Η Ευρωπαϊκή Ένωση φαίνεται έτοιμη να αποσύρει τη στήριξή της σε έναν παγκόσμιο φόρο άνθρακα στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), γεγονός που αποτελεί πλήγμα στις προσπάθειες απο-ανθρακοποίησης.
Σύμφωνα με πηγές του Lloyd’s List, η επίσημη θέση της ΕΕ ενόψει των κρίσιμων διαπραγματεύσεων για το κλίμα την επόμενη εβδομάδα παραμένει υπέρ της επιβολής του φόρου, ο οποίος θα συνδυαζόταν με ένα πρότυπο καυσίμων χαμηλών εκπομπών (GFS) ώστε να επιταχυνθεί η μετάβαση σε πράσινα καύσιμα. Ωστόσο, στο παρασκήνιο, Ευρωπαίοι διαπραγματευτές εξετάζουν αποδεκτούς αριθμητικούς συμβιβασμούς στο πλαίσιο του σχεδίου J9, το οποίο προβλέπει έσοδα από εμπορία ρύπων αντί για άμεσο φόρο.
«Προετοιμάζουν το έδαφος για μια αλλαγή στάσης την επόμενη εβδομάδα», ανέφερε πηγή κοντά στις συνομιλίες, επισημαίνοντας τις συζητήσεις μεταξύ της ΕΕ και της Κίνας, με τη Σιγκαπούρη να λειτουργεί ως μεσολαβητής.
Υποστηρικτές του φόρου εκφράζουν ανησυχία ότι η αναδίπλωση της ΕΕ θα αποδυναμώσει τη συμμαχία άνω των 50 χωρών και ΜΚΟ που τάσσονται υπέρ του. Ορισμένοι επικρίνουν την ΕΕ για υπερβολική προθυμία να υποχωρήσει στις απαιτήσεις κρατών που αντιτίθενται στο μέτρο, όπως η Κίνα, η Βραζιλία, η Σαουδική Αραβία και εξαγωγείς ορυκτών καυσίμων.
Η απότομη αλλαγή στάσης της ΕΕ έχει αιφνιδιάσει πολλούς, δεδομένων των εντατικών προσπαθειών που είχαν προηγηθεί για τη δημιουργία ενός αποδεκτού σχεδίου φόρου, το οποίο θα ικανοποιούσε μεγάλες νηολογημένες χώρες, όπως η Λιβερία. «Θα ήταν πραγματικά έκπληξη αν εξαρχής δεν υπήρχε πρόθεση εφαρμογής αυτού του σχεδίου», σχολίασε μια πηγή.
Τις τελευταίες ημέρες, ειδικοί σε θέματα πολιτικής, έμποροι πρώτων υλών και μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες εξέφρασαν επιφυλάξεις σχετικά με το μοντέλο J9, θεωρώντας ότι δεν θα συγκεντρώσει αρκετά έσοδα για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τον άνθρακα και την αποζημίωση των αναπτυσσόμενων χωρών για το κόστος της κλιματικής αλλαγής. Αντίθετα, εκτιμούν πως θα οδηγήσει τους πλοιοκτήτες σε βραχυπρόθεσμες λύσεις, όπως τα βιοκαύσιμα και το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), που ενδέχεται να έχουν αρνητικότερο αντίκτυπο στο κλίμα μακροπρόθεσμα.
Έρευνα του UCL Energy Institute, που δημοσιεύθηκε αυτή την εβδομάδα, υποστηρίζει ότι μια τέτοια πολιτική θα αύξανε τα αρχικά κόστη και θα ευνοούσε κρατικές οικονομίες, όπως η Κίνα, στην παραγωγή καυσίμων του μέλλοντος.
Η είδηση για την υπαναχώρηση της ΕΕ, την οποία δημοσιοποίησε πρώτη η The Guardian, προκάλεσε απογοήτευση στους περιβαλλοντικούς ακτιβιστές. Ο Dr. Peter Nuttall, σύμβουλος του IMO για τις κλιματικά ευάλωτες νησιωτικές χώρες του Ειρηνικού, σχολίασε χαρακτηριστικά: «Τόσο λυπηρό, αλλά καθόλου απροσδόκητο. Η ΕΕ αποφάσισε να εγκαταλείψει τους ευάλωτους στο κλίμα για να ικανοποιήσει την Κίνα».
Οι επόμενες κινήσεις κρατών της Αφρικής και της Καραϊβικής, που παραμένουν αναποφάσιστα, θα είναι καθοριστικές στις συζητήσεις της επόμενης εβδομάδας.
Παράλληλα, μια εναλλακτική πρόταση από το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) προτείνει αυστηρότερη ρύθμιση της εμπορίας ρύπων. Ωστόσο, δεν έχει συγκεντρώσει ιδιαίτερη υποστήριξη μέχρι στιγμής.
Ο IMO αναμένεται να εγκρίνει τα μέτρα μεσοπρόθεσμης δράσης στη συνεδρίαση MEPC83, που θα πραγματοποιηθεί από τις 7 έως τις 11 Απριλίου. Τα μέτρα που θα εγκριθούν θα υιοθετηθούν επίσημα τον Οκτώβριο και θα τεθούν σε ισχύ μεταξύ 2027 και 2028.
Διαβάστε ακόμη
«Σταύρος Νεονάκης Α.Ε.»: Βγαίνει στο σφυρί ένα μέρος της ιστορίας του ελληνικού επίπλου (pics)
«Επί ποδός» οι μεγάλοι της πληροφορικής για νέα deals – Οι εξαγορές των μικρών
Τραμπ: Οι ανταποδοτικοί δασμοί θα στοχοποιήσουν όλες τις χώρες ανεξαιρέτως
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.