Στο πλαίσιο του 1ου Συνεδρίου της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών και Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων (ΕΕΠΡΝΑΥΕ), με κεντρικό θέμα την «Ασφάλεια και Ανάπτυξη στις Ελληνικές Θάλασσες», δύο βασικοί πυλώνες του ελληνικού ναυτιλιακού οικοσυστήματος ανέλυσαν τον στρατηγικό οδικό χάρτη ανάπτυξης του κλάδου.
Ο Πάνος Ξενοκώστας, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ONEX Shipyards & Technologies, παρουσίασε τη στρατηγική επιτυχία της ONEX στην αναβίωση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας από το 2018-2019 μέχρι σήμερα. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά:
«Από το 2018, οραματιστήκαμε, σχεδιάσαμε, υλοποιήσαμε και αποδείξαμε εμπράκτως ότι η Ελλάδα μπορεί να επανέλθει δυναμικά στο χάρτη των διεθνών ναυπηγείων, παρά τις αντιξοότητες.»
Σήμερα, όπως είπε, τα ναυπηγεία της ONEX (Σύρου και Ελευσίνας) έχουν δεχτεί περισσότερα από 720 πλοία για επισκευές, αποφέροντας εκατοντάδες εκατομμύρια σε εξαγωγικά έσοδα και δημιουργώντας εκατοντάδες άμεσες και χιλιάδες έμμεσες θέσεις εργασίας. «Μόνο ο επισκευαστικός κλάδος συνεισφέρει πλέον σχεδόν 1 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ», σημείωσε.

Τα νεότευκτα ρυμουλκά
Η ONEX, πέρα από τις επισκευές, επενδύει πλέον και στις νέες ναυπηγήσεις, αρχής γενομένης από τον τομέα των ρυμουλκών. Η στρατηγική επιλογή να ξεκινήσουν με ρυμουλκά ήταν συνειδητή, καθώς τα ρίσκα είναι ελεγχόμενα, όπως εξήγησε ο κ. Ξενοκώστας.
Με συμφωνίες που έχουν ήδη συναφθεί με διεθνείς οίκους (Robert Allan, MAN, Schottel), η ONEX δρομολογεί την παραγωγή 20 υπερσύγχρονων ρυμουλκών IMO Tier III Ready, με δυνατότητες λειτουργίας σε περιβάλλον LNG και LPG, πυρόσβεσης και αντιρρύπανσης, τα οποία τοποθετούν τη χώρα στην αιχμή της διεθνούς ναυπηγικής αγοράς. Το πρώτο ρυμουλκό αναμένεται να ξεκινήσει την κατασκευή του τον Νοέμβριο του 2025.
«Δεν ανακυκλώνουμε χρήμα. Φέρνουμε φρέσκο συνάλλαγμα στη χώρα και δημιουργούμε θέσεις εργασίας μέσα από διεθνή ανταγωνισμό», υπογράμμισε ο επικεφαλής της ONEX.
Παράλληλα, ανέλυσε το χρηματοδοτικό εργαλείο που έχει ετοιμάσει η ONEX, παρέχοντας δυνατότητες απόκτησης των πλοίων είτε με πλήρη ιδιοκτησία είτε με performance-based leasing, ώστε να διευκολυνθούν μικρότερες εταιρείες που θέλουν να εκσυγχρονίσουν τον στόλο τους.

Παύλος Ξηραδάκης: «Ο εκσυγχρονισμός είναι πλέον μονόδρομος»
Ο Πρόεδρος της ΕΕΠΡΝΑΥΕ, Παύλος Ξηραδάκης, ανέλυσε από την πλευρά του τον σημαντικό ρόλο του νέου θεσμικού πλαισίου που θεσπίστηκε τα τελευταία χρόνια για τα ρυμουλκά. Όπως ανέφερε, το νέο πλαίσιο λειτούργησε ως μοχλός πίεσης για επενδύσεις, απομακρύνοντας πρακτικές του παρελθόντος όπου υπήρχαν εταιρείες που δεν ήθελαν να επενδύουν και αρκούνταν μόνο στο να εισπράττουν.
«Σήμερα, δύο χρόνια μετά την εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου, ο στόλος μας συγκρίνεται επάξια με τον ευρωπαϊκό. Ήδη έχουμε 44 νέα ρυμουλκά, εκ των οποίων 11 νεότευκτα παραδόθηκαν στα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά λιμάνια.»
Ο κ. Ξηραδάκης έδωσε ιδιαίτερη έμφαση και στον ρόλο των ρυμουλκών για την προστασία της ανθρώπινης ζωής και του περιβάλλοντος, υπογραμμίζοντας ότι τα νέα πλοία μπορούν να προσφέρουν πολύπλευρες υπηρεσίες: από πυρόσβεση σε λιμάνια και παράκτιες περιοχές μέχρι απεγκλωβισμό επιβατών σε περίπτωση ατυχημάτων με κρουαζιερόπλοια, ειδικά τώρα που αυξάνονται οι κίνδυνοι από τα νέα πλοία που μεταφέρουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μπαταρίες.
Ο ίδιος παρουσίασε και τη μελέτη που έχει εκπονήσει η Ένωση για την επόμενη δεκαετία, εκτιμώντας ότι χρειάζονται τουλάχιστον 60 νέα ρυμουλκά, συνολικής επένδυσης 600-700 εκατ. ευρώ, τα οποία – όπως τόνισε – είναι στρατηγικό εθνικό στοίχημα να ναυπηγηθούν στην Ελλάδα.
«Θέλουμε όλα αυτά τα πλοία να χτιστούν στα ελληνικά ναυπηγεία και ζητούμε τη στήριξη της Πολιτείας ώστε να κάνουμε αυτό το εθνικό σχέδιο πράξη», κατέληξε.
Η πρόκληση για τα ελληνικά λιμάνια
Ο διάλογος δεν περιορίστηκε στα ρυμουλκά. Ο Θανάσης Λιάγκος, με εμπειρία δεκαετιών στη λιμενική βιομηχανία, τόνισε ότι τα λιμάνια πρέπει να εξελιχθούν άμεσα, ώστε να είναι «proactive και όχι reactive» ήτοιο προληπτική και όχι εκ των υστέρων αντίδραση.
«Δεν γίνεται σήμερα να έρχεται κρουαζιερόπλοιο και το λιμάνι να μην διαθέτει σύγχρονα συστήματα πυρόσβεσης. Τα υπερσύγχρονα ρυμουλκά μπορούν να καλύψουν αυτά τα κενά, αρκεί να υπάρχει συνεργασία.»
Συνολικά, το Συνέδριο ανέδειξε την κρίσιμη ανάγκη για πλήρη αναβάθμιση του οικοσυστήματος των ελληνικών θαλασσών: από την παραγωγή νέων πλοίων και την εκπαίδευση νέων τεχνητών, έως την ολιστική αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών με έμφαση στην πρόληψη κινδύνων.
Το μήνυμα που κυριάρχησε: Η Ελλάδα έχει τη γνώση, την τεχνογνωσία και την πολιτική βούληση να ηγηθεί ξανά στο διεθνές ναυπηγικό και λιμενικό γίγνεσθαι.
Διαβάστε ακόμη
Παγκόσμια ανησυχία για τα αντίποινα του Ιράν μετά τα αμερικανικά πλήγματα
Ανάκαμψη στον γερμανικό ιδιωτικό τομέα – Κοντά στην έξοδο από την ύφεση η μεταποίηση (γραφήματα)
Κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ: Ο αντίκτυπος στην ελληνική αγορά καυσίμων και ρεύματος
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.