Η τελευταία κλιμάκωση στις εμπορικές εντάσεις μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας σηματοδοτεί μια νέα φάση οικονομικής αντιπαράθεσης, με βαθιές επιπτώσεις στις παγκόσμιες αγορές και τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Τα μέτρα πλήττουν και αναδυόμενες βιομηχανικές αγορές όπως το Βιετνάμ και η Καμπότζη. Η ΕΕ σχολίασε ότι πρόκειται για «σοβαρό πλήγμα» για την παγκόσμια οικονομία και προειδοποίησε για αντίμετρα τις ΗΠΑ.
Η Κίνα απάντησε άμεσα με:
- Αντίστοιχο δασμό 84% από 34% στις αμερικανικές εισαγωγές
- Εξαγωγικούς περιορισμούς σε σπάνιες γαίες
- Απαγορεύσεις σε συγκεκριμένες αμερικανικές εταιρείες και προϊόντα
- Νέες έρευνες σε αμερικανικές επιχειρήσεις στην Κίνα
Η αντιπαράθεση αναβιώνει μνήμες του εμπορικού πολέμου 2018–2019 και εντείνει τον φόβο για παρατεταμένο παγκόσμιο οικονομικό κατακερματισμό.
Επιπτώσεις στη Ναυτιλία
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv Shipbrokers οι δασμοί αναμένεται να πλήξουν περισσότερο τις εξαγωγές των ΗΠΑ από τις εισαγωγές, ασκώντας περαιτέρω πιέσεις στη ναυλαγορά.
Ιστορικά, μεγαλύτερες επιπτώσεις έχουν δεχθεί:
- Ο τομέας των εμπορευματοκιβωτίων
- Το ξηρό φορτίο, ιδιαίτερα στα σιτηρά και τον χάλυβα
Πλέον, και ο κλάδος μεταφοράς αυτοκινήτων αναμένεται να επηρεαστεί.
Οι παγκόσμιες εμπορικές ροές ενδέχεται να γίνουν πιο περιφερειακές, διαταράσσοντας καθιερωμένες γραμμές και μειώνοντας τη ζήτηση σε τόνο-μίλια.
Οι αναλυτές του Xclusiv Shipbrokers ανέλυσαν τα στατιστικά αγοροπωλησιών για τον κλάδο του Ξηρού Φορτίου το α’ τρίμηνο 2025)
· Συνολικές Συναλλαγές:
- 196 πλοία το Α’ τρίμηνο 2025
- Μείωση 18% σε σχέση με τα 238 πλοία το 2024
· Μηνιαία Εξέλιξη:
- Ιανουάριος: 56 συναλλαγές
- Φεβρουάριος: 66
- Μάρτιος: 70
Κατά Τύπο Πλοίου:
- Handysize: 50 (μείωση από 52 το 2024)
- Supramax: 38
- Panamax: 36 (αύξηση από 23 το 2024)
- Capesize: 16 (πτώση από 32 το 2024)
Η ανάλυση ανά ηλικία πλοίων έδειξε τη διεύρυνση της εμπορικής διάρκειας ζωής των παλαιών πλοίων:
- Πλοία 11–15 ετών: 45% των συναλλαγών (89 πλοία)
- Πλοία 16–20 ετών: 25%
- Σύγχρονα πλοία (0–10 ετών): 12% (πτώση από 24% το 2024)
- Παλαιότερα πλοία (21+ ετών): 15% (αύξηση από 7%), περιλαμβανομένων 7 πλοίων άνω των 26 ετών
Οι αγορές και οι πωλήσεις ανά εθνικότητα δείχνουν τα ακόλουθα:
· Αγοραστές:
- Κινέζοι: 32 πλοία (μείωση 50%)
- Έλληνες: 19 (μείωση σχεδόν 75%)
- Βιετναμέζοι: 10 (αύξηση από 7)
· Πωλητές:
- Έλληνες: 44 πλοία (23% μερίδιο αγοράς)
- Ιάπωνες: 19%
- Κινέζοι: 12%
Διαβάστε ακόμη
Capital Economics: Επενδυτές μην εφησυχάζεστε – Tι δείχνουν οι αντιδράσεις των αγορών
Όμιλος Quest: Eπενδύσεις 57 εκατ. ευρώ το 2025 – Ολο το πλάνο, η υψηλή ρευστότητα, τα «χρυσά» EBITDA
Eurogroup σε διπλό ταμπλό: Ψάχνοντας το “win-win” σε δασμούς και αμυντικές δαπάνες
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.