Ναυτιλία

Γιώργος Κουμπενάς: Η Ελλάδα στο επίκεντρο της παγκόσμιας κρουαζιέρας

  • Μηνάς Τσαμόπουλος



Για πρώτη φορά μετά τις δεκαετίες του 1970 και του 1980, όπου μεσουρανούσε η ελληνική κρουαζιέρα, έχουμε περισσότερες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων που κάνουν απο/επιβίβαση (homeporting) στα ελληνικά λιμάνια απ’ ό,τι προσεγγίσεις πλοίων για απλές επισκέψεις (transit)

Η επανεκκίνηση της κρουαζιέρας με επίκεντρο την Ελλάδα έχει στρέψει προς αυτήν το ενδιαφέρον των εταιρειών-κολοσσών, αλλά και των διεθνών μέσων ενημέρωσης. Τα ελληνικά λιμάνια επιλέχθηκαν ως home porting, δηλαδή τα κρουαζιερόπλοια ξεκινούν από αυτά τις κρουαζιέρες και καταλήγουν πάλι εκεί. Η πορεία της πανδημίας σε καμία περίπτωση δεν κάνει τους ανθρώπους της συγκεκριμένης βιομηχανίας να επαναπαυθούν. Τα μέτρα που έχουν ληφθεί είναι αυστηρά με σκοπό την προστασία της υγείας των επιβατών.

Την αποκρυπτογράφηση της σημερινής κατάστασης αλλά και εκτιμήσεις για τα μελλούμενα κάνει μιλώντας στο «business stories» ο κάπτεν Γιώργος Κουμπενάς, νεοκλεγείς πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας.

– Μετά από μια χαμένη για την κρουαζιέρα χρονιά, βρισκόμαστε στο σημείο επανεκκίνησης. Ποια είναι η σημερινή εικόνα διεθνώς;

Είναι αλήθεια ότι η κρουαζιέρα έχει πληγεί ίσως περισσότερο απ’ όλους τους ταξιδιωτικούς κλάδους διεθνώς. Πέρυσι ήταν μια εντελώς χαμένη χρονιά, αν υπολογίσει κανείς ότι μόνο 300.000 άνθρωποι ταξίδεψαν σε όλο τον κόσμο με κρουαζιέρα, όταν το 2019 αντίστοιχα ήταν περίπου 30 εκατομμύρια. Αυτή τη στιγμή είμαστε σε φάση επανεκκίνησης με υπευθυνότητα δίνοντας έμφαση σε χώρες οι οποίες έχουν ανοίξει τα λιμάνια τους υιοθετώντας παράλληλα αυστηρά πρωτόκολλα υγιεινής και ασφάλειας.

– Που σημαίνει;

Πιο συγκεκριμένα, στην περιοχή της Μεσογείου η Ελλάδα είναι μία από τις πρώτες χώρες που εργάστηκαν με συνέπεια προς αυτή την κατεύθυνση και ήδη υποδέχεται κρουαζιερόπλοια στα λιμάνια της. Επιπλέον, η Ιταλία έχει ανοίξει τα λιμάνια της κάτω από πολύ αυστηρές προϋποθέσεις και μόνο με «safe bubble», δηλαδή πραγματοποιούνται κρουαζιέρες όπου οι επιβάτες μπορούν να επισκεφθούν τους προορισμούς μόνο με εκδρομές ελεγχόμενες από την εταιρεία του πλοίου. Επίσης, η Ισπανία ξεκίνησε να υποδέχεται κρουαζιερόπλοια από τις 7 Ιουνίου. Στη Γερμανία αυτή τη στιγμή εκτελούνται κυρίως «cruises to nowhere», δηλαδή κρουαζιέρες στην ανοιχτή θάλασσα χωρίς ενδιάμεσους προορισμούς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της δύσκολης κατάστασης είναι ότι η μεγαλύτερη αγορά της κρουαζιέρας, εκείνη της Αμερικής, δεν είναι ακόμα ενεργή καθώς ίσχυε πολύ αυστηρό απαγορευτικό και ουσιαστικά τα κρουαζιερόπλοια προετοιμάζονται να ξεκινήσουν από τον Ιούλιο και με πληρότητα 50%. Τέλος, στην Καραϊβική έχουν ξεκινήσει κάποια πλοία δοκιμαστικά ταξίδια ενώ η αγορά της Ασίας και της Αυστραλίας είναι τελείως κλειστή και φέτος.

– Η Ελλάδα έχει εξελιχθεί σε hot spot για τη διεθνή κρουαζιέρα. Πείτε μας τα στοιχεία που έχετε και τους λόγους που οι διεθνείς κολοσσοί την επιλέγουν περισσότερο από ποτέ;

Η Ελλάδα πράγματι αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο επίκεντρο της παγκόσμιας κρουαζιέρας έχοντας ενσωματώσει άμεσα τα πρωτόκολλα του European Healthy Gateways και ανοίγοντας τα λιμάνια στην κρουαζιέρα πολύ νωρίς.
Επίσης, η πολύ θετική εικόνα της χώρας μας σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας, σε συνδυασμό με τη συλλογική και συστηματική προεργασία από τα δύο αρμόδια υπουργεία Τουρισμού και Ναυτιλίας, καθώς και απ’ όλες τις σχετικές υπηρεσίες, είχε ως αποτέλεσμα την προσέλκυση των μεγάλων εταιρειών του κλάδου της κρουαζιέρας.

Έτσι, έχουμε αυτή τη στιγμή, για πρώτη φορά στην Ιστορία μετά τις δεκαετίες του 1970 και 1980 όπου μεσουρανούσε η ελληνική κρουαζιέρα, περισσότερες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων που κάνουν απο/επιβίβαση (homeporting) στα ελληνικά λιμάνια από τον αριθμό των πλοίων που προσεγγίζουν για απλή επίσκεψη επιβατών στα λιμάνια της χώρας μας (transit). Ενδεικτικά, για το λιμάνι του Πειραιά είναι προγραμματισμένες περίπου 239 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων που θα εκτελούν απο/επιβίβαση έναντι 225 προσεγγίσεων transit.
Επομένως, συνοπτικά, οι λόγοι που επέλεξαν οι διεθνείς κολοσσοί κρουαζιέρας την Ελλάδα ως κέντρο επανέναρξης του κλάδου είναι ότι η χώρα έδειξε ευελιξία και γρήγορα αντανακλαστικά ανοίγοντας νωρίς τα λιμάνια με συντονισμό όλων των αρμόδιων υπουργείων και φορέων, παρείχε φιλοξενία στα κρουαζιερόπλοια κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά και χάρη στη γενικότερη θετική εικόνα της στο εξωτερικό για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης.

– Είναι, όμως, τα ελληνικά λιμάνια έτοιμα στον βαθμό που πρέπει για να εξυπηρετήσουν τη ζήτηση;

Τα ελληνικά λιμάνια, παρά τους φυσικούς περιορισμούς λόγω της έλλειψη υποδομών και των ιδιαίτερων επιμέρους χαρακτηριστικών, προσπάθησαν αρκετά -και σε μεγάλο βαθμό το έχουν επιτύχει- να είναι έτοιμα να υποδεχτούν τα κρουαζιερόπλοια κάτω από τις σημερινές δύσκολες συγκυρίες και διαδικασίες που απαιτούνται για την εφαρμογή πρωτοκόλλων υγιεινής και ασφάλειας.

Διαμαρτύρονται οι επαγγελματίες των τοπικών κοινωνιών ότι δεν επιτρέπεται στους επιβάτες να κάνουν βόλτα στο εκάστοτε λιμάνι και να ψωνίζουν, αφού τους πάνε στους στεριανούς προορισμούς με τουριστικά λεωφορεία.

Υπήρξε πραγματικά θέμα που όμως οφείλεται αποκλειστικά στην ύπαρξη των ιδιαίτερα αυστηρών απαιτήσεων που έθεσαν οι εταιρείες κρουαζιέρας για την εξασφάλιση αποφυγής μετάδοσης τόσο σε επιβάτες όσο και στην τοπική κοινωνία. Στη συνέχεια όμως η αύξηση του ποσοστού εμβολιασμών σε επιβάτες και κατοίκους νησιών βοήθησε καθοριστικά ώστε το μέτρο αυτό να μην ισχύει πλέον για όλες τις εταιρείες. Ο περιορισμός ισχύει μόνο για τα πλοία στα οποία επιβάλλεται από τη χώρα της σημαίας που φέρει το κρουαζιερόπλοιο να γίνεται ελεγχόμενη διακίνηση των επιβατών. Επομένως, η πλειονότητα των επιβατών θα κινείται ελεύθερα στα νησιά με επακόλουθα σημαντικά οφέλη για τις τοπικές οικονομίες.

– Να περάσουμε και στα θέματα της Ενωσης της οποίας είστε πρόεδρος. Ποια είναι τα προβλήματα που καλείστε να επιλύσετε;

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε λόγω κορωνοϊού είναι ο συντονισμός όλων των αρμόδιων υπηρεσιών και λιμανιών ώστε να εξασφαλιστεί η λειτουργία των πλοίων χωρίς προβλήματα και ταυτόχρονα να επιτύχει το ασφαλές άνοιγμα της κρουαζιέρας, θεμέλιο για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου. Προτεραιότητα αυτή τη στιγμή αποτελούν η αγαστή συνεργασία με όλους τους φορείς για να επιτευχθεί ο μέγιστος δυνατός συντονισμός και η άμεση επίλυση τυχόν προβλημάτων ώστε να διατηρηθεί η θετική εικόνα της χώρας μας.
Είμαστε σε συνεχή επαφή και συνεργαζόμαστε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη για να εξεταστούν τα επείγοντα θέματα που αφορούν την ετοιμότητα των λιμένων και των μέτρων που πρέπει οι αρμόδιοι φορείς να υλοποιήσουν.

– Ως νεοεκλεγείς πρόεδρος, ποιες είναι οι προτεραιότητές σας;

Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας για την επίλυση καίριων θεμάτων που απασχολούν τον κλάδο, τόσο για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πλοίων όσο και των διαχειριστριών εταιρειών. Οι εξελίξεις της εποχής, η τεχνολογική ανάπτυξη και αυτά που επιβάλλει η ελεύθερη αγορά στον διεθνή στίβο είναι πάντα τα κριτήριά μας.

Η ενίσχυση της χώρας μας ως προορισμού κρουαζιέρας βοηθώντας στη δημιουργία ενός σταθερού πλαισίου για τη λειτουργία των πλοίων είναι επίσης ένας σημαντικός στόχος.

Η προσπάθεια για τη δημιουργία κατάλληλων συνθηκών προσέλκυσης κρουαζιερόπλοιων στην ελληνική σημαία θα είναι πάντα στις προτεραιότητες της Ενωσης. Η δε εγγραφή νέων μελών είναι επίσης ιδιαίτερης σημασίας καθώς θα συμβάλει στη στενότερη συνεργασία με όλους τους φορείς που ασχολούνται με το αντικείμενο για την επίτευξη των κοινών στόχων με έμφαση στη βιώσιμη ανάπτυξη της κρουαζιέρας, προκειμένου να εξασφαλίσουμε τα μέγιστα δυνατά οφέλη τόσο για την εθνική οικονομία όσο για τις τοπικές κοινωνίες.

Τέλος, για εμάς είναι πολύ σημαντική η διατήρηση της τεχνογνωσίας αλλά και ανάπτυξη άλλων κλάδων που σχετίζονται με την κρουαζιέρα, όπως ενδεικτικά οι ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες, η τεχνική διαχείρισης και ο εφοδιασμός των πλοίων κ.λπ. Για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στη δημιουργία μιας ολιγομελούς επιτροπής που θα συγκεντρώσει τα απαιτούμενα στοιχεία και θα συστήσει τα απαραίτητα μέτρα. Από την πλευρά μας μπορούμε να συνεισφέρουμε και με υπάρχοντα δεδομένα αλλά και με τις απαιτούμενες προτάσεις.

– Ποια είναι η εκτίμησή σας για το 2021 αλλά και για το 2022 σε ό,τι αφορά τον αριθμό επιβατών και προσεγγίσεων; Θα έχουμε αύξηση σε σύγκριση με το 2020 και ποια θα είναι η κατάσταση σε σχέση με το 2019 που ήταν μια κορυφαία για τον κλάδο χρονιά;

Το 2021 εκτιμώ ότι θα είναι μια ενδιαφέρουσα χρονιά και σίγουρα καλύτερη από το 2020 που ουσιαστικά η κρουαζιέρα υπολειτούργησε. Ειδικά για την Ελλάδα και τις θετικές προοπτικές που ανοίγονται για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, θα είναι μια καλή χρονιά με αύξηση στις προσεγγίσεις, χωρίς όμως να αναμένεται θεαματική αντίστοιχα αύξηση των επιβατών. Σε σύγκριση με το 2019 θα υπάρχουν σίγουρα λιγότεροι επιβάτες σε σχέση με τον αριθμό πλοίων, αλλά το 2022, αν όλα πάνε φέτος καλά, θεωρώ ότι θα έχει ανοδική πορεία και άνθηση που θα είναι επωφελής σε πολλά επίπεδα για τη χώρα μας. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η χρονιά που διανύσαμε, οι αντιξοότητες που συναντήσαμε αποτέλεσαν τόσο για την κρουαζιέρα όσο και για τον υπόλοιπο κόσμο έναυσμα για βελτίωση διαδικασιών και προσφερόμενων υπηρεσιών. Βγαίνουμε και από αυτή τη δοκιμασία όλοι πιο δυνατοί και ατενίζουμε το μέλλον με αισιοδοξία.

Διαβάστε ακόμα:

H «ακτινογραφία» του Ελληνικού: Όλα τα έργα και οι προϋπολογισμοί έως το 2025

Γιώργος Προκοπίου στο newmoney: Αυτά είναι τα σχέδιά μου για τον Σκαραμαγκά

EOS: Tο υπερπολυτελές γιοτ αξίας $97 εκατ. με το οποίο ο Τζεφ Μπέζος ταξίδεψε στις ελληνικές θάλασσες (pics)