Ένα «κύμα» νέας προσφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ετοιμάζεται να αλλάξει τις ισορροπίες στην παγκόσμια αγορά ενέργειας. Όπως δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA), Φατίχ Μπιράλ, στο πλαίσιο της Διεθνούς Εβδομάδας Ενέργειας της Σιγκαπούρης (SIEW 2025), από το 2026 θα τεθούν σε λειτουργία μεγάλα έργα υγροποίησης σε Ηνωμένες Πολιτείες, Καναδά, Αυστραλία και Κατάρ.
Σύμφωνα με την S&P Global, η απότομη αύξηση της προσφοράς θα μετατρέψει την αγορά LNG από «αγορά πωλητών» σε «αγορά αγοραστών», οδηγώντας σε σημαντική πτώση των τιμών – μια εξέλιξη που θα ωφελήσει κυρίως τις ασιατικές οικονομίες-εισαγωγείς, όπως η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και η Ινδία.
Οι αναλυτές προβλέπουν αύξηση 10% της παγκόσμιας προσφοράς LNG το 2026, ως αποτέλεσμα της ενεργοποίησης νέων μονάδων υγροποίησης στις ΗΠΑ και τον Καναδά, καθώς και της έναρξης του γιγαντιαίου έργου North Field East στο Κατάρ — του μεγαλύτερου κοιτάσματος φυσικού αερίου παγκοσμίως.
Η υπερπροσφορά αυτή αναμένεται να πιέσει τις τιμές στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών, επηρεάζοντας όχι μόνο τα έσοδα των παραγωγών, αλλά και τις επενδυτικές αποφάσεις (FID) για νέα έργα υποδομών LNG.
Το LNG “παγώνει” τις νέες παραγγελίες πλοίων
Η αναταραχή στην αγορά αντανακλάται ήδη στη ναυτιλία: σύμφωνα με τα στοιχεία της Drewry Maritime Research, οι παραγγελίες νέων LNG Carriers έχουν μειωθεί κατά 56% το 2025, με μόλις 38 πλοία να έχουν παραγγελθεί στο εννεάμηνο, έναντι 86 την ίδια περίοδο του 2024.
Η υποχώρηση αυτή αποδίδεται σε:
-μειωμένη λήψη FID για νέα έργα LNG,
– υψηλές τιμές ναυπήγησης,
– αβεβαιότητα λόγω του αμερικανικού κανονισμού USTR 301 (που αφορά μέτρα κατά κινεζικών ναυπηγείων), καθώς και στους αυστηρότερους περιβαλλοντικούς κανονισμούς της ΕΕ, όπως το EU ETS και το FuelEU Maritime (FEM).
Μέχρι το τέλος του γ’ τριμήνου του 2025, οι παραγγελίες περιορίστηκαν σε 17 LNG Carriers (έναντι 73 πέρυσι), ενώ μεγαλύτερη κινητικότητα σημειώθηκε στα LNG bunkering vessels (LNGBV), με 19 νέες παραγγελίες.
Παρά τη φετινή κάμψη, η Drewry εκτιμά ότι η αγορά θα αναθερμανθεί από το 2026, καθώς νέες ενεργειακές υποδομές θα αυξήσουν τη ζήτηση για θαλάσσια μεταφορά LNG. Οι πλοιοκτήτες επανασυνδέονται ήδη με τα ναυπηγεία, αναζητώντας ευνοϊκότερες τιμές και νέες τεχνολογικές λύσεις για πλοία υψηλής ενεργειακής απόδοσης.
Η τεχνολογική πρόοδος — με πλοία μειωμένων εκπομπών και βελτιωμένης κατανάλωσης — σε συνδυασμό με την επιτάχυνση της απόσυρσης παλαιών ατμοστροβιλικών πλοίων, αναμένεται να στηρίξει μια νέα περίοδο ανανέωσης του στόλου.
Το LNG εξακολουθεί να βρίσκεται στο επίκεντρο της ενεργειακής μετάβασης, ως «γέφυρα» προς καύσιμα μηδενικών εκπομπών. Ο IMO έχει μεταθέσει για τον Οκτώβριο του 2026 την οριστική απόφαση για το Πλαίσιο Μηδενικών Εκπομπών (Net-Zero Framework), καθυστερώντας τη σαφή κατεύθυνση για τις επενδύσεις του κλάδου.
Τα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας διατηρούν το 65% του παγκόσμιου βιβλίου παραγγελιών LNG, ενώ τα κινεζικά ναυπηγεία κατέχουν το 33%. Ωστόσο, καμία νέα παραγγελία LNG Carrier δεν δόθηκε σε κινεζικά ναυπηγεία μέσα στο 2025, λόγω των εμπορικών εντάσεων με τις ΗΠΑ και της αυξανόμενης προσοχής που δίνεται σε ζητήματα ασφάλειας και προέλευσης πλοίων.
Η διεθνής αγορά LNG βρίσκεται μπροστά σε μια καμπή υπερπροσφοράς, που θα αναδιαμορφώσει τόσο τις ενεργειακές ισορροπίες όσο και τις ναυτιλιακές στρατηγικές. Παρότι το 2025 καταγράφεται ως έτος ύφεσης για τις παραγγελίες, από το 2026 η ναυπηγική δραστηριότητα αναμένεται να επανέλθει δυναμικά — με επίκεντρο την τεχνολογική και περιβαλλοντική αναβάθμιση του στόλου.
Διαβάστε ακόμη
Η ενεργειακή σκακιέρα της Ευρώπης μετακινείται στην Αθήνα
H πτώση στα κρυπτονομίσματα τρομάζει τους επενδυτές – Τι συμβαίνει
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
