Η περίοδος Απριλίου–Μαΐου χαρακτηρίζεται συχνά ως μεταβατική για την αγορά ξηρού φορτίου, βρισκόμενη μεταξύ της χειμερινής ζήτησης ενέργειας και της θερινής ανόδου σε γεωργικές και βιομηχανικές ροές. Με στόχο να διαπιστωθεί αν αυτή η περίοδος είναι συστηματικά αδύναμη ή σταθερή, αναλύθηκαν οι μέσοι όροι των ναυλοδεικτών του Baltic Exchange (Capesize, Panamax, Supramax και Handysize) για τα έτη 2017 έως 2025. Οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου  Xclusiv Shipbrokers  υπογραμμίζουν ότι η παρακολούθηση γεωπολιτικών εξελίξεων είναι πλέον εξίσου κρίσιμη με την ανάλυση εποχικών κύκλων, καθώς οι εμπορικοί πόλεμοι μπορούν να μεταβάλουν αιφνίδια την ισορροπία προσφοράς και ζήτησης στην παγκόσμια ναυτιλία. Η περίοδος Απριλίου–Μαΐου δεν αποτελεί κατ’ ανάγκη το χαμηλό σημείο του έτους, αλλά τείνει να είναι ένα διάστημα στασιμότητας, κυρίως για τα μεγαλύτερα πλοία. Ωστόσο, η παραδοσιακή εποχικότητα δεν επαρκεί πλέον για την πρόβλεψη των τάσεων. Εξωτερικοί παράγοντες, ιδίως πολιτικές αποφάσεις, καθίστανται ολοένα και πιο κρίσιμοι.

Η επιβολή δασμών από τον Πρόεδρο Τραμπ και η επαναφορά εμπορικών πιέσεων στην Κίνα επηρεάζουν τη ροή βασικών φορτίων, όπως ο άνθρακας, ο χάλυβας και τα δημητριακά, με πιθανές παρενέργειες σε ναυπηγήσεις, φορτώσεις έργων και βασικές εμπορικές διαδρομές.

Σύμφωνα με ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

1)  Για τα Capesize, τα οποία επηρεάζονται κυρίως από φορτία σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα, η περίοδος Απριλίου–Μαΐου χαρακτηρίστηκε ως ιδιαίτερα αδύναμη τα έτη 2017, 2018 και 2024, με τους ναύλους να κινούνται κάτω από τους ετήσιους μέσους όρους. Αυτό συνδέεται με την επιβράδυνση στις εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα, μετά από έντονες κινήσεις αναπλήρωσης αποθεμάτων στο πρώτο τρίμηνο. Ωστόσο, τα έτη 2021 και 2022, οι ναύλοι διατήρησαν υψηλότερα επίπεδα λόγω συμφόρησης σε λιμάνια και των κινέζικων μέτρων τόνωσης της οικονομίας. Το συμπέρασμα: η άνοιξη αποτελεί συχνά στάδιο «ανάσας» για τα Capesize, χωρίς όμως να αποκλείεται ενίσχυση σε ειδικές περιπτώσεις.

2)  Τα Panamax, που εξυπηρετούν φορτία δημητριακών, άνθρακα και μικρών μεταλλευμάτων, εμφάνισαν μικρότερη μεταβλητότητα αλλά παρόμοια τάση επιβράδυνσης την άνοιξη. Ιδιαίτερα το 2023, οι ναύλοι πιέστηκαν λόγω χαμηλών εξαγωγών δημητριακών από τη Νότια Αμερική και αβεβαιότητας στις εμπορικές πολιτικές. Αντίθετα, το 2025 κατεγράφη μερική ανάκαμψη, αν και οι τιμές παρέμειναν κάτω από τον ετήσιο μέσο όρο. Η εικόνα υπογραμμίζει την ευαισθησία του segment στις γεωργικές και περιφερειακές οικονομικές ροές του Ατλαντικού.

3) Τα μικρότερα πλοία των κατηγοριών Supramax και Handysize παρουσίασαν σταθερότερες επιδόσεις κατά την άνοιξη, με τους ναύλους των 2017, 2020 και 2022 να ευθυγραμμίζονται με τους ετήσιους μέσους όρους. Η μικρότερη έκθεσή τους σε μεγάλες διακυμάνσεις και η εξάρτησή τους από περιφερειακά και ενδοασιατικά δρομολόγια προσδίδουν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα απέναντι στις εποχικές διακυμάνσεις.