Η παγκόσμια αγορά των δεξαμενοπλοίων αργού κινείται πλέον ξεκάθαρα σε συνθήκες ισχυρού bull market, με όλα τα μεγέθη —VLCC, suezmax και aframax— να καταγράφουν εντυπωσιακές επιδόσεις, για πρώτη φορά μετά το κύμα της πλωτής αποθήκευσης στις αρχές της πανδημίας. Το τέταρτο τρίμηνο του 2025 εξελίσσεται στο καλύτερο διάστημα των τελευταίων ετών για την αγορά, με τους αναλυτές να κάνουν λόγο για έναν ανοδικό κύκλο που δεν στηρίζεται σε στιγμιαίες εξάρσεις, αλλά σε σταθερά υψηλότερα «πατώματα» τιμών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Baltic Exchange, την Τετάρτη ο παγκόσμιος μέσος όρος TCE των VLCC εκτοξεύθηκε στα 98.048 δολάρια ημερησίως, σημειώνοντας άνοδο 10% μέσα σε δύο ημέρες. Αιχμή του δόρατος αποτέλεσε ο δείκτης TD3 για τα δρομολόγια Μέση Ανατολή–Κίνα, ο οποίος ενισχύθηκε 17% σε σχέση με τη Δευτέρα, φθάνοντας τα 105.028 δολάρια ημερησίως.

Η ανοδική τάση αποτυπώνεται και στο Breakwave Tanker Shipping ETF (BWET), το οποίο επενδύει σε near-dated FFAs. Το BWET κατέγραψε άλμα 8%, κλείνοντας μόλις λίγα σεντς κάτω από το ιστορικό υψηλό του από την εισαγωγή του στο χρηματιστήριο το 2023 — μια ένδειξη ότι το επενδυτικό κλίμα βρίσκεται στο ζενίθ.

Ανάλογη δυναμική εμφανίζουν και τα suezmaxes, με τον δείκτη TCE του Baltic να διαμορφώνεται στα 84.417 δολάρια ημερησίως, κοντά στο πρόσφατο υψηλό των 85.166 δολαρίων (το μεγαλύτερο από τον Δεκέμβριο του 2022). Για τα aframaxes, ο παγκόσμιος TCE έφθασε την Τετάρτη τα 59.880 δολάρια, ενώ μία ημέρα πριν είχε «χτυπήσει» τα 61.110 δολάρια — επίπεδα που έχουν να καταγραφούν από τον Ιανουάριο του 2024.

Η άνοδος δεν οφείλεται μόνο στην αυξημένη προσφορά φορτίων από OPEC και Αμερική. Οι αμερικανικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας αποτελούν καταλύτη για την παρούσα αγορά. Οι κυρώσεις προκαλούν καθυστερήσεις στις εκφορτώσεις των πλοίων που μεταφέρουν ρωσικό αργό, ενώ οι αγοραστές στρέφονται σε μη κυρωμένα δεξαμενόπλοια. Παράλληλα, ολοένα περισσότερα compliant tankers περνούν στον shadow fleet, μειώνοντας τον διαθέσιμο στόλο για κανονικές μεταφορές.

Σύμφωνα με τη Vortexa, «οι επιπτώσεις των κυρώσεων θα στηρίξουν τα dirty freight καθ’ όλη τη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου», ενώ μετά την λήξη της περιόδου προσαρμογής στις 21 Νοεμβρίου, οι επιδράσεις αναμένεται να ενταθούν ακόμη περισσότερο, επιμηκύνοντας τους πλόες και δεσμεύοντας περισσότερα «σκοτεινά» πλοία.

Η Ρωσία, από την πλευρά της, προσπαθεί να ενισχύσει τον σκιώδη στόλο, με ολοένα περισσότερα πλοία να μεταβαίνουν οριστικά από τον mainstream στόλο στο dark fleet — μια διαδικασία «δύσκολα αναστρέψιμη», όπως επισημαίνει η Vortexa, που περιορίζει περαιτέρω τη διαθέσιμη χωρητικότητα για compliant trades.

Οι αγοραστές ρωσικού αργού στρέφονται πλέον σε άλλες ποιοτικές κατηγορίες αργού, ορισμένες από τις οποίες απαιτούν μακρινά δρομολόγια από τις αμερικανικές αγορές. Έτσι, οι VLCC και suezmax βρίσκονται σε ιδανική θέση για να εκμεταλλευθούν τη διαρκώς αυξανόμενη ροή προς Ινδία και, εν μέρει, Κίνα. Παράλληλα, και τα aframax επωφελούνται από τη συρρίκνωση του μη κυρωμένου στόλου και τη μειωμένη ανταγωνιστικότητα, αλλά και από τη μετατόπιση φορτίων προς μεγαλύτερα πλοία.

Με τις τιμές να διαμορφώνονται σε επίπεδα που θυμίζουν εποχές εξαιρετικά υψηλής ζήτησης και με τις γεωπολιτικές εξελίξεις να περιορίζουν σημαντικό μέρος του διαθέσιμου στόλου, η αγορά των crude tankers δείχνει πως έχει εισέλθει σε έναν από τους πιο ισχυρούς ανοδικούς κύκλους της τελευταίας δεκαετίας — και οι παράγοντες που τον τροφοδοτούν δεν αναμένεται να εκλείψουν άμεσα.

Διαβάστε ακόμη

Ιστορικό πλήγμα για τη Google: Πρόστιμο €573 εκατ. από γερμανικό δικαστήριο για παραβίαση κανόνων ανταγωνισμού

Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για τη μετακίνηση αναπληρωτών εκπαιδευτικών

Richemont: Άλμα στις πωλήσεις με «ατμομηχανή» την Cartier και τη Van Cleef & Arpels

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα