search icon

Ναυτιλία

Χρονιά-ρεκόρ στην κρουαζιέρα για το λιμάνι του Ηρακλείου (pics)

Συζήτηση για τις μεγάλες προοπτικές που διανοίγονται, καθώς το προτιμούν οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας - Το πρόβλημα του υπερτουρισμού και η χρυσή ευκαιρία της Ελλάδας

Σχεδόν 300 κρουαζιερόπλοια αναμένονται φέτος στο λιμάνι του Ηρακλείου, το  οποίο χρόνο με τον χρόνο ανεβάζει ρυθμούς τόσο σε προσεγγίσεις πλοίων όσο και σε αριθμό επιβατών. Μόνο τυχαία δεν είναι τα σχέδια του ομίλου Grimaldi να εστιάσει στην κρουαζιέρα, ο οποίος ακόμα περιμένει τη μεταβίβαση του λιμανιού, αφού από τον περασμένο Δεκέμβριο εκκρεμεί η ψήφιση του κυρωτικού νόμου από τη Βουλή.

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Την περασμένη εβδομάδα, συγκεκριμένα το Σάββατο, στο κρουαζιερόπλοιο «Celebrity Infinity», το οποίο ήταν ελλιμενισμένο στο λιμάνι του Ηρακλείου, πραγματοποιήθηκε εκδήλωση όπου έγινε συζήτηση για την άνοδο του λιμανιού και την προτίμηση που έχουν αρχίσει να του δείχνουν οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας.

Ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ) Μηνάς Παπαδάκης, επεσήμανε: «Το 2023 καταγράψαμε ρεκόρ 15ετίας στο λιμάνι μας με 253 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και 382.981 επιβάτες έναντι 227 προσεγγίσεων και 304.257 επιβατών το 2022». Για το 2024 είπε: «Ξεκίνησε  ήδη δυναμικά με 32 προσεγγίσεις και 28.000 επιβάτες, ενώ για το σύνολο της χρονιάς αναμένονται 270 προσεγγίσεις και περίπου 450.000 επιβάτες. Φέτος έχουμε τη χαρά να υποδεχτούμε ξανά τα πλοία της TUI Cruises με εβδομαδιαία homeporting που ξεκίνησαν από την 1η Απριλίου και θα  συνεχιστούν μέχρι το τέλος Οκτωβρίου με συνολικά 38 homeporting».

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΗ έκανε λόγο ακόμη και για το 2025: «Και το 2025 αναμένεται να είναι ανοδικό. Τα μηνύματα είναι αισιόδοξα με 297 προσεγγίσεις και 500.000 επιβάτες».

Στο μεταξύ, το α’ τρίμηνο της χρονιάς κατέπλευσαν στο λιμάνι του Ηρακλείου 11 κρουαζιερόπλοια με σύνολο 11.849 επιβάτες, ενώ την ίδια περίοδο του 2023 τα κρουαζιερόπλοια ήταν 7 με 7.444 επιβάτες, ποσοστό αύξησης στις προσεγγίσεις 57,14% και στους επιβάτες 59,18%.

Ο ύπαρχος του «Celebrity Infinity» Τάσος Αρβανιτίδης, ο πλοίαρχος Γιάννης Κασιμάτης, ο α’ μηχανικός Σταύρος Κάκαρης και ο διευθυντής του ξενοδοχειακού τμήματος του πλοίου Σέρτζαν Σέτκοβιτς

Στις εθνικότητες των παραπάνω αφίξεων του α’ τριμήνου προηγούνται οι ΗΠΑ και ακολουθούν η Μεγάλη Βρετανία, ο Καναδάς, η Γερμανία, η Ισπανία, η Ελλάδα, η Αυστραλία και, τέλος, η Ιρλανδία.

Ο κ. Παπαδάκης, μιλώντας για το μέλλον, υπογράμμισε ότι οι λιμενικές υποδομές είναι βασικό προαπαιτούμενο για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας και ανέλυσε τις θετικές προοπτικές που ανοίγονται για την Ανατολική Μεσόγειο: «Η Ελλάδα έχει μπροστά της μια μεγάλη ευκαιρία να μεγαλώσει τα μερίδια αγοράς της στην κρουαζιέρα. Και η ευκαιρία προέρχεται από τη δυσαρέσκεια που προκαλεί ο υπερτουρισμός σε πολλά λιμάνια της Δυτικής Μεσογείου, γεγονός που κάνει τις εταιρείες κρουαζιέρας να αναζητούν βιώσιμες λύσεις αλλού. Είναι η χρυσή μας ευκαιρία, αρκεί να γίνει με σωστό σχεδιασμό και εγκαίρως ώστε να μην επαναλάβουμε τα δικά τους λάθη».

Στους μεσοπρόθεσμους στόχους του λιμανιού ανέφερε το cold ironing έως το 2027, δηλαδή την από τη στεριά ηλεκτροδότηση των πλοίων όσο είναι ελλιμενισμένα ώστε να μη λειτουργούν οι γεννήτριές τους και να μην  εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα, καθώς και την κατασκευή ενός υπερσύγχρονου επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας. Επίσης, στόχος είναι να υπογραφούν συμφωνίες και με άλλες εταιρείες κρουαζιέρας για να κάνουν τα πλοία τους homeporting στο Ηράκλειο, με την ευκαιρία και του νέου αεροδρομίου της πόλης στο οποίο οι εργασίες προχωρούν.

Παρών στην εκδήλωση ήταν και ο γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Μανώλης Κουτουλάκης, τον οποίο η διοίκηση του ΟΛΗ βράβευσε  για το πολύτιμο έργο του στην ανάπτυξη της νησιωτικής πολιτικής αλλά και για τη συμβολή του στον Οργανισμό.

«Το λιμάνι του Ηρακλείου κατέδειξε πώς μπορεί με τη συνεργασία, τη σύμπραξη και την κατανόηση του ιδιωτικού με τον δημόσιο τομέα να έχει θετικό αποτέλεσμα. Το παράδειγμα του Ηρακλείου μάς γεμίζει αυτοπεποίθηση ότι η αγορά της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, και ειδικά στα νησιά μας, μπορεί να προσθέσει στο τουριστικό προϊόν, δεν είναι κάτι μεμονωμένο. Ως υπουργείο έχουμε συμβάλει στην ανάπτυξη των λιμένων για να μπορέσουν να στηρίξουν μια παγκόσμια αγορά. Να εντάξουμε και την Κρήτη στον παγκόσμιο χάρτη της κρουαζιέρας. Δεν υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ των λιμανιών, αλλά αλληλοσυμπληρωματικότητα. Οι επενδύσεις που θα γίνουν θα ενισχύσουν ακόμη περισσότερο το λιμάνι. Ηδη αποδείχθηκε ότι ο ιδιωτικός τομέας έχει αναγνωρίσει τη δυναμική του».

Τα σχέδια Γκριμάλντι

Ο διευθύνων σύμβουλος των Μινωικών Γραμμών του ομίλου Grimaldi Λουκάς Σιγάλας τόνισε: «Ως μέλος του νέου επενδυτικού σχήματος το οποίο ελπίζουμε ότι σύντομα θα αναλάβει τη διαχείριση του Λιμένος Ηρακλείου, η κρουαζιέρα θα αποτελέσει έναν από τους κυριότερους πυλώνες ανάπτυξης. Πιστεύουμε ως όμιλος πάρα πολύ στην κρουαζιέρα. Αλλωστε ύστερα από ένα μικρό διάλειμμα λόγω της πανδημίας, όλοι διαπιστώνουμε ότι και πάλι αναπτύσσεται δυναμικά παγκοσμίως. Η κρουαζιέρα θα αναδειχθεί σε έναν μεγάλο πυλώνα ανάπτυξης του λιμανιού του Ηρακλείου».

Αλλωστε, ο κ. Εμανουέλε Γκριμάλντι από την πρώτη στιγμή που άρχισε να διεκδικεί το λιμάνι του Ηρακλείου είχε αποκαλύψει: «Ο αληθινός μας στόχος είναι η ανάπτυξη της κρουαζιέρας. Γιατί το Ηράκλειο έχει να δείξει τον μινωικό πολιτισμό, ένα υπέροχο μουσείο και το Παλάτι της Κνωσού. Πρόκειται για μια κληρονομιά προς την ανθρωπότητα και πιστεύω ότι πολλοί άνθρωποι πρέπει να ενδιαφερθούν να μάθουν για τον μινωικό πολιτισμό που αναπτύχθηκε πρώτος απ’ όλους τους άλλους πολιτισμούς. Ισως είναι και ο τόπος απ’ όπου άρχισε να δημιουργείται, να αναπτύσσεται η Ευρώπη».

Στο ερώτημα αν ο όμιλος έχει την τεχνογνωσία να δραστηριοποιηθεί στη βιομηχανία κρουαζιέρας, απάντησε:

«Παλαιότερα ο όμιλος δραστηριοποιούνταν στην κρουαζιέρα για πολλά χρόνια. Ο πατέρας μου ήταν από τους πρώτους που μετέτρεψε πλοία liner σε κρουαζιερόπλοια. Δραστηριοποιούνταν στη Βενεζουέλα, στην Καραϊβική και σε άλλα μέρη παγκοσμίως. Εχω όμως και πολύ καλούς φίλους που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα. Από την Costa Cruises, που ανήκει στον όμιλο της Carnival, ξέρω τον ιδιοκτήτη της ίδιας της Carnival. Εχω σχέσεις με τη Royal Caribbean, την MSC, τη Norwegian, την P&O,  δηλαδή με όλες τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας».

Ο λιμενάρχης Ηρακλείου, αντιπλοίαρχος Νίκος Τσομπάνης, ανέφερε: «Με μεγάλη χαρά διαπιστώνουμε, με βάση και τα στατιστικά στοιχεία που διατηρούμε, ότι η προσπάθεια που ξεκίνησε πριν από λίγα χρόνια το λιμάνι του Ηρακλείου και η στροφή που έκανε προς την κρουαζιέρα άρχισαν να αποδίδουν καρπούς. Είναι χαρά μας να υπηρετούμε σε ενεργά λιμάνια που είναι πυλώνες ανάπτυξης. Στόχος μας, ως Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηρακλείου, είναι η αύξηση επιβατών όπως τη ζούμε καθημερινά να γίνεται με όρους ασφάλειας και να συμβάλουμε στην επίλυση τυχόν προβλημάτων».

Ο Μανώλης Κουτουλάκης, ο πλοίαρχος Γιάννης Κασιμάτης, ο συντάκτης του «b.s» Μηνάς Τσαμόπουλος και ο Μηνάς Παπαδάκης

Η Celebrity Cruises

Ο κ. Γιάννης Κασιμάτης, πλοίαρχος του πλοίου «Celebrity Infinity», που έκανε μέσα στους τρεις πρώτους μήνες του έτους επτά προσεγγίσεις στο λιμάνι του Ηρακλείου, επεσήμανε ότι η Celebrity Cruises έχει αυξήσει τις προσεγγίσεις της στην Ελλάδα. Τόνισε δε την προσπάθεια που κάνει ο Vice President of Celebrity Cruises Marine Operation, πλοίαρχος Μανώλης Αλευρόπουλος, στη διοικητική βάση της εταιρείας στο Μαϊάμι προκειμένου να φέρει και άλλα κρουαζιερόπλοια στην Ελλάδα: «Γι’ αυτό και η εταιρεία κράτησε πλοίο στην Ελλάδα για πρώτη φορά, το “Celebrity Infinity” στον Πειραιά. Και μάλιστα, πήγαν πάρα πολύ καλά οι πωλήσεις». Πρόσθεσε δε ότι η εταιρεία κάνει κρουαζιέρες και σε λιμάνια που δεν είναι βασικοί προορισμοί, όπως ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Καβάλα, η Ζάκυνθος, το Ναύπλιο, η Υδρα: «Αρέσουν στον κόσμο οι νέοι προορισμοί γιατί δεν έχουν προβλήματα υπερτουρισμού. Το “Infinity” για οκτώ μήνες τον χρόνο, ξεκινώντας από τον Φεβρουάριο, θα ταξιδεύει στην Ελλάδα. Δεν θα ξαναπάει Αμερική και για ένα τετράμηνο θα ταξιδεύει και στη Δυτική Μεσόγειο». Τέλος, επεσήμανε ότι «πάνω στο πλοίο 22 μέλη πληρώματος είναι Ελληνες, οι πιο πολλοί στη γέφυρα και τη μηχανή».

Ο καπετάν Γιάννης Κασιμάτης έχει 24 χρόνια στην κρουαζιέρα και μάλιστα όλα στη Celebrity Cruises, εκ των οποίων τα 13 χρόνια στο «Celebrity Infinity». Παλαιότερα είχε μπαρκάρει με τις Μινωικές και την ΑΝΕΚ, ενώ για χρόνια στο ξεκίνημά του εργαζόταν σε δεξαμενόπλοια που ανήκαν σε εταιρεία συμφερόντων του Ωνάση.

Αυστηρά μέτρα ασφαλείας στο λιμάνι του Ηρακλείου. Εδώ, ο κεντρικός λιμενέρχης, αντιπλοίαρχος Νίκος Τσομάνης με τον ανθυπασπιστή του Κλιμακίου Ειδικών Αποστολών Μανώλη Μανουρά

Μελέτη για τις οικονομικές επιπτώσεις

Ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου ανέθεσε μελέτη στο Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά για την εκτίμηση των οικονομικών επιπτώσεων της δραστηριότητας κρουαζιέρας στο λιμάνι και την πόλη του Ηρακλείου. Επιστημονικός υπεύθυνος του έργου είναι ο καθηγητής Θάνος Πάλλης.

Εως σήμερα έχουν συμπληρωθεί 2.430 ερωτηματολόγια από επιβάτες και 183 αντίστοιχα από μέλη πληρώματος.
Σε ό,τι αφορά τους επιβάτες, πάνω από το 41% είναι τακτικοί χρήστες υπηρεσιών κρουαζιέρας έχοντας κάνει πάνω από έξι κρουαζιέρες στη ζωή τους. Το 58% των ερωτώμενων ταξιδεύει ως ζευγάρι ενώ το 25% ως οικογένεια. Το 47% επισκέπτεται για πρώτη φορά την Ελλάδα και το 81% για πρώτη φορά το Ηράκλειο. Είναι λοιπόν σημαντική η κρουαζιέρα ως τρόπος προβολής του Ηρακλείου και δημιουργίας μελλοντικών τουριστικών ροών.
Σχετικά με τις δαπάνες των επιβατών, να σημειωθεί ότι το 78,6% των επιβατών αποβιβάστηκε στην πόλη του Ηρακλείου, ενώ το 60% από αυτούς πραγματοποίησε μία εκδρομή στα αξιοθέατα της ευρύτερης περιοχής.

Ο ανωτέρω πίνακας παρουσιάζει τη μέση δαπάνη ανά επιβάτη που αποβιβάστηκε στο λιμάνι του Ηρακλείου ανά κατηγορία δαπάνης.

Σε αυτή τη μέση δαπάνη θα πρέπει να προστεθεί και το ποσό περίπου των 18,1 ευρώ, που είναι οι δαπάνες οι οποίες πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια των εκδρομών στις οποίες συμμετέχουν οι επιβάτες. Συνεπώς η συνολική επίπτωση προσεγγίζει τα 65 ευρώ ανά επιβάτη.

Σε ό,τι αφορά τα μέλη πληρώματος, η μέση δαπάνη ανά άτομο είναι εντυπωσιακή.

Στο σκέλος της αξιολόγησης του προορισμού, οι επιβάτες που αποβιβάστηκαν στο Ηράκλειο έδωσαν πολύ υψηλή βαθμολογία στο αίσθημα ασφάλειας που ένιωσαν κατά την περιήγησή τους στην πόλη καθώς και στη φιλικότητα των κατοίκων. Από την άλλη, τη χαμηλότερη επίδοση συγκέντρωσε η έλλειψη σημείων τουριστικής πληροφόρησης και οι επιλογές που είχαν στις αγορές τους.

Στα θετικά της έρευνας καταγράφεται ότι το 71% των επιβατών θα συνιστούσε το Ηράκλειο σε γνωστούς του ως τουριστικό προορισμό, ενώ το 30% δήλωσε ότι θα επιστρέψουν στο Ηράκλειο για τουρισμό.

Να σημειωθεί ότι η μελέτη θα εκτιμήσει και τις δαπάνες των κρουαζιερόπλοιων κατά την παραμονή τους στο Ηράκλειο, συνεπώς η συνολική οικονομική επίπτωση θα αυξηθεί περαιτέρω.

Λεζάντα κεντρικής φωτογραφίας

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΗ Μηνάς Παπαδάκης, ο βραβευθείς γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Μανώλης Κουτουλάκης και ο πρόεδρος του ΟΛΗ Ιωάννης Βαρδαβάς

Διαβάστε ακόμη

Έρχονται Talent Visa και Tech Visa – Στόχος ένας πόλος καινοτομίας στην Ελλάδα

Η αλματώδης άνοδος και η θεαματική πτώση της «βασίλισσας» της Airbnb – Μια απίστευτη ιστορία απάτης

Έλεγχοι κάθε μήνα για 500.000 ανασφάλιστα οχήματα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version