Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί ένα από τα πιο εντυπωσιακά παραδείγματα παγκόσμιας εξειδίκευσης και οικονομικής υπεροχής. Αν και η Ελλάδα αντιπροσωπεύει μόλις το 0,2% του παγκόσμιου ΑΕΠ, ελέγχει σχεδόν το 20% της παγκόσμιας ναυτιλιακής χωρητικότητας.
Ο κλάδος αυτός δημιουργεί έσοδα άνω των 40 δισ. δολαρίων ετησίως, με 14 δισ. να επιστρέφουν άμεσα στην ελληνική οικονομία, ενώ στηρίζει 150.000 θέσεις εργασίας. Τα στοιχεία προέρχονται από τη μελέτη που συνέταξε η McKinsey για λογαριασμό της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Η δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας επεκτείνεται και στη στεριά, με επενδύσεις άνω του 1,5 δισ. δολαρίων ετησίως σε μη ναυτιλιακούς τομείς, όπως ο τουρισμός, η ενέργεια, η τεχνολογία και τα ακίνητα, δημιουργώντας επιπλέον 14.000 θέσεις εργασίας. Οι δωρεές της ναυτιλιακής κοινότητας ξεπερνούν τα 400-500 εκατ. δολάρια ετησίως, με ουσιαστική συμβολή στην εκπαίδευση, στην υγεία, στον πολιτισμό και την κοινωνική συνοχή, δημιουργώντας άλλες 8.000 θέσεις εργασίας.

Σε επίπεδο απασχόλησης και αμοιβών, ο κλάδος της ναυτιλίας προσφέρει υψηλές απολαβές -€65.000 ετησίως για τους ναυτικούς και €55.000 για το προσωπικό ξηράς-, υπερτριπλάσιες από τον μέσο ιδιωτικό μισθό στη χώρα.
Το ελληνικό ναυτιλιακό μοντέλο αποδεικνύει πως ακόμη και μια μικρή χώρα μπορεί να κυριαρχήσει διεθνώς όταν επενδύει στρατηγικά στην εξειδίκευση, στο ανθρώπινο κεφάλαιο και την τεχνογνωσία. Αναλυτικότερα:

1 /  Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί έναν από τους ισχυρότερους πυλώνες της παγκόσμιας ναυτιλιακής οικονομίας με επιδόσεις που ξεπερνούν κατά πολύ το μέγεθος της χώρας. Σύμφωνα με τη μελέτη της McKinsey & Company για την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), η Ελλάδα ελέγχει το 20% της παγκόσμιας θαλάσσιας μεταφορικής ικανότητας, ενώ η συνεισφορά της στο παγκόσμιο ΑΕΠ είναι κάτω από 0,5%. Ο ελληνικός στόλος ξεπερνά τα 5.000 πλοία, καθιστώντας τη χώρα πρώτη παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη βάσει χωρητικότητας.

2 /  Η συμβολή της ελληνικής ναυτιλίας δεν περιορίζεται στη θάλασσα. Περισσότερα από 1,5 δισ. δολάρια επενδύονται κάθε χρόνο στην ελληνική οικονομία από ναυτιλιακά κεφάλαια σε μη ναυτιλιακούς τομείς, ενισχύοντας σημαντικά τη διαφοροποίηση της εθνικής παραγωγικής βάσης:

■ Ακίνητα: $500-600 εκατ.
■ Φιλοξενία: $350-400 εκατ.
■Ενέργεια: $150-200 εκατ.
■ Αθλητισμός: $60-70 εκατ.
■ Τραπεζικός τομέας: $20-30 εκατ.
■ ΜΜΕ: $10-20 εκατ.
■ Αλλοι τομείς: $250-300 εκατ.
Οι επενδύσεις αυτές συμβάλλουν σε 14.000 θέσεις εργασίας, ενισχύοντας την ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας.

3 /  Ιδιαίτερης σημασίας είναι και η κοινωνική προσφορά της ναυτιλιακής κοινότητας. Με δωρεές ύψους 400-500 εκατ. δολαρίων ετησίως, η ελληνική ναυτιλία στηρίζει τομείς όπως:

■ Εκπαίδευση: $150-170 εκατ.
■ Υγεία: $100-120 εκατ.
■ Πολιτισμός: $50-60 εκατ.
■ Πολιτική προστασία: $20-30 εκατ.
■ Διαχείριση κρίσεων: $10-20 εκατ.
■ Λοιπές κοινωνικές δράσεις: $50-60 εκατ.
Αυτές οι δράσεις υποστηρίζουν περίπου 8.000 θέσεις εργασίας και ενισχύουν το κοινωνικό κεφάλαιο της χώρας ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης.

4 /  Η ναυτιλία αποτελεί εργοδότη-πρότυπο στην ελληνική οικονομία. Οι ετήσιοι μισθοί φτάνουν τα 65.000 ευρώ για ναυτικούς και 55.000 ευρώ για εργαζόμενους στη στεριά, σχεδόν τρεις φορές υψηλότεροι από τον μέσο ιδιωτικό μισθό στη χώρα. Το 10% των ιδιωτικών μισθών στην Ελλάδα προέρχεται από τον ναυτιλιακό τομέα, που απασχολεί 47.000 άμεσα και 80.000 έμμεσα εργαζόμενους.

5 /  Η διεθνής καταξίωση της ελληνικής ναυτιλίας εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο επιτυχημένων εθνικών εξειδικεύσεων όπως η Γερμανία στην αυτοκινητοβιομηχανία και η Γαλλία στα είδη πολυτελείας, έτσι και η Ελλάδα στη ναυτιλία. Το ελληνικό παράδειγμα δείχνει πώς μια μικρή χώρα μπορεί να πετύχει παγκόσμια ηγεσία όταν επενδύει στην εξειδίκευση, στη στρατηγική και το ανθρώπινο δυναμικό.

Στο μεταξύ, με 5.722 ενεργά πλοία και 157.634 προσεγγίσεις σε λιμάνια παγκοσμίως, ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος κατέγραψε το 2024 ακόμη μία εντυπωσιακή χρονιά διεθνούς δραστηριότητας και κυριαρχίας. Σε σύγκριση με το 2023, ο στόλος αυξήθηκε κατά 1% (από 5.666 πλοία), ενώ οι λιμενικές επισκέψεις αυξήθηκαν επίσης κατά 1% (από 156.145) σύμφωνα με τα δεδομένα της Lloyd’s List Intelligence.

Η Κίνα αποτελεί τον κορυφαίο προορισμό τόσο σε αριθμό αφίξεων (13.304) όσο και σε μεταφορική ικανότητα (1,35 δισ. dwt), οι ΗΠΑ κατέλαβαν τη δεύτερη θέση με 670 εκατ. dwt σε αφίξεις, ενώ στη Βραζιλία και την Ινδία καταγράφηκαν σταθερά υψηλές επιδόσεις.
Ιδιαίτερη κινητικότητα σημείωσαν τα φορτηγά-bulk carriers, που αυξήθηκαν κατά 4% (από 2.786 σε 2.894 πλοία) και αντιπροσώπευσαν το 36% των συνολικών προσεγγίσεων, ενώ τα δεξαμενόπλοια κατέλαβαν την κορυφή σε όρους χωρητικότητας – σε τόνους dwt (39%).

Διαβάστε ακόμη

Ηρώ Χατζηγεωργίου (ΕΤΑΔ): 10.000 ακίνητα προς έλεγχο έως το τέλος του 2025 (pics)

Πόθεν έσχες 2025: Άνοιξε η πλατφόρμα – Ποιοι να περιμένουν και τι να προσέχουν (γραφήματα)

Νέα εποχή στο ρεύμα: «Κοκκινίζει» η χρωματική παλέτα τιμολογίων με νέα «ευέλικτα» προϊόντα και υπηρεσίες

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα