Το κλίμα στη ναυτιλιακή κοινότητα γίνεται ολοένα και πιο επιφυλακτικό, καθώς οι επενδυτές-funds βλέπουν το 2026 να διαγράφεται ως χρονιά ενδεχόμενης αποκλιμάκωσης των γεωπολιτικών αναταράξεων οι οποίες στήριξαν τα ναύλα των τελευταίων ετών. Η ιστορία έχει αποδείξει πως η ναυτιλία ευδοκιμεί στην αναταραχή και υποχωρεί όταν η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα επιστρέφει στην ομαλότητα.
Σήμερα, μια σειρά από εξελίξεις που βρίσκονται υπό συζήτηση δημιουργούν ανησυχίες ότι το 2026 μπορεί να αποδειχθεί περισσότερο «αναποτελεσματικό» έτος στις θαλάσσιες μεταφορές, με αρνητικές επιπτώσεις για τους ναύλους και τις αποτιμήσεις των ναυτιλιακών εταιρειών.
Τα σενάρια «ομαλοποίησης» που τρομάζουν τις αγορές είναι:
• Επανέναρξη της διέλευσης από την Ερυθρά Θάλασσα λόγω πιθανής κατάπαυσης πυρός Ισραήλ–Χαμάς — πλήγμα κυρίως για containerships και product tankers.
• Λήξη του πολέμου Ρωσίας–Ουκρανίας, που θα μείωνε τις αποστάσεις ταξιδιών για crude και product tankers και θα εξάλειφε τα οφέλη των κυρώσεων.
• Εκτόνωση των εμπορικών εντάσεων ΗΠΑ–Κίνας, που ήδη έχει μειώσει διαταραχές στα λιμενικά τέλη και πιθανώς θα οδηγήσει σε περαιτέρω εξομάλυνση, ειδικά μετά από πιθανή απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου των ΗΠΑ για περιορισμό των δασμών.
Συνδυαστικά, όλα αυτά ενδέχεται να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον ομαλότητας το 2026 κάτι που η ναυτιλιακή αγορά φοβάται, καθώς η «αναποτελεσματικότητα» συχνά σημαίνει υψηλούς ναύλους.
Οι μετοχές των VLCC εταιρειών υποχώρησαν λόγω των αισιόδοξων μηνυμάτων για ειρηνευτικές συνομιλίες Ρωσίας–Ουκρανίας, παρότι οι ναύλοι παραμένουν ισχυροί. Αντίθετα, το Breakwave Tanker Shipping ETF (BWET) — το οποίο ακολουθεί FFAs και όχι τη διάθεση των επενδυτών — κατέγραψε άνοδο 24% τον τελευταίο μήνα.
Μετοχές μεγάλων VLCC εταιρειών παρέμειναν ουσιαστικά στάσιμες, παρά την ευρωστία των ναύλων.
Στα containerships, οι μετοχές υποχώρησαν μετά τα θετικά μηνύματα για πιθανή επιστροφή στη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας.
Οι product tanker εταιρείες βρίσκονται σε συνεχή πτώση από τα μέσα Νοεμβρίου.
Τα πραγματικά δεδομένα δείχνουν ότι οι διαταραχές όχι μόνο δεν έχουν μειωθεί, αλλά έχουν ενταθεί.
• Επιθέσεις της Ουκρανίας σε tankers και εγκαταστάσεις φόρτωσης.
• Απειλές αντιποίνων από τη Ρωσία.
• Φορτώσεις crude από το Νοβοροσίσκ μειώθηκαν σχεδόν 50% την τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου.
• Η δεξαμενή πλοίων με μη κυρωμένο crude σε πλωτή αποθήκευση βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο 16 μηνών.
• Τα VLCCs σε ballast είναι 20% κάτω από τα κανονικά επίπεδα, ενισχύοντας τους ναύλους.
Παρά ταύτα, η αβεβαιότητα για το πώς θα εξελιχθούν οι ροές επηρεάζει το επενδυτικό κλίμα.
Στις 20 και 25 Νοεμβρίου, ανακοινώσεις της Zim, της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ και της Maersk έδωσαν ενθαρρυντικά σήματα για πιθανή επαναλειτουργία της Ερυθράς Θάλασσας το 2026.
Αναλυτές πιστεύουν ότι το 2026 η διέλευση από το Σουέζ θα έχει ομαλοποιηθεί.
Οι εκμισθωτές container ships οι λεγόμενοι lessors, ωστόσο, εμφανίζονται πιο προστατευμένοι, καθώς έχουν εξασφαλισμένη ναυλώσεις για τα επόμενα δύο χρόνια.
Στα product tankers, οι απώλειες ζήτησης θα είναι περιορισμένες και θα αντισταθμιστούν από νέες ροές από τη Μέση Ανατολή και τις ΗΠΑ.
Οι εμπορικές εντάσεις ΗΠΑ–Κίνα το 2025 δημιούργησαν σοβαρή αναταραχή στα trade lanes. Οι executives του κλάδου υωννcontainers πλέον υπογραμμίζουν ότι τα θεμελιώδη μεγέθη θα πρέπει να στηρίξουν τους ναύλους ακόμη κι αν οι γεωπολιτικές διαταραχές μετριαστούν. Οι πιθανές «αρνητικές» εξελίξεις για τους ναύλους ίσως αντισταθμιστούν από:
• συνεχιζόμενες καθυστερήσεις,
• επίμονα μποτιλιαρίσματα σε ευρωπαϊκά λιμάνια,
• ανάγκη των liners για «ευελιξία στόλου»,
• διαφοροποίηση εμπορικών ροών.
Διαβάστε ακόμη
Μεγανήσι: Πώς τρεις γενιές της οικογένειας Σκλαβενίτη συνέβαλαν στην ανάπτυξη του νησιού
Από το νότο ως το βορρά: Η Ευρώπη χτίζει ηλεκτρικά δίκτυα με ανεκτέλεστα δεκάδων δισ. ευρώ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.