Η πορεία προς την πλήρη απανθρακοποίηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας έως το 2050 είναι η μεγάλη πρόκληση και προκαλεί έντονους προβληματισμούς. Οι επενδύσεις που πρέπει να γίνουν είναι τεράστιες ύψους πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, ενώ κανείς δεν είναι σίγουρος ποια από τα εναλλακτικά καύσιμα που ακούγονται θα επικρατήσουν στο τέλος της ημέρας και πως θα εξασφαλιστεί η επάρκεια τους για όλη τη ναυτιλία αφού θα υπάρχει έντονος ανταγωνισμός και από τις αεροπορικές εταιρείες αλλά και τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Το θέμα συζητήθηκε στο πρόσφατο 14ο Capital Link Greek Shipping Forum που διοργανώνουν ο Νίκος και η Όλγα Μπορνόζη, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα. Στο πάνελ συμμετείχαν στελέχη εταιρειών από όλο το φάσμα της ναυτιλίας οι οποίοι κατέθεσαν τους προβληματισμούς τους.

Ο Nick Brown, CEO του βρετανικού νηογνώμονα Lloyd’s Register, τόνισε: «Όλοι οι κλάδοι της ναυτιλίας εκπροσωπούνται, από cruiser μέχρι liner. Η επίτευξη του net zero έως το 2050 αποτελεί τεράστια πρόκληση. Απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις αναφορικά με την παραγωγή νέων καυσίμων, εκατοντάδες χιλιάδες άτομα πρέπει να εκπαιδευτούν, ενώ θα πρέπει να εισαχθούν και μέτρα βασισμένα στην αγορά.»

Κωνσταντίνος Σταμπεδάκης και Στέλιος Τρούλης

Ο Στέλιος Τρούλης Director, Green Ship, Energy Transition & Sustainability – Angelicoussis Group είπε:

Όσον αφορά την επιλογή των καυσίμων, δηλώνουμε «fuel agnostic»  τόσο για τις βραχυπρόθεσμες όσο και για τις μακροπρόθεσμες ανάγκες μας. Χρησιμοποιούμε το καύσιμο που παρέχεται με επάρκεια και είναι ασφαλές τη δεδομένη στιγμή και αυτό είναι το LNG. Η χρήση του LNG σήμερα, με αυστηρά ελεγχόμενo «methane slip», μπορεί να μειώσει τις  εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και έχει τη δυνατότητα να φτάσει σχεδόν σε μηδενικές εκπομπές με τη χρήση της πλατφόρμας του LNG μέσω του βιομεθανίου (biomethane) ή συνθετικού μεθανίου (synthetic methane). Υπάρχει σημαντική πρόοδος όσον αφορά τον περιορισμό του «methane slip». Eπομένως το ρυθμιστικό πλαίσιο θα πρέπει να το λάβει υπόψιν ώστε να ενισχύσει την αναπτυξιακή προοπτική του LNG είτε συνθετικού (synthetic) είτε βιομεθανίου (biomethane) όπως ακόμα και του ορυκτού (fossil) LNG χωρίς να αποδυναμώνεται η χρήση του, για παράδειγμα μέσω της επιβολής προεπιλεγμένων τιμών (default values) ανθρακικού αποτυπώματος που βασίζονται σε παλαιότερες τεχνολογίες. Επιπλέον, επενδύουμε μόνο σε πλοία που χρησιμοποιούν (εναλλακτικά) καύσιμα εάν υπάρχει επάρκεια των προϊόντων. Με το LNG, τώρα καταφέρνουμε να φτάσουμε σε αυτό το σημείο. Μελλοντικά, είναι απαραίτητο να υπάρχει η δυνατότητα επιλογής καυσίμων και όσο το δυνατόν μεγαλύτερη σαφήνεια, η οποία θα μας επιτρέπει να αποφύγουμε καταστάσεις όπου οι κανονισμοί θα επιβάλλουν τη χρήση συγκεκριμένων καυσίμων που μπορεί είτε να μην είναι διαθέσιμα είτε να είναι εξαιρετικά ακριβά λόγω ανταγωνισμού με άλλους κλάδους της οικονομίας.

Σε σχέση με τα μεσοπρόθεσμα μέτρα του ΙΜΟ, χρειαζόμαστε όσο το δυνατόν περισσότερη βεβαιότητα. Συνεπώς, ένα καλά σχεδιασμένο «Global Fuel Standard», με σταδιακά αυξανόμενους στόχους, με έναν εθελοντικό μηχανισμό (pooling option), ένα οικονομικό πλαίσιο παρόμοιο με το FuelEU Maritime, είναι προτιμότερο σε σχέση με ένα σύστημα επιδοτήσεων, το οποίο δεν έχει μακροπρόθεσμο σταθερό ορίζοντα. Τέλος, βρισκόμαστε τώρα σε μια κατάσταση όπου το EU ETS και το FuelEU Maritime αποτελούν πραγματικότητα για πλοία που ταξιδεύουν προς/από ή εντός των υδάτων της ΕΕ. Απευθυνόμαστε στην ΕΕ ώστε να προσαρμόσει άμεσα τα ρυθμιστικά της μέσα στους κανονισμούς του ΙΜΟ, μόλις αυτοί αποφασιστούν.

Ο Τζον Λυκούρης, CEO – Dorian LPG (USA) LLC (LPG) δήλωσε : «Γνωρίζουμε καλά το LPG και το φυσικό αέριο εν γένει, και είμαστε της άποψης πως αυτά είναι τα μεταβατικά καύσιμα που θα μας οδηγήσουν από την εποχή του άνθρακα στην εποχή του υδρογόνου και της αμμωνίας. Τα πλοία μας αναβαθμίζονται εύκολα, μειώνοντας την ανάγκη ναυπήγησης νέων σκαφών. Τη δεκαετία του 2030 θα αρχίσουμε να βλέπουμε καλύτερα και πιο πράσινα καύσιμα να κατακτούν την αγορά. Έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας και θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε και τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα.

Η κατάρτιση ως προς τη σωστή διαχείριση των νέων καυσίμων είναι απαραίτητη για μια ομαλή μετάβαση. Τα πηγαίνουμε καλά στη διατήρηση του προσωπικού και διοργανώνουμε εκπαιδευτικά προγράμματα, καθώς και συνέδρια που λαμβάνουν χώρα τουλάχιστον τέσσερις φορές τον χρόνο. Άλλωστε, οι ναυτικοί μας πρέπει να έχουν επίγνωση των κινδύνων και των ιδιαιτεροτήτων των καυσίμων αυτών.»

Ο Κωνσταντίνος Σταμπεδάκης, Co-Founder & Managing Director – ERMA FIRST ανέφερε : «Ξεκάθαρα είμαστε σε μια εποχή κατά την οποία η τεχνολογία θα παίξει σημαίνοντα ρόλο. Η επίτευξη των στόχων μας για το 2030 απαιτεί κατά κύριο λόγο επιχειρησιακού τύπου αλλαγές. Περνάμε από το στάδιο της υπόσχεσης σε εκείνο της αποτελεσματικής εκτέλεσης. Υπάρχουν συσκευές εξοικονόμησης ενέργειας που είναι διαθέσιμες στην αγορά και επιτρέπουν στις εταιρείες να κερδίσουν σε αποδοτικότητα. Στην ERMA FIRST είμαστε υπέρ της χρήσης τεχνολογιών δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα.»

Ο Bud Darr, EVP, Maritime Policy and Government Affairs – MSC Group, τόνισε:  «Η εταιρεία μας είναι περισσότερο εκτεθειμένη από την πλειονότητα των άλλων εταιρειών, σε πλοία όλων των τύπων.  Η MSC έχει στο βιβλίο παραγγελιών της πάνω από 100 πλοία διπλού καυσίμου LNG με βάση αυτό που θεωρούμε ότι είναι η πιο βιώσιμη επιλογή καυσίμου σήμερα και στο ορατό μέλλον. Οι στόχοι μας θα επιτευχθούν μόνο αν παραμείνουμε ανοιχτόμυαλοι, δημιουργικοί και αισιόδοξοι. Είναι σημαντικό να παραμείνουμε δεκτικοί στη δυνατότητα ταυτόχρονης χρήσης πολλαπλών καυσίμων. Δεν θα είναι μια απλή διαδικασία, με μια λύση να επικρατεί καθολικά. Χρειαζόμαστε πολλά καύσιμα και επενδύσεις τόσο στη ναυτιλία όσο και στην ενέργεια. Μακροπρόθεσμα θέλουμε να απομακρυνθούμε από το LNG που βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα. Η βιολογική μορφή των εναλλακτικών καυσίμων θα είναι το κλειδί για τη βιομηχανία, ενώ περιμένουμε την εισαγωγή των συνθετικών μορφών τους, όπως το ανανεώσιμο ή το ηλεκτρονικό ΥΦΑ. Ο στόχος είναι να είμαστε όσο το δυνατόν πιο ευέλικτοι σήμερα, καθώς κανείς δεν γνωρίζει αν τα εναλλακτικά καύσιμα του 2038 θα είναι τα ίδια το 2042. Προετοιμαζόμαστε για την αμμωνία στο μέλλον, εξασφαλίζοντας τη συμβατότητα των δοχείων. Τέλος, επενδύουμε επίσης στη δέσμευση του άνθρακα και στη μεθανόλη, ενώ εκσυγχρονίζουμε τα υπάρχοντα πλοία».

Στις καταληκτικές παρατηρήσεις του Bud υπενθύμισε τη σημασία της ασφάλειας του πληρώματος δηλώνοντας: «Αυτή η ενεργειακή μετάβαση δεν μπορεί να γίνει με ασφάλεια χωρίς τους ναυτικούς μας και δεν μπορούμε να υποτιμήσουμε τον ανθρώπινο παράγοντα. Η πρόσληψη, τα εργαλεία και η εκπαίδευση των ναυτικών θα είναι κρίσιμης σημασίας».

Ο Dor Raviv, Co- Founder & CTO – Orca AI, τόνισε: «Φαίνεται πως πολλοί στη βιομηχανία μας ετοιμάζονται να επενδύσουν δισεκατομμύρια δολάρια στις νέες μορφές ενέργειας, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε τα πληρώματα και τις συνέπειες των πολιτικών μείωσης των εκπομπών. Στις ναυτικές ακαδημίες σήμερα, είναι κάτι που δεν συζητιέται όσο θα έπρεπε. Αποσκοπούμε στην εύρεση οικονομικών κινήτρων για να καταλάβουν και οι ναυτικοί μας τον αντίκτυπο των ενεργειών τους εν πλω. Μόνο μέσω κοινών προσπαθειών γραφείων και πληρώματος θα καταφέρουμε να επιτύχουμε τους στόχους βιωσιμότητας.»

Διαβάστε ακόμη

Οι συμφωνίες Eurobank – Eurolife FFH εφαλτήριο για τη σύσφιξη των σχέσεων Ελλάδας – Ινδίας

Ο Μητσοτάκης στο Κατάρ, οι αγρότες και οι selfies, οι δημοσκοπήσεις, η υστερία του Stefanos και το νυστέρι της Ολγας, ο κυρ Παντελής και ο δρόμος της Intralot

Τουρισμός: Ρεκόρ εισπράξεων με €20,5 δισ. το 2023 αλλά οι τουρίστες ξοδεύουν… τα ίδια ή και λιγότερα (γραφήματα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ