Τα ταραγμένα νερά μέσα στα οποία καλείται να ταξιδέψει με ασφάλεια και αποδοτικότητα και τους τρόπους που θα το πετύχει αυτό η ευρωπαϊκή ναυτιλία ανέπτυξε ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων Χαράλαμπος Σημαντώνης μιλώντας στο συνέδριο  «Από το Αρχιπέλαγος στους Ωκεανούς» που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι. Το συνέδριο έγινε στο πλαίσιο επιστημονικής πρωτοβουλίας που έχουν αναλάβει οι καθηγητές Μισέλ Φουσέ και Γιώργος Πρεβελάκης και υπό την αιγίδα του γαλλικού Ινστιτούτου του Ωκεανού και του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.

“Τα μεταφερόμενα δια θαλάσσης εμπορεύματα είναι πάνω από 70% του συνόλου των εμπορευμάτων που διακινούνται στην ευρωπαϊκή αγορά.

Τα τελευταία χρόνια η ναυτιλία, μετά το ξέσπασμα δύο πολέμων, απετέλεσε τον βασικό πυλώνα του παγκόσμιου εμπορίου, αποτρέποντας μία διαφαινόμενη επισιτιστική κρίση και κρατώντας την Ευρώπη ενεργειακά ζωντανή.

Με βάση τα στοιχεία που δίνει η ΕΕ το 2021 μόνο το 20% της ενεργειακή τροφοδότησης γινόταν με πλοία. Το 2023, το ποσοστό αυτό σκαρφάλωσε σε 42%” επεσήμανε ο Χαραλάμπος Σημαντώνης στην εισαγωγή του αναφερόμενος στον κομβικής σημασίας ρόλο που διαδραματίζει η ναυτιλία για την επάρκεια της Ευρώπης σε ενέργεια και εμπόριο. Ειδικότερα για το εμπόριο είπε:

“Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν πως το εξωτερικό εμπόριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στηρίζεται στη ναυτιλία σε ποσοστό πάνω από 72% (Γαλλία 40% εξαγωγών και 52% εισαγωγών θαλάσσιο εμπόριο), ενώ το 60% του ευρωπαϊκού στόλου είναι ελληνόκτητος. Ταυτόχρονα, περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου διεξάγεται μέσω θαλάσσης. Τα μεγέθη είναι συντριπτικά, εάν αναλογιστούμε πως σύμφωνα με όλα τα διαθέσιμα στοιχεία, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας σε παγκόσμια κλίμακα ευθύνεται για λιγότερο από το 3% των παγκόσμιων εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων”.

Στην ανάλυσή του προσέθεσε ότι σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, λαμβάνοντας υπόψη και τις πολλαπλασιαστικές της επιδράσεις, η ναυτιλία συνεισφέρει συνολικά στην ευρωπαϊκή οικονομία 149 δισ. ευρώ ή περίπου 1,1% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ.

Σχολιάζοντας τα τεκταινόμενα στην Ερυθρά Θάλασσα τόνισε:

“Ο ρόλος της Ερυθράς θάλασσας είναι κομβικός για το παγκόσμιο εμπόριο, αφού το 12% των διακινούμενων αγαθών όλου του κόσμου περνάει από εκεί. Σύμφωνα με την πλατφόρμα Port Watch του ΔΝΤ, τους τελευταίους 2 μήνες, οι ροές κυκλοφορίας σε αριθμό διέλευσης πλοίων έχουν μειωθεί κατά 42% και ο όγκος μεταφορών κατά 37% συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Στην κατάσταση αυτή προστίθεται και το ήδη υπάρχον πρόβλημα επιβράδυνσης διέλευσης πλοίων από τη διώρυγα του Παναμά, λόγω ξηρασίας.

Επιπλέον, το κόστος ασφάλισης των πλοίων που διέρχονται από την περιοχή έχει εκτοξευθεί”.

Ιδιαίτερο βάρος έδωσε στην αναγκαιότητα η ΕΕ να υιοθετήσει πολιτικές και να εφαρμόσει λύσεις που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού εμπορικού στόλου:

“Η ναυτιλία είναι εκτεθειμένη σε σκληρό παγκόσμιο ανταγωνισμό, επομένως είναι ζωτικής σημασίας η ΕΕ να αναγνωρίσει, μέσω των πολιτικών που υιοθετεί, το στρατηγικό ρόλο του κλάδου, διατηρώντας την ανταγωνιστικότητά της έναντι άλλων ναυτιλιακών δυνάμεων.

Η χάραξη πολιτικής της ΕΕ οφείλει να λαμβάνει υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κλάδου και να προτείνει ρεαλιστικές λύσεις, χωρίς αποκλεισμούς και επιβολή περιφερειακών μέτρων, το οποία αυξάνουν το κόστος λειτουργίας του ευρωπαϊκού στόλου, καθιστώντας τον μη ανταγωνιστικό.

Σε αυτό θα πρέπει να προστεθεί η κλιματική αλλαγή και η ανάγκη προσαρμογής στις συνθήκες της πράσινης οικονομίας και την επιλογή & διαθεσιμότητα εναλλακτικών καυσίμων”.

Για τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία υπογράμμισε:

“Η επαναδραστηριοποίηση σύγχρονων ευρωπαϊκών ναυπηγείων και σε εμπορικά πλοία πλην των κρουαζιερόπλοιων και των επιβατηγών, θα μπορούσε να προωθήσει την Ευρωπαϊκή πράσινη ναυτιλία, δημιουργώντας θέσεις εργασίας στην ευρωπαϊκή ήπειρο και συμβάλλοντας ταυτόχρονα στο ΑΕΠ της.

Είναι ενδεικτικό πως μέσα στο 2020, τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία είδαν τις παραγγελίες τους να πέφτουν κατά 64% σε ό,τι αφορά τη χωρητικότητά και κατά 72% σε ό,τι αφορά την αξία, συγκριτικά με το 2019. Ας μην ξεχνάμε πως τα ναυπηγία στην Ευρώπη δεν μπορούν να συναγωνιστούν στο κόστος τις ασιατικές μονάδες, οι οποίες όμως πολλές φορές έχουν επιδοτηθεί από τα κράτη τους, κάτι που στην Ευρώπη απαγορεύεται, ακόμα και σήμερα, ρητά, με κάποιες εξαιρέσεις για τις πράσινες τεχνολογίες” και προσέθεσε:

“Οι συνέργειες μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, η χρήση ευρωπαϊκών ναυπηγείων, η συνεργασία σε επίπεδο τεχνογνωσίας και καινοτομίας είναι το κλειδί για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και την διαμόρφωση συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού. Μεταξύ της Ελλάδας και της Γαλλίας η συνεργασία έχει λειτουργήσει πολυεπίπεδα σε διάφορους τομείς (αμυντικοί εξοπλισμοί, ενέργεια, βιομηχανία), με την ίδια επιτυχία θα μπορούσε να λειτουργήσει και στον κλάδο της ναυτιλίας”.

Για την ελληνική ναυτιλία επεσήμανε:

“Δύναμη όμως για την ελληνική ναυτιλία είναι κυρίως οι άνθρωποί της και η τεχνογνωσία που έχουν αποκτήσει όλα αυτά τα χρόνια. Την ίδια στιγμή όμως, αυτή είναι και η αδυναμία της, αφού, όλες οι μελέτες και οι προσωπικές εμπειρίες, διαπιστώνουν τεράστιο έλλειμμα ανθρωπίνου δυναμικού στον κλάδο και η ζήτηση υπερκαλύπτει την προσφορά σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή ναυτιλία” και κατέληξε λέγοντας:

“Για αυτό η απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής να θέσει ως προτεραιότητα την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης είναι εξαιρετικά σημαντική και μας βρίσκει όλους στην ναυτιλία σύμφωνους και θα μπορούσε να είναι και αυτό μια πρωτοβουλία σε ευρωπαϊκό επίπεδο”.

Διαβάστε ακόμη

Το Δημόσιο βγάζει στο σφυρί τα κατασχεμένα

Πλειστηριασμός: Τώρα και… «ψάρια» βγαίνουν στο ηλεκτρονικό σφυρί (pics)

Τουρισμός: Ετσι θα φτάσουμε σε εισπράξεις τα 27 δισ. ευρώ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ