Αδιαμφισβήτητα, η ναυτιλία είναι η βάση του παγκόσμιου εμπορίου, καθώς το 90% όλων των αγαθών μεταφέρεται μέσω θαλάσσης. No shipping no shopping – χωρίς ναυτιλία δεν υπάρχουν προϊόντα να αγοράσεις, σε ελεύθερη μετάφραση.

Ο κλάδος αυτός δεν είχε αλλάξει δραστικά τις τελευταίες δεκαετίες. Ωστόσο μέσα στα επόμενα 4-5 χρόνια και καθώς έχουν προκύψει νέα δεδομένα, θα επέλθουν τεράστιες αλλαγές, τόσες που δεν είδαμε τα τελευταία 50 χρόνια. Το επίκεντρο είναι η ψηφιοποίηση.

Απευθυνθήκαμε στον Φιλίπ Νίλσεν, συνιδρυτή της Oriani Hellas, ο οποίος αποκωδικοποίησε τα μελλούμενα. Αρχικώς μας ξεκαθάρισε ότι «η ψηφιοποίηση στη ναυτιλία είναι περισσότερο θέμα ανθρώπων και νοοτροπίας και λιγότερο τι προσφέρει ένα λογισμικό πρόγραμμα». Στη συνέχεια χώρισε τα νέα δεδομένα σε τέσσερις κατηγορίες:

1 Οι τεχνολογικές εξελίξεις και δη η διασυνδεσιμότητα των πλοίων με τη στεριά, που μέχρι σήμερα αποτελούσε ένα πρόβλημα/εμπόδιο, είναι πλέον μια σχεδόν καθημερινή δυνατότητα. Επίσης, η ολοένα αυξανόμενη εγκατάσταση και χρήση εξελιγμένων αισθητήρων (sensors) που μεταφέρουν αυτόματα δεδομένα στο γραφείο και είναι πλέον παντού και εύκολα διαθέσιμοι. Επιπλέον, εφαρμογές dashboards, που με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης αναλύουν δεδομένα σε χρόνο μηδέν.

2 Το θεσμικό πλαίσιο που έχει δώσει πολύ μεγαλύτερη έμφαση και καθιστά υποχρέωση την προστασία του περιβάλλοντος, τη μείωση των ρύπων και την ασφαλή ναυσιπλοΐα.

3 Η είσοδος στην αγορά εργασίας της ναυτιλίας νέων ανθρώπων που αναζητούν πιο γρήγορες λύσεις, αλλά και ένα περισσότερο τεχνολογικά εξελιγμένο περιβάλλον με το οποίο είναι ήδη εξοικειωμένοι. Είναι η γενιά που έχει γεννηθεί μέσα στην τεχνολογία, δεν χρειάζεται να μάθει να σκέφτεται αλλιώς, και

4 Ο παγκόσμιος ανταγωνισμός, καθώς και η πίεση για χαμηλότερα κόστη και μεγαλύτερα κέρδη.

«Μόλις πρόσφατα η Κίνα προσπέρασε, κατ’ ελάχιστον, την Ελλάδα ως πρώτη ναυτική δύναμη, με όρους ολικής χωρητικότητας (gross tonnage) στους 249,2 εκατομμύρια gt έναντι των 249 εκατομμυρίων gt του ελληνόκτητου στόλου. Κρατήστε στον νου σας ότι στο πρώτο επτάμηνο του 2023 έχουν δοθεί παγκοσμίως 324 παραγγελίες για νέα δεξαμενόπλοια, πολύ περισσότερα από πέρυσι και πρόπερσι. Αυτά τα πιο σύγχρονα πλοία θα εντείνουν τον ανταγωνισμό και θα απαιτήσουν πληρώματα που είναι εξοικειωμένα με πολύ πιο σύγχρονα εργαλεία», επισημαίνει ο Φιλίπ Νίλσεν.

«Η ψηφιοποίηση της ναυτιλίας είναι ήδη μια αναγκαία πραγματικότητα και μονόδρομος για να επιτύχουμε την αύξηση της αποτελεσματικότητας, τη μείωση του κόστους και την προστασία του περιβάλλοντος. Η ψηφιοποίηση μπορεί να αυτοματοποιήσει εύκολα επαναλαμβανόμενες διαδικασίες επιτυγχάνοντας ταχύτητα, ακρίβεια και ασφάλεια.

Μέσα από την επεξεργασία και τη γρήγορη ανάλυση μεγάλου όγκου πληροφοριών ανοίγει η δυνατότητα για πιο αποδοτικές πλεύσεις (ανάλογα π.χ. με τον καιρό), καλύτερη προληπτική συντήρηση μηχανημάτων, πιο έξυπνες αγορές ανταλλακτικών κ.λπ.», τονίζει ο συνιδρυτής της Oriani, ενώ στη συνέχεια αναφέρεται στα στάδια που πρέπει να ακολουθηθούν για την επίτευξη του στόχου.

«Για την ψηφιοποίηση μιας ναυτιλιακής εταιρείας υπάρχουν κάποια στάδια που θα πρέπει να ακολουθηθούν, όμως όλα αρχίζουν από τον σωστό προγραμματισμό. Τι θέλουμε να πετύχουμε, άρα τι δεδομένα χρειαζόμαστε; Πώς και πότε θα τα συλλέγουμε αυτόματα; Πώς και ποιοι θα τα μελετήσουμε και πώς θα τα αναλύσουμε (με τι λογισμικό);» και εξηγεί:

«Δυστυχώς, σε κάποια digital transformation έργα τα πράγματα ξεκινούν από το τέλος, δηλαδή από την αγορά ενός λογισμικού. Ισως γιατί το λογισμικό φαίνεται όμορφο και “sexy”, είτε λόγω κάποιας πίεσης/marketing κάποιου προμηθευτή ή από την επιθυμία μας να μαζεύουμε δεδομένα για να είμαστε κι εμείς στη “μόδα της συλλογής” data. Βέβαια, για να είμαστε πιο δίκαιοι, πολλές φορές οι ναυτιλιακές ίσως να μην έχουν φανταστεί σε τι σημαντικές “ανακαλύψεις”, “ευκολίες”, “παραγωγικότητα” μπορούν να οδηγηθούν με την ανάλυση πολλαπλών δεδομένων με σύγχρονα, ευκολόχρηστα, προηγμένα λογισμικά με Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) αλλά και εμπλουτισμένα με δεδομένα της αγοράς (benchmarking industry data)».

Για τα βήματα που πρέπει να γίνουν ώστε να πετύχει ο ψηφιακός μετασχηματισμός ο Φιλίπ Νίλσεν τονίζει:

α) Πρέπει αρχικώς να συμφωνηθούν συγκεκριμένοι στόχοι. Για παράδειγμα, ένας στόχος μπορεί να είναι η ελαχιστοποίηση των διαδικασιών που κάνουμε για να συγκεντρώσουμε και να αποστείλουμε τα requisitions-αιτήματα και να μειώσουμε τον απαιτούμενο χρόνο από 5 ημέρες σε μία. Να επιταχύνουμε, για παράδειγμα, κατά 20% τη διαδικασία επιλογής και αποστολής μιας παραγγελίας. Να βρούμε 5 νέους, καλούς, προμηθευτές. Εχοντας θέσει συγκεκριμένους στόχους, μόνο τότε θα μπορέσουμε να δούμε εάν έχουμε πετύχει το ζητούμενο.

β) Το επόμενο στάδιο είναι να υπάρξει εσωτερικά στην εταιρεία συμφωνία τουλάχιστον όλου του μάνατζμεντ και κάποιων ανθρώπων-κλειδιά, π.χ. του υπευθύνου πληροφορικής και του υπευθύνου αγορών, σε κάποιες κοινές γραμμές.

Επίσης, θα πρέπει να εξετάσει κανείς από πριν τις «επιπτώσεις» της αλλαγής λογισμικού ή διαδικασίας. Ολοι θα πρέπει να καταλάβουν τι κερδίζει ο καθένας ξεχωριστά και τι η εταιρεία συνολικά. Η εποχή των hidden agendas (κρυφές ατζέντες) έχει προ πολλού πάρει διαζύγιο από την digital transparency (ψηφιακή διαφάνεια).

γ) Επόμενα βήματα είναι να δούμε από πού θα αντλήσουμε την πληροφορία και ποιες αυτοματοποιημένες συνδέσεις θα χρειαστούμε. Τι εργαλεία υπάρχουν στην αγορά για να μας βοηθήσουν στους στόχους μας. Εάν θα τρέξουμε το σύστημα αρχικά σε κάποια πλοία πιλοτικά, για να αξιολογήσουμε καλύτερα τη λύση ή να κρίνουμε αν, π.χ., θα χρειαστούμε περαιτέρω εκπαίδευση.

δ) Τέλος, πρέπει να δούμε αν παράγει reports το σύστημα, τα οποία θα μας βοηθήσουν να δούμε εάν πετύχαμε τους αρχικούς μας στόχους.

Το παραπάνω παράδειγμα αφορά μια μετάβαση από παραγγελίες μέσω ενός ERP-Enterprise Resource Planning, που σημαίνει «σύστημα επιχειρησιακού σχεδιασμού» σε παραγγελίες μέσω ενός ERP συνδεδεμένο με μια e-procurement πλατφόρμα-διαδικασία ηλεκτρονικών προμηθειών διαχείρισης υλικών.

«Στη ναυτιλία, που είναι πολυσχιδής με πολλούς διαφορετικούς παίκτες/συνεργάτες/προμηθευτές κάθε φορά, δεν μπορείς να υλοποιήσεις πολλά digital projects συγχρόνως. Πρέπει να βάλεις προτεραιότητες και να κάνει κανείς
“μικρά συνεχόμενα βήματα”», επισημαίνει ο Φιλίπ Νίλσεν και καταλήγει λέγοντας:

«Εκτός λοιπόν από απαιτήσεις για ξεκάθαρους, μετρήσιμους στόχους, αναγκαία συνθήκη είναι να υπάρχει ευθυγράμμιση μεταξύ των τμημάτων της ναυτιλιακής εταιρείας. Αυτό που είναι γνωστό ως “buy in” απ’ όλους τους εμπλεκομένους. Γιατί, όπως είπα και στην αρχή της συζήτησής μας και θέλω να το επαναλάβω, η ψηφιοποίηση στη ναυτιλία είναι περισσότερο θέμα ανθρώπων και νοοτροπίας και λιγότερο τι προσφέρει ένα λογισμικό πρόγραμμα».

Η Oriani είναι το one-stop-shop για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό της ποντοπόρου ναυτιλίας στην Ελλάδα αλλά και στην ευρύτερη γεωγραφική περιοχή της Νότιας Ευρώπης και Μέσης Ανατολής. Παρέχει ψηφιακές υπηρεσίες που καλύπτουν τις ανάγκες σχεδόν όλων των τμημάτων μιας ναυτιλιακής εταιρείας. Εκπροσωπεί καινοτόμες εταιρείες τεχνολογίας απ’ όλο τον κόσμο. Στόχος είναι να ερευνά συνεχώς την παγκόσμια αγορά και να επιλέγει τη συνεργασία με κάποιες από τις πιο αξιόλογες εταιρείες τεχνολογίας που δίνουν προστιθέμενη αξία και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις ναυτιλιακές εταιρείες.

Διαβάστε ακόμα

Τι σημαίνει η θετική ετυμηγορία της Moody’s για την Ελλάδα

Το «Crystal Symphony» σαλπάρει από Πειραιά για κρουαζιέρες πολυτελείας (pics)

Ποια εταιρεία ξαναπουλά στους καταναλωτές ρούχα που πετάνε σε κάδους

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ