Η Ινδία βρίσκεται στο επίκεντρο μιας νέας γεωπολιτικής καταιγίδας που επηρεάζει άμεσα τις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων και πετρελαίου. Όπως επισημαίνει σε εκτενή ανάλυσή της η Lloyd’s List, οι δυναμικές που την ανέδειξαν ως κερδισμένη χώρα από τον εμπορικό «απογαλακτισμό» των ΗΠΑ από την Κίνα και από το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, ανατρέπονται ταχύτατα.
Από το 2018, οι αμερικανικές εισαγωγές από την Ινδία αυξάνονταν, καθώς οι αμερικανικές εταιρείες μετέφεραν παραγωγή εκεί. Παράλληλα, μετά το πλαφόν που επέβαλαν ΗΠΑ και ΕΕ στο ρωσικό αργό τον Δεκέμβριο του 2022, η Ινδία αποτέλεσε βασικό αγοραστή, επιτρέποντας στη Δύση να περιορίσει τις εισαγωγές από τη Ρωσία χωρίς να εκτιναχθούν οι διεθνείς τιμές.
H εικόνα όμως αλλάζει. Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε δασμούς 50% σε ινδικά προϊόντα, εκ των οποίων 25% ως «αντίμετρα» από τις 7 Αυγούστου και 25% από τις 27 Αυγούστου ειδικά για τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου. Το ύψος αυτών των δασμών φέρνει τις ινδικές εξαγωγές στο ίδιο καθεστώς με την Κίνα και τη Βραζιλία.
Σύμφωνα με την Lloyd’s List, οι επιπτώσεις είναι διπλές:
Στη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων, οι δασμοί καθιστούν ακριβότερα τα ινδικά προϊόντα στις ΗΠΑ, μειώνοντας τη ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές. Παράλληλα, δημιουργούν αβεβαιότητα για τις επενδύσεις παραγωγής στην Ινδία, όπως δείχνει και το παράδειγμα της Apple, που είχε μεταφέρει το 15% της παραγωγής iPhone στη χώρα.
Στη ναυτιλία δεξαμενόπλοιων, η πίεση των ΗΠΑ προς την Ινδία να περιορίσει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου μπορεί να ανατρέψει τις ροές που από το 2022 είχαν διαμορφώσει νέο τοπίο στη ναυτιλιακή αγορά. Δεδομένα της Vortexa δείχνουν ήδη πτώση 58% στους όγκους ρωσικού αργού που φορτώθηκαν για την Ινδία τον Αύγουστο (βάσει ημερομηνίας αναχώρησης), αν και τα επίπεδα παραμένουν υψηλά σε όρους αφίξεων λόγω προηγούμενων φορτώσεων.Η ινδική κυβέρνηση απαντά ότι οι εισαγωγές από τη Ρωσία ξεκίνησαν με ενθάρρυνση των ΗΠΑ για λόγους σταθερότητας της αγοράς και χαρακτηρίζει την πολιτική Τραμπ «αδικαιολόγητη και παράλογη». Ωστόσο, η πραγματικότητα δείχνει ότι οι ναυτιλιακές ροές βρίσκονται ξανά σε καθεστώς αβεβαιότητας.
Το μέλλον θα κριθεί τόσο από τις διαπραγματεύσεις ΗΠΑ–Ινδίας για τους εμπορικούς όρους, όσο και από τις γεωπολιτικές εξελίξεις γύρω από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Μέχρι τότε, οι ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα routes προς και από την Ινδία θα συνεχίσουν να κινούνται σε αχαρτογράφητα νερά.
Διαβάστε ακόμη:
«Κόκκινη κάρτα» στο πεντάστερο project των 148 εκατ. στη Ρόδο για το νερό
Οδηγός από την ΑΑΔΕ: Τα πρόστιμα για λάθη και καθυστερήσεις στις φορολογικές δηλώσεις
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.