search icon

Ναυτιλία

Ελληνική ναυτιλιακή καλείται να πληρώσει επιπλέον $500.000 την εβδομάδα για πλοίο της που είναι εγκλωβισμένο στην Ουκρανία

Η επιστολή της Arion Shipping Ltd. και η διαφορετική πολιτική των ναυτασφαλιστικών οργανισμών

Στον μύλο των κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας και των «αντιποίνων» αυτής προς τους δυτικούς μπλέκεται ολοένα και περισσότερο η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

Το πρόβλημα είναι πολυδιάστατο ενώ προκαλεί τριγμούς και στο σύστημα ναυτασφαλίσεων για τα πλοία που βρίσκονται σε ουρανικά λιμάνια εγκλωβισμένα.

Ειδικά στο θέμα των ναυτασφαλίσεων για κινδύνους πολέμου η κατάσταση περιπλέκεται αφού ασφαλιστικές ζητούν αν και οι κίνδυνοι για τους οποίους το πλοίο είχε ασφαλιστεί έχουν ήδη επέλθει, τη συνέχιση εβδομαδιαίων καταβολών ασφαλίστρου. Οι τιμολογήσεις για εβδομαδιαία κάλυψη ανέρχονταν από 5% μέχρι και πάνω από 10%.

Επιστολή της Arion Shipping Ltd. προς την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών η οποία έχει περιέλθει εις γνώσιν του newmoney καταγράφει ένα από τα σοβαρά πρόβλημα που αντιμετωπίζει η πλοιοκτησία.

Η συγκεκριμένη εταιρεία έχει το φορτηγό πλοίο MV MARIKA, με σημαία Λιβερίας, μεταφορικής ικανότητας 28,343 τόνων.

Το πλοίο ευρισκόμενο στο τούρκικο λιμάνι Tekirdag στη θάλασσα του Μαρμαρά τον Φεβρουάριο του 2022 ναυλώθηκε προκειμένου να φορτώσει πηλό (Clay) από το λιμένα Olvia (πρώην Oktyabrsk) της Ουκρανίας, προοριζόμενο για βιομηχανίες κεραμικών στη Ραβένα της Ιταλίας.

Το λιμάνι της Οlvia βρίσκεται στον ποταμό Γιούζνι Μπουγκ, 15 χλμ νότια του Νικολάγιεβ, προς τις εκβολές του ποταμού. Λόγω της κατάστασης που επικρατούσε στα ουκρανο‐ρωσικά σύνορα, οι ασφαλιστές για κίνδυνο πολέμου συμπεριέλαβαν τα ουκρανικά λιμάνια.

Το πλοίο κατέπλευσε στην Olvia στις 21 Φεβρουαρίου και ξεκίνησε τη φόρτωση. Στις 24 Φεβρουαρίου και όταν είχε ήδη φορτώσει 21.000 τόνους από τους συνολικά 27.000 τόνους, ξέσπασε ο πόλεμος. Οι εργασίες στο λιμάνι σταμάτησαν και οι ναυλωτές του πλοίου έδωσαν εντολή στον καπετάνιο να ετοιμάσει το πλοίο για άμεσο απόπλου με όσο φορτίο είχε φορτώσει.

Όμως ο απόπλους ήταν αδύνατος διότι το λιμάνι είχε κλείσει, δεν υπήρχαν ρυμουλκά, πιλότοι, και συνάμα κυκλοφόρησε η φήμη η οποία επιβεβαιώθηκε αργότερα μέσω επίσημης αναγγελίας NAVTEX του ουκρανικού Πολεμικού Ναυτικού ότι οι εκβολές του ποταμού είχαν ναρκοθετηθεί.

Τα 14 από τα 22 συνολικά μέλη πληρώματος M/V MARIKA επαναπατρίστηκαν.

Το εναπομένων πλήρωμα των 8 Φιλιππινέζων συμπληρώθηκε από 6 Ουκρανούς ναυτικούς ανάλογου βαθμού και προσόντων ώστε να ικανοποιείται το πιστοποιητικό ελάχιστου απαιτούμενου αριθμού πληρώματος της Σημαίας για το πλοίο.

Όπως επισημαίνει η εταιρεία στην επιστολή της προς την πρόεδρο της ΕΕΕ «παρόλο που το πλοίο μας είχε εγκλωβιστεί σε εμπόλεμη ζώνη χωρίς την οποιαδήποτε δυνατότητα απόπλου οι ασφαλιστές, αγνοώντας το γεγονός ότι οι κίνδυνοι για τους οποίους το πλοίο είχε ασφαλιστεί είχαν ήδη επέλθει, απαίτησαν τη συνέχιση εβδομαδιαίων καταβολών ασφαλίστρου, η τάξη μεγέθους του οποίου έκανε ένα άλμα και άρχισε πλέον να τιμολογείται σε σημαντικά ποσοστιαία επίπεδα επί της ολικής αξίας του πλοίου. Πιο συγκεκριμένα οι τιμολογήσεις για εβδομαδιαία κάλυψη ανέρχονταν από 5% μέχρι και πάνω από 10% (για πλοία σαν το δικό μας, αυτό αντιστοιχεί σε $500.000 USD ως πάνω από $1.000.000 USD ανά εβδομάδα)».

Όπως επισημαίνει η εταιρεία «αρχικώς την πολιτική αυτή ακολουθήθηκε αρχικά και από το Hellenic War Risks Club (στο οποίο είναι ασφαλισμένο το μεγαλύτερο ποσοστό του Ελληνόκτητου στόλου για κινδύνους πολέμου). Το Hellenic Club όμως, συνειδητοποίησε γρήγορα το παράλογο της αρχικής απόφασής του και σταμάτησε να απαιτεί συνέχιση πληρωμών ασφαλίστρων, αποδεχόμενο το γεγονός ότι από τη στιγμή που οι κίνδυνοι για τους οποίους τα πλοία είχαν ασφαλιστεί επήλθαν, δεν υπάρχει νόημα συνέχισης πληρωμών. Αυτή είναι η ουσία της ασφάλισης”.

Όπως υπογραμμίζουν οι εκπρόσωποι της εταιρείας «σε αντίθεση με το Hellenic και με την Σκανδιναβική αγορά (η οποία ακολούθησε την ίδια πολιτική με το Hellenic), η ασφαλιστική αγορά του Λονδίνου επιμένει στην πολιτική της συνέχισης απαίτησης ασφαλίστρων σε εβδομαδιαία βάση στα ίδια παράλογα και εξωφρενικά επίπεδα».

Η εταιρεία πλέον όπως αναφέρουν οι εκπρόσωποί της φέρνει τους πλοιοκτήτες «στο δίλημμα να επιλέξουν με ποιον τρόπο θα χάσουν το πλοίο τους: Συνεχίζοντας να πληρώνουν εβδομαδιαία αυτά ασφάλιστρα ή αφήνοντας το ανασφάλιστο εν μέσω πολεμικών συρράξεων» και προσθέτουν:

«Όταν ετέθη στους ασφαλιστές το ερώτημα αν θα πρέπει να υπάρχει ένα ανώτατο όριο στο συνολικό ποσό που θα συγκεντρωνόταν από την καταβολή αυτών των εβδομαδιαίων ασφάλιστρων, οι ασφαλιστές απάντησαν αρνητικά».

Η ελληνικών συμφερόντων εταιρεία υποστηρίζει ότι «το πλοίο πρέπει να παραμένει ασφαλισμένο χωρίς την καταβολή επιπλέον ασφαλίστρου, στη λογική δηλαδή του Hellenic Club» και ζητούν τη συνδρομή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών προς επίλυση του θέματος.

Διαβάστε ακόμη

Διπλή Ανάπλαση: Έτσι θα υλοποιηθεί το φιλόδοξο project – Μεταμορφώνονται Βοτανικός και Λ. Αλεξάνδρας (pics)

Δημήτρης Σαράντης (Ελληνικά Γαλακτοκομεία): Πώς θα γίνει το comeback της ΑΓΝΟ

Σε πλειστηριασμό οι μεζονέτες του Βωβού στη Νέα Ερυθραία – Ποιο είναι το τίμημα (pic)

Exit mobile version