Στο 15ο Annual Capital Link International Shipping Forum, που διεξάγεται στην Αθήνα, ο επίτιμος πρόεδρος της Intercargo, Δημήτρης Φαφαλιός, και ο πρόεδρος της INTERTANKO, Paolo d’Amico, έστειλαν ηχηρό μήνυμα: η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας δεν μπορεί να στηρίζεται σε ευχές και θεωρίες, αλλά σε ρεαλιστικές πολιτικές, διαθέσιμες τεχνολογίες και –πάνω από όλα– σε καλά εκπαιδευμένα πληρώματα.

«Έχουμε μια φιλοδοξία, αλλά πρέπει και να την υλοποιήσουμε», τόνισε ο Δημήτρης Φαφαλιός, εξηγώντας ότι η μετάβαση στη ναυτιλία μηδενικών εκπομπών είναι «ένα βουνό που πρέπει να ανέβουμε». Όπως σημείωσε, ο παγκόσμιος στόλος αριθμεί σχεδόν 70.000 μεγάλα φορτηγά πλοία, τα οποία δεν είναι δυνατόν να μετατραπούν σε πλοία που καίνε πράσινα καύσιμα από τη μια μέρα στην άλλη.

«Πρέπει να δουλέψουμε με τους ρυθμιστές, ώστε να βρούμε τον πιο αποτελεσματικό και πρακτικό δρόμο. Και σε αυτό το ταξίδι το ανθρώπινο στοιχείο θα είναι καθοριστικό», πρόσθεσε.

Οι κανονισμοί τρέχουν μπροστά, η τεχνολογία μένει πίσω

Ο Paolo d’Amico ανέδειξε την αντίφαση που ταλανίζει σήμερα τον κλάδο: «Για πρώτη φορά βλέπουμε τους κανονισμούς να προηγούνται της τεχνολογίας. Στο παρελθόν, η τεχνολογία οδηγούσε και οι κανονισμοί προσαρμόζονταν. Τώρα έχουμε κανόνες χωρίς τα κατάλληλα εργαλεία».

Όπως είπε, δεν υπάρχει ακόμη σαφήνεια για το ποια καύσιμα θα επικρατήσουν, η οικονομία της παραγωγής και διανομής τους δεν έχει στηθεί, ενώ δεν υπάρχει ούτε πραγματική ζήτηση που να κινητοποιεί επενδύσεις. «Όλα μοιάζουν με θεωρητικά σενάρια. Και μέσα σε όλα αυτά, τα πληρώματα καλούνται να ανταπεξέλθουν σε νέες τεχνολογίες και άγνωστα καύσιμα, με όλο και λιγότερη εκπαίδευση», προειδοποίησε.

Παρά το κλίμα ανησυχίας, οι δύο ηγέτες υπενθύμισαν ότι η ναυτιλία έχει ήδη επιδείξει τεράστια πρόοδο στην αποδοτικότητα. Ο Δημήτρης Φαφαλιός σημείωσε ότι από το 2008 έως το 2024, το θαλάσσιο εμπόριο αυξήθηκε κατά 62%, ενώ οι εκπομπές της διεθνούς ναυτιλίας μειώθηκαν κατά 15%.

«Αυτό αποδεικνύει ότι μπορούμε να πετύχουμε τους στόχους μας με ρεαλισμό και αισιοδοξία. Στο παρελθόν η αγορά και οι πλοιοκτήτες βελτίωσαν την κατανάλωση καυσίμων 20 φορές χωρίς καμία κανονιστική υποχρέωση. Αυτό δείχνει τι μπορούμε να καταφέρουμε», υπογράμμισε.

 

 

Το κενό στην εκπαίδευση

Κοινό σημείο στις τοποθετήσεις τους ήταν το ζήτημα της εκπαίδευσης. Ο Δημήτρης Φαφαλιός επεσήμανε ότι η αναθεώρηση της STCW από τον IMO είναι επείγουσα, ενώ οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού πρέπει να εκσυγχρονιστούν άμεσα. «Η ευθύνη θα καταλήξει στις πλάτες των πλοιοκτητών, που θα αναλάβουν το κόστος για την πρόσθετη –ή μάλλον αναγκαία– εκπαίδευση. Αν, για παράδειγμα, η πυρηνική ενέργεια μπει πιο δυναμικά στη ναυτιλία, θα χρειαστεί να ξαναδημιουργήσουμε ειδικότητες που έχουν εκλείψει, όπως οι ατμομηχανικοί», υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

Από την πλευρά του, ο Paolo d’Amico συμφώνησε ότι η μεγαλύτερη αγωνία αφορά το ανθρώπινο κεφάλαιο: «Νέα καύσιμα, νέα συστήματα, νέες ευθύνες. Και όλα αυτά απαιτούν ανθρώπους με γνώσεις, που σήμερα δεν είναι αρκετοί».

Το μήνυμα από το 15ο Capital Link ήταν σαφές: η απανθρακοποίηση δεν είναι μόνο θέμα καυσίμων και τεχνολογιών, αλλά πρωτίστως ζήτημα ανθρώπων. Οι δύο κορυφαίοι εκπρόσωποι του bulk και του tanker shipping κατέστησαν σαφές ότι χωρίς καλά εκπαιδευμένα πληρώματα, καμία μετάβαση δεν μπορεί να επιτύχει.

«Η ναυτιλία έχει αποδείξει ότι ξέρει να προσαρμόζεται και να καινοτομεί. Το στοίχημα τώρα είναι να μην αφήσουμε το ανθρώπινο κεφάλαιο πίσω. Γιατί, αν οι ναυτικοί μας δεν είναι έτοιμοι, τότε καμία φιλοδοξία για το 2050 δεν θα γίνει πραγματικότητα», κατέληξε ο Δημήτρης Φαφαλιός.

Διαβάστε ακόμη 

ΑΒΑΞ: Guidance για τζίρο άνω 800 εκατ. και EBITDA 120 εκατ. το 2025

Ρεύμα: Αστάθεια και αυξημένοι κίνδυνοι για τις τιμές το χειμώνα

Πήγαν να αμφισβητήσουν το τεκμήριο και βρέθηκαν με… φουσκωμένους φόρους

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα