήσει την αγορά πετρελαίου, ενώ για τους πλοιοκτήτες δεξαμενόπλοιων «ένα βασικό στοιχείο που πρέπει να παρακολουθούν το 2026 είναι ο ρυθμός αντικατάστασης του στόλου VLCC, δεδομένης της ηλικίας του, η οποία συνδέεται στενά με τα έσοδα και καθυστερεί ταυτόχρονα τις αποφάσεις ανακύκλωσης».

Διαβάστε ακόμη

Σάσα Βεζένκοφ: Τα «τρίποντα» στις deep-tech business, οι πολυεθνικές και το… χαλούμι (pics)

Πολυτέλεια για Έλληνες και Ευρωπαίους το φρέσκο ψάρι – Ράλι άνω του 25% στις τιμές σε μια 4ετία (διάγραμμα)

Meta AI στο WhatsApp: Η EE ξεκινά επίσημη έρευνα για την ενσωμάτωση των νέων λειτουργιών

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα