Αρνητικά ποσοστά κατέγραψαν τα 15 μεγαλύτερα εμπορικά λιμάνια της Ευρώπης το α’ τρίμηνο του 2020 ενώ το β΄τρίμηνο προβλέπεται να είναι χειρότερο. Παρά το γεγονός ότι η πανδημία τα έπληξε σε εκείνη την χρονική περίοδο, εν μέρει, οι επιπτώσεις ήταν ισχυρές.

Τα προβλήματα άρχισαν να φαίνονται εντονότερα από τα μέσα Μαρτίου. Αρχικά τον Φεβρουάριο με τα εργοστάσια της Κίνας κλειστά άρχισαν να εμφανίζονται τα πρώτα κύματα “κενών” δρομολογίων. Από τα μέσα Μαρτίου άλλαξαν οι ρόλοι. Η Κίνα άρχισε να παράγει αλλά η ζήτηση στην Ευρώπη ήταν μειωμένη αφού η πανδημία γονατίζει πολλές χώρες και υπήρξαν ολικά ή εν μέρει lock down.

Αυτό οδήγησε σε ακόμη περισσότερα “blank saillings” αφού δεν υπήρχε ζήτηση από την Ευρώπη για προμήθεια προϊόντων άρα έλλειψη φορτίων προς θαλάσσια μεταφορά από την Κίνα. Αυτό σήμαινε μείωση 20% στα υπό μεταφορά προϊόντα στις κύριες εμπορικές γραμμές και μείον 2,5 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια. Για πολλά λιμάνια μειώθηκαν τα προγραμματισμένα δρομολόγια για Απρίλιο και Μάιο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από 25% έως και 50% ποσοστό εφιαλτικό. Το μεγάλο πλήγμα για τα λιμάνια ήταν στην εμπορική γραμμή Άπω Ανατολή-Ευρώπη. Το γεγονός αυτό θα αποτυπωθεί στα οικονομικά αποτελέσματα του β΄τριμήνου.

Το λιμάνι του Πειραιά σημείωσε για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια αρνητικό πρόσημο, μείον 2,4% μετά την μεγάλη ανάπτυξή του το 2019 που το έφερε στην 4η θέση των ευρωπαϊκών λιμανιών. Ο Πειραιάς το 2007 ήταν στην 17η θέησ του καταλόγου.

Τα λιμάνια Gioia Tauro στην Καλαβρία της Ιταλίας, το ισπανικό λιμάνι της Αλχεθίρας καθώς και εκείνο της Αμβέρσας στο Βέλγιο ήταν εκείνα που το α’ τρίμηνο του 2020 σημείωσαν αύξηση εμπορευματικής κίνησης.

Το λιμάνι της Αλχεθίρας διαχειρίστηκε κατά 6,6% περισσότερα εμπορευματοκιβώτια σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Ποσοστό που ήρθε να προστεθεί σε εκείνο της αύξησης κατά 7,3% το 2019 σε σύγκριση με το 2018, πάντα για το α΄ τρίμηνο.

Η Αμβέρσα σημείωσε υψηλά ποσοστά αύξησης σε όλες τις εμπορικές γραμμές εκτός από την Άπω Ανατολή όπου είχε μείωση 2,2%.

Μείωση κατά 4,7% σημείωσε το Ρότερνταμ, κατά 6,6% το Αμβούργο και κατά 23% η Χάβρη.

Το λιμάνι της Χάβρης επηρεάστηκε σημαντικά από τις απεργίες στη Γαλλία τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο. Τώρα προσπαθεί να επανέλθει ενώ η διοίκησή του ανακοίνωσε επερχόμενη συγχώνευση με άλλα λιμάνια.

Το λιμάνι της Βαρκελώνης είχε γενική μείωση κατά 14% και κατά 27% στα transit-διερχόμενα φορτία.

Τα οικονομικά αποτελέσματα για τα ευρωπαϊκά λιμάνια το β΄ τρίμηνο του 2020 αναμένεται να είναι χειρότερα σε σύγκριση με του α’ τριμήνου. Γιατί ναι μεν μπορεί τα μέτρα απαγόρευσης λόγω της πανδημίας να χαλαρώνουν όμως η δυσλειτουργία που έχει προκληθεί στον κάδο θα αργήσει να αποκατασταθεί, όπως εκτιμούν οικονομικοί αναλυτές.