Τη ναυλαγορά VLCC που συνεχίζει να κινείται σε έντονα ανοδικούς ρυθμούς, παρά τις αυξομειώσεις στην προσφορά πλοίων αποτυπώνει στην έκθεση της η αναλύτρια της SIGNAL Group, Μαρία Μπερτζελέτου. Τα βασικά δρομολόγια TD3C (Arabian Gulf – China) και TD15 (West Africa – China) βρίσκονται σε πολυετή εποχικά υψηλά, τροφοδοτώντας την αίσθηση ότι η αγορά παραμένει «σφιχτή».

Ταυτόχρονα, η έκθεση αναδεικνύει τις σημαντικές αλλαγές στις ροές ρωσικού αργού προς την Ινδία, όπου οι νέες αμερικανικές κυρώσεις προκαλούν έντονη αναδίπλωση της δραστηριότητας. Οι κινήσεις αυτές, σε συνδυασμό με την αυξημένη συμφόρηση στην Κίνα και τις μεταβαλλόμενες συνθήκες στην παγκόσμια προσφορά/ζήτηση πετρελαίου, δημιουργούν ένα περίπλοκο αλλά δυναμικό σκηνικό για τη ναυλαγορά των VLCC.

Σύμφωνα με την ανάλυση της Μαρίας Μπερτζελέτου, τα βασικά δρομολόγια των VLCC διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα για την εποχή, επιβεβαιώνοντας τη συνεχιζόμενη ανοδική πορεία της αγοράς.

Παρότι η προσφορά πλοίων στον Αραβικό Κόλπο (AG) έχει ενισχυθεί, από 76 σε πάνω από 100 διαθέσιμα VLCC από τον Σεπτέμβριο μέχρι σήμερα, οι ναύλοι παρέμειναν ισχυροί, με το TD3C κοντά στο WS 98. Στη Δυτική Αφρική (WAF), η εικόνα είναι ακόμη πιο σφιχτή: η μείωση της προσφοράς οδήγησε το TD15 σε επίπεδα γύρω από WS 120, παρά το γεγονός ότι η διαθεσιμότητα πλοίων άρχισε να βελτιώνεται προς το τέλος Νοεμβρίου.

Στο μεταξύ, οι ροές ρωσικού αργού προς την Ινδία φαίνεται να γυρίζουν απότομα πτωτικά καταγράφοντας μείωση περίπου 30% σε σχέση με τα τέλη Οκτωβρίου.

Η Ινδία δεν έχει σταματήσει εντελώς τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, όμως οι αφίξεις του Νοεμβρίου είναι αποτέλεσμα ενός «προεφοδιασμού» πριν τεθούν σε ισχύ οι αμερικανικές κυρώσεις της 21ης Νοεμβρίου. Από τον Δεκέμβριο και μετά, η εικόνα αλλάζει:

Η Reliance Industries σταμάτησε να χρησιμοποιεί ρωσική πρώτη ύλη στη μονάδα SEZ του Jamnagar.
Οι πολύ αυστηρότερες διαδικασίες συμμόρφωσης σε ασφάλιση και τραπεζικές συναλλαγές αυξάνουν το ρίσκο για όλους τους εισαγωγείς.

Η IOC αγόρασε μόλις 3,5 εκατ. βαρέλια ESPO από μη-στοχοποιημένους προμηθευτές — ποσότητα πολύ μικρότερη από το συνηθισμένο της.

Οι εξελίξεις αυτές δείχνουν ότι οι ροές προς την Ινδία δεν θα σταθεροποιηθούν, αλλά μάλλον θα συνεχίσουν να μειώνονται, με άμεσο αντίκτυπο στη διαθεσιμότητα VLCC και στα εμπορικά μοτίβα.

Η συμφόρηση σε τερματικούς σταθμούς της Κίνας αυξήθηκε κατακόρυφα, περίπου 11% σε εβδομαδιαία βάση, φτάνοντας στα υψηλότερα επίπεδα του έτους. Αυτό πρακτικά αφαιρεί πλοία από την ενεργή αγορά και ενισχύει το ανοδικό κλίμα στους ναύλους, ειδικά στα μεγάλα δρομολόγια προς την Ασία.

Παρά τη δυναμική των ναύλων, το μακροοικονομικό περιβάλλον προβληματίζει. Η JPMorgan προειδοποιεί ότι η παγκόσμια αγορά ενδέχεται να οδηγηθεί σε διαρθρωτική υπερπροσφορά έως το 2027, με πιθανή μείωση της τιμής του Brent στα $57 το βαρέλι ή ακόμη και στα $30+ στο δυσμενές σενάριο.

Στο ίδιο πλαίσιο, ορισμένες ινδικές τράπεζες εξετάζουν το ενδεχόμενο χρηματοδότησης εμπορίου ρωσικού πετρελαίου, αλλά μόνο υπό αυστηρούς όρους και με χρήση εναλλακτικών νομισμάτων, όπως το γουάν ή το ντιράμ — μια ένδειξη ότι η αγορά ψάχνει τρόπους να διατηρήσει τη ροή, χωρίς να παραβιάζει τις κυρώσεις.

Η αγορά των VLCC βρίσκεται σε μια από τις πιο ενδιαφέρουσες περιόδους των τελευταίων ετών: ισχυροί ναύλοι, περιορισμένη προσφορά, ανακατατάξεις στις ροές του ρωσικού αργού και μια Κίνα που συνεχίζει να τραβά μεγάλο μέρος της παγκόσμιας ζήτησης. Η έκθεση της Μαρίας Μπερτζελέτου σκιαγραφεί ένα περιβάλλον με σημαντικές ευκαιρίες, αλλά και προκλήσεις που θα καθορίσουν την πορεία της αγοράς στο τέλος του 2025 και μέσα στο 2026.

Διαβάστε ακόμη 

Rebranding: Οι πολιτικοί που ήθελαν να αλλάξουν την εικόνα τους μετά από κρίσεις

Σενάριο παράτασης για ανελκυστήρες πριν πέσουν τα πρόστιμα

Η Γερμανία ετοιμάζεται να «ρίξει» €2,9 δισ. στην ενίσχυση της άμυνας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα