Σήμερα ολοκληρώνεται η διαδικασία υποβολής υπομνημάτων στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για την ενδιάμεση έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού σχετικά με την ελληνική ακτοπλοΐα, ενώ η τελική έκθεση της κλαδικής έρευνας αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες να δημοσιευθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού επισημαίνει στο θέμα της διαμόρφωσης των τιμών των εισιτηρίων ότι δεν φαίνεται να συνεκτιμώνται επαρκώς οι ανάγκες του «μέσου χρήστη» όπως νησιώτες, τακτικοί επιβάτες, μεταφορείς και το εισοδηματικό περιβάλλον, ενώ υπερισχύει η στρατηγική των εταιρειών για μεγιστοποίηση κερδών, εστιάζοντας περιστασιακού επισκέπτη-τουρίστα.

Επίσης, η έρευνα επικεντρώνεται και στη γραμμή Πέραμα Παλούκια Σαλαμίνας, το πιο πολυσύχναστο πορθμείο της χώρας, με στόχο να διερευνηθεί το ενδεχόμενο οριζόντιας σύμπραξης και κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης.

Η αγορά της ελληνικής ακτοπλοΐας παρουσιάζει σήμερα σημαντικές αλλαγές σε σχέση με το παρελθόν. Τα συμβατικά πλοία υποχρεούνται να ταξιδεύουν όλο το χρόνο, ενώ τα ταχύπλοα μπορούν να δραστηριοποιούνται μόνο για τουλάχιστον τέσσερις μήνες ετησίως. Ο αριθμός των ταχυπλόων αυξήθηκε τα τελευταία 12 χρόνια από 13 σε 34, με αποτέλεσμα σημαντικές συνέπειες:

· Μεγάλες διακυμάνσεις στις τιμές: Σε γραμμές με έντονο ανταγωνισμό, τα εισιτήρια κοστίζουν μόλις 0,60 €/μίλι, ενώ όταν ο ανταγωνισμός μειώνεται, οι τιμές φτάνουν έως και 3,25 €/μίλι.

· Οικονομική πίεση στα συμβατικά πλοία: Τα πλοία που ταξιδεύουν όλο τον χρόνο δυσκολεύονται να ισορροπήσουν οικονομικά, καθώς τα ταχύπλοα απορροφούν μεγάλο μέρος της ζήτησης το καλοκαίρι.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού προειδοποιεί ότι η συνεχιζόμενη ασυμμετρία μεταξύ ταχυπλόων και συμβατικών πλοίων μπορεί να οδηγήσει σε μείωση των χειμερινών δρομολογίων, πλήττοντας τη συνοχή των νησιών και τη διασύνδεσή τους με την ηπειρωτική Ελλάδα. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Διονύσης Θεοδωράτος, με παρέμβαση στη δημόσια διαβούλευση, τονίζει ότι το πρόβλημα δεν είναι η είσοδος νέων παικτών, αλλά η βιωσιμότητα των υφιστάμενων εταιρειών υπό συνθήκες υψηλού κόστους και περιορισμένων υποδομών. Ζητά επαναπροσδιορισμό των αποζημιώσεων για τις άγονες και αναπτυξιακές γραμμές, τονίζει τον περιορισμένο ρόλο των εταιρειών στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (μόλις 4 στα 29 μέλη) και επισημαίνει την ανάγκη αναβάθμισης των λιμενικών υποδομών, πολλοί από τους οποίους δεν είναι κατάλληλοι για τον σύγχρονο στόλο.

Σημαντικό στοιχείο είναι ότι το 95% των ακτοπλοϊκών ενδομεταφορών εξυπηρετείται από ελεύθερες επιχειρηματικές δρομολογήσεις χωρίς κρατική επιχορήγηση, ενώ μόλις το 5% καλύπτει τα «άγονα» νησιά μέσω δημόσιων συμβάσεων.

Η ολοκλήρωση της έρευνας και η δημοσίευση των αποτελεσμάτων αναμένονται να δώσουν σαφή εικόνα για τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς, με στόχο τη διασφάλιση δίκαιων τιμών, σταθερών δρομολογίων και βιώσιμης ανάπτυξης του κλάδου προς όφελος των κατοίκων των νησιών και των τακτικών επιβατών.

Διαβάστε ακόμη

Ξεκινούν τα γεωπολιτικά stress tests για τις τράπεζες Χρονοδιάγραμμα και σενάρια

Ασήμι: Σε ιστορικά υψηλά η τιμή Συνωστισμός επενδυτών λόγω έλλειψης προσφοράς (γραφήματα)

Πλειστηριασμοί: Ποια μεγάλα ξενοδοχεία βγαίνουν στο σφυρί αυτή την εβδομάδα (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα