Η πρόσφατη απόφαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) να αναβάλει την υιοθέτηση του προτεινόμενου Net Zero Framework προκαλεί έντονες συζητήσεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία, αλλά και στον ευρύτερο ενεργειακό τομέα. Οι αναλυτές της Jefferies, με επικεφαλής τον Omar Nokta, επισημαίνουν σε πρόσφατες εκθέσεις ότι «αναμένουμε ως συνέπεια της περασμένης εβδομάδας μια στροφή πίσω προς συμβατικούς κινητήρες καυσίμου για νέες παραγγελίες πλοίων και για πολλά από αυτά που βρίσκονται ήδη στο orderbook». Παράλληλα, υπογραμμίζουν ότι οι στόχοι του IMO για μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά 40% έως το 2030 σε σχέση με τα επίπεδα του 2008 και επίτευξη μηδενικών εκπομπών έως το 2050 βρίσκονται πλέον σε κίνδυνο.
Η αβεβαιότητα σχετικά με τα κατάλληλα καύσιμα έχει επηρεάσει τη ζήτηση νέων πλοίων τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με τους αναλυτές, οι παραγγελίες πλοίων dual-fueled ή με εναλλακτική πρόωση περιορίστηκαν, καθώς η κατασκευή αυτών των πλοίων είναι ακριβότερη σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα. «Η τάση των παραγγελιών dual-fueled πλοίων είχε κατευθυνθεί προς το LNG, με αυξανόμενες ανησυχίες για τη διαθεσιμότητα μεθανόλης και την ασφάλεια του αμμωνίου», αναφέρουν οι Jefferies, σημειώνοντας ότι «αυτό ήταν πιο εμφανές με το μεγάλο κύμα παραγγελιών containerships πέρυσι, όπου οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς επέλεξαν LNG dual-fuel πλοία, αφού προηγουμένως είχαν επικεντρωθεί στη μεθανόλη».
Τα δεδομένα είναι σύνθετα: τα dual-fuel «capable» πλοία που μπορούν να λειτουργήσουν με εναλλακτικό καύσιμο κατά την παράδοσή τους αυξάνουν το κόστος κατασκευής κατά 10–15 εκατ. δολάρια σε σχέση με τα συμβατικά ή με τα dual-fuel «ready», στα οποία τα συστήματα εναλλακτικού καυσίμου μπορούν να εγκατασταθούν αργότερα. Σύμφωνα με στοιχεία από την Clarksons που επικαλούνται οι Jefferies, «τα dual fuel/alternative propulsion πλοία αντιστοιχούν στο 41% του orderbook, αλλά μόνο το 16% μπορεί να χρησιμοποιήσει εναλλακτικό καύσιμο άμεσα κατά την είσοδό τους σε υπηρεσία».
H Jefferies προβλέπει ότι «πολλά από αυτά τα dual-fuel “capable” πλοία θα μετατραπούν σε dual-fuel “ready” ώστε να μειωθεί το capex, ειδικά για παραδόσεις από το 2027 και μετά, όταν ακόμα μπορούν να γίνουν αλλαγές στους κινητήρες». Όπως παρατηρούν, «ένα από τα οφέλη της αναβολής των πρωτοβουλιών του IMO είναι η πιθανή μείωση των κόστους ναυπήγησης».
Οι αναλυτές από το Center on Global Energy Policy (CGEP) του Πανεπιστημίου Columbia τονίζουν ότι οι επιπτώσεις δεν είναι ομοιόμορφες για όλες τις ναυτιλιακές εταιρείες. «Οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες μπορούν να απορροφήσουν το πρόσθετο κόστος retrofit, να εξασφαλίσουν σπάνια καύσιμα χαμηλών εκπομπών και να χρησιμοποιήσουν πιστωτικά εργαλεία για να αντισταθμίσουν ποινές», αναφέρουν, ενώ οι μικρότεροι φορείς ίσως δυσκολευτούν περισσότερο.
Σύμφωνα με την Jefferies, η αβεβαιότητα σχετικά με την πρόωση αποτελεί βασικό λόγο που πολλές εταιρείες απέφυγαν νέες παραγγελίες, ενώ «εταιρείες όπως η Maersk είχαν ελπίσει ότι οι επενδύσεις σε υποδομές θα καθιστούσαν τη μεθανόλη ή το αμμώνιο πιο διαθέσιμα». Οι ειδικοί του Columbia προσθέτουν ότι οι επιπτώσεις διαφέρουν ανάλογα με τις εμπορικές γραμμές: «Σε πολύ ανταγωνιστικές γραμμές, οι φορείς έχουν κίνητρο να απορροφήσουν μέρος του κόστους συμμόρφωσης για να προστατεύσουν το μερίδιο αγοράς τους. Σε μονοπωλιακές ή περιορισμένες γραμμές, οι φορείς τείνουν να μεταφέρουν το κόστος στους καταναλωτές και εξαγωγείς».
Η αναβολή του IMO αναδεικνύει μια βασική τάση: η αγορά ναυπηγικών παραγγελιών πλοίων με εναλλακτική πρόωση βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή, με συνέπειες για τα κόστη κατασκευής, την προσφορά καυσίμων και την στρατηγική των εταιρειών. Όπως σημειώνουν οι Jefferies, «η αγορά μπορεί να δει πτώση κόστους, αλλά η μακροπρόθεσμη επίτευξη των στόχων Net Zero παραμένει αβέβαιη».
Σε αυτή τη νέα πραγματικότητα, η ισορροπία μεταξύ παραδοσιακής και εναλλακτικής πρόωσης, η διαχείριση κόστους retrofit και η πρόσβαση σε κεφάλαια θα καθορίσουν ποιες εταιρείες θα είναι σε θέση να παραμείνουν ανταγωνιστικές στην παγκόσμια αγορά ναυτιλίας, η οποία πλέον βρίσκεται αντιμέτωπη με αυξημένη αβεβαιότητα αλλά και νέες ευκαιρίες.
Διαβάστε ακόμη
Μητσοτάκης: Overplay στις Βρυξέλλες για άμυνα και ενέργεια – Σπριντ στο εσωτερικό για ΟΠΕΚΕΠΕ
IRIS πληρωμές: Τι αλλάζει στις συναλλαγές μας από 1η Νοεμβρίου – Οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.