Με λόγια αιχμηρά αλλά και με ξεκάθαρο όραμα για το μέλλον της ναυτιλίας, ο Γκουίντο Γκριμάλντι, πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας και εταιρειών του Grimaldi Group, ανέβηκε στο βήμα του ετήσιου συνεδρίου της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ) στην Αθήνα, στέλνοντας ένα ηχηρό μήνυμα προς τις Βρυξέλλες: “Η ευρωπαϊκή ναυτιλία κινδυνεύει να γίνει θύμα της ίδιας της πράσινης πολιτικής της Ευρώπης” ανέφερε.
Το φετινό συνέδριο, με τίτλο «Walking into a new era», αποτέλεσε βήμα στρατηγικού διαλόγου για το μέλλον της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, τη βιωσιμότητα και την πράσινη μετάβαση. Στην ομιλία του, ο κ. Γκριμάλντι δεν μάσησε τα λόγια του, εκφράζοντας ανησυχία και απογοήτευση για το ρυθμιστικό βάρος που καλείται να σηκώσει ο ευρωπαϊκός ναυτιλιακός στόλος.
«Το πακέτο Fit for 55 και ειδικά το EU ETS και το FuelEU Maritime απειλούν να υπονομεύσουν την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας», δήλωσε ο Ιταλός εφοπλιστής, σημειώνοντας πως τα νέα κόστη εκπομπών ήδη αλλάζουν τις εμπορικές ισορροπίες.

«Βλέπουμε ένα επικίνδυνο φαινόμενο motorway backshift: οι πελάτες μας επιστρέφουν στα φορτηγά, στον δρόμο. Κι αυτό είναι το ακριβώς αντίθετο από αυτό που θέλει η Πράσινη Συμφωνία», τόνισε.
Ο ίδιος έκανε λόγο για διπλή και άδικη φορολόγηση, καθώς η ναυτιλία θα πληρώνει τόσο για το σύστημα εμπορίας εκπομπών της Ε.Ε. (ETS) όσο και για το παγκόσμιο πλαίσιο που προωθεί ο IMO, ενώ άλλοι κλάδοι μεταφορών μένουν στο απυρόβλητο.
«Η Ευρώπη τιμωρεί εκείνον τον τομέα που κρατά όρθιο το εμπόριο της. Αν συνεχίσουμε έτσι, θα χάσουμε το στοίχημα της πράσινης μετάβασης πριν καν ξεκινήσει», είπε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, οι ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες θα κληθούν να πληρώσουν:
- 2,5 δισ. ευρώ το 2024,
- 5,7 δισ. ευρώ το 2025,
- και πάνω από 8 δισ. ευρώ το 2026 μόνο για τις υποχρεώσεις του ETS.
«Αυτά τα ποσά δεν είναι θεωρητικά. Είναι κεφάλαια που θα μπορούσαν να επενδυθούν σε νέα πλοία, σε τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών, σε υποδομές. Αντ’ αυτού, χάνονται σε μια γραφειοκρατική δίνη χωρίς αντίκρισμα για τη ναυτιλία», προειδοποίησε ο κ. Γκριμάλντι.

Ο ίδιος ζήτησε τα έσοδα του ETS και του FuelEU να επιστρέφουν στον κλάδο μέσω ειδικών επενδυτικών ταμείων, ώστε να χρηματοδοτηθεί η μετάβαση σε καθαρά καύσιμα και «πράσινες» λιμενικές εγκαταστάσεις.
Παρά τις δυσκολίες, ο όμιλος Grimaldi συνεχίζει να επενδύει στρατηγικά. «Από το 2018 έχουμε επενδύσει πάνω από 5 δισεκατομμύρια δολάρια», σημείωσε ο πρόεδρος του ομίλου.
Το σχέδιο περιλαμβάνει 17 νέα πλοία μεταφοράς οχημάτων και νέα RoPax “methanol ready” πλοία που θα παραδοθούν έως το 2030.
«Επενδύουμε σε πλοία διπλού καυσίμου, σε τεχνολογίες ενεργειακής ανάκτησης και σε λιμενικά έργα που μειώνουν το αποτύπωμα άνθρακα. Ο στόχος είναι ξεκάθαρος: μηδενικές εκπομπές στο πλοίο και στο λιμάνι», είπε.
Ο Όμιλος, που ιδρύθηκε το 1947, διαχειρίζεται σήμερα 150 πλοία και 150 θαλάσσιες γραμμές, αποτελώντας τον μεγαλύτερο παγκοσμίως στόλο Ro-Ro και έναν από τους ισχυρότερους μεταφορικούς πυλώνες της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Ξεχωριστή μνεία έκανε ο κ. Γκριμάλντι στην επένδυση του Ομίλου Grimaldi στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, την οποία χαρακτήρισε «παράδειγμα ευρωπαϊκής καλής πρακτικής συνεργασίας δημοσίου και ιδιωτικού τομέα».
«Η Ηγουμενίτσα είναι ένα ζωντανό εργαστήριο πράσινης μετάβασης. Ήδη εγκαταστήσαμε φωτοβολταϊκό πάρκο που μειώνει τις εκπομπές κατά 60.000 τόνους CO₂ τον χρόνο, ενώ προχωρά το νέο master plan εκατομμυρίων ευρώ για την αναβάθμιση των υποδομών», δήλωσε.
Ο κ. Γκριμάλντι ολοκλήρωσε την ομιλία του με ένα σαφές μήνυμα προς τους ευρωπαϊκούς θεσμούς: «Η ναυτιλία ευθύνεται μόλις για το 2,5% των παγκόσμιων εκπομπών, εκ των οποίων μόνο το 7,5% προέρχεται από ευρωπαϊκά ύδατα. Παρ’ όλα αυτά, είμαστε ο μόνος κλάδος που καλείται να πληρώσει δυσανάλογο τίμημα. Αν δεν αλλάξει αυτό, η Ευρώπη θα χάσει τη ναυτιλία της, θα χάσει θέσεις εργασίας και θα χάσει την επιρροή της στη θάλασσα».
Κλείνοντας, υπογράμμισε ότι η πράσινη μετάβαση είναι αναγκαία, αλλά πρέπει να γίνει με ρεαλισμό, ισορροπία και δικαιοσύνη.
«Η ναυτιλία είναι ο πυλώνας της ευρωπαϊκής οικονομίας. Δεν μπορεί να είναι ο αποδιοπομπαίος τράγος της Ευρώπης», κατέληξε.
Διαβάστε ακόμη
Πλειστηριασμοί: Για ποια γνωστά ονόματα της κλωστοϋφαντουργίας χτυπάει το σφυρί (pics)
Πώς η κεραμική γίνεται μόδα – Οι πιο περιζήτητες κούπες είναι εμπνευσμένες από την Ελλάδα
Aλλάζει χέρια το ακριβότερο ακίνητο της Αθήνας – Ένα στολίδι κάτω από την Ακρόπολη (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.