Η διεθνής αγορά δεξαμενόπλοιων ξεκινά το 2026 από θέση ασυνήθιστα ισχυρή, με τους βασικούς δείκτες να δείχνουν υψηλή απασχόληση και σταθερά αποδοχές πάνω από τον ιστορικό μέσο όρο. Σύμφωνα με την Αγγέλικα Κεμενέ, Head of Market Analysis & Decarbonisation Strategies της Optima Shipping Services, «η ζήτηση παρέμεινε ανθεκτική παρά την επιβράδυνση του παγκόσμιου βιομηχανικού κύκλου, ενώ οι μετακινήσεις πετρελαίου μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία συνεχίζουν να στηρίζουν την ανάπτυξη των long-haul ταξιδιών».
Τα στοιχεία του 2025 δείχνουν ότι οι ναύλοι των μεγάλων crude δεξαμενόπλοιων ήταν σημαντικά αυξημένοι. Ειδικότερα, τα VLCC απέφεραν κατά μέσο όρο 54.000 δολάρια την ημέρα, έναντι περίπου 38.000 δολαρίων το 2024, ενώ τα Suezmax έφτασαν τα 50.600 δολάρια ημερησίως, περισσότερο από το διπλάσιο του προ-Covid μέσου όρου. Τα Aframax, παρά μια μικρή μείωση σε σχέση με το 2024, παρέμειναν υψηλά στα 36.700 δολάρια ημερησίως. Στον καθαρό στόλο προϊόντων, τα MR δεξαμενόπλοια σημείωσαν 24.600 δολάρια ημερησίως, δείχνοντας ότι η αγορά προϊόντων επανέρχεται σε πιο «κανονικά» επίπεδα μετά τα ρεκόρ του 2022–2023.
Η Αγγέλικα Κεμενέ τονίζει ότι «το 2025 δεν χρειάστηκε να αφηγηθούμε ένα super-cycle για να εξηγήσουμε τις υψηλές αποδοχές· η αγορά παρέμεινε δομικά σφιχτή στα πιο κρίσιμα τμήματα, και τα προϊόντα ανέκτησαν δυναμική προς το τέλος της χρονιάς».
Στην πλευρά της προσφοράς, ο στόλος δεξαμενόπλοιων πάνω από 10.000 dwt μετρά λίγο πάνω από 6.100 πλοία, με συνολική χωρητικότητα περίπου 677 εκατ. dwt και μέση ηλικία κάτω των 14 ετών. Το σχεδόν το ήμισυ του στόλου είναι άνω των 15 ετών, με το ένα πέμπτο πάνω από 20 χρόνια, κυρίως στις κατηγορίες Panamax και MR1. Το orderbook φτάνει τα 135 εκατ. dwt, ή περίπου 20% της υπάρχουσας χωρητικότητας, με παραδόσεις κυρίως το 2026–2027 από κινέζικα και κορεάτικα ναυπηγεία. Η Αγγέλικα Κεμενέ σημειώνει ότι «οι νέες παραγγελίες επικεντρώνονται σε σύγχρονα LR2 και MR πλοία, ενώ το μερίδιο των dual-fuel πλοίων αυξάνεται αλλά παραμένει κάτω από 10% του orderbook».
Η ζήτηση, παρά την σταδιακή επιβράδυνση της Κίνας, παραμένει ισχυρή λόγω των αυξημένων tonne-mile. Η αναλύτρια της Optima εξηγεί: «Ακόμα κι αν η κατανάλωση της Κίνας επιβραδύνεται, η συνεχιζόμενη αποθήκευση αργού και η εξαγωγή προϊόντων κρατούν τη χώρα κεντρικό μοχλό της ναυτιλίας δεξαμενόπλοιων». Οι γεωπολιτικές αλλαγές έχουν επίσης επιμηκύνει τις αποστάσεις μεταφοράς. Η ρωσική εξαγωγή προς την Ευρώπη έχει καταρρεύσει, με τα μεγαλύτερα φορτία να πηγαίνουν πλέον σε Κίνα και Ινδία, αυξάνοντας τον μέσο όρο voyage και, κατά συνέπεια, τη ζήτηση για δεξαμενόπλοια.
Σύμφωνα με την Αγγέλικα Κεμενέ, «ακόμα και αν υπάρχει πλεόνασμα αργού, οι γεωγραφικοί περιορισμοί και οι κυρώσεις διατηρούν τα tonne-miles σε υψηλά επίπεδα, κρατώντας την αγορά σφιχτή». Οι ΗΠΑ, η Βραζιλία και η Γουιάνα ενισχύουν την παραγωγή τους, με τα πρόσθετα βαρέλια να κατευθύνονται κυρίως στην Ασία, αυξάνοντας τις αποστάσεις μεταφοράς. Αντίστοιχα, οι παραγωγοί της Μέσης Ανατολής, όπως Σαουδική Αραβία, ΗΑΕ και Ιράκ, αυξάνουν τις εξαγωγές τους, καλύπτοντας κενά και ενισχύοντας το long-haul crude trade.
Η ανάλυση προβλέπει ότι το 2026 θα είναι μια χρονιά «αφθονίας βαρελιών», με τις αποδόσεις να καθορίζονται περισσότερο από την γεωγραφία και την πολιτική των κυρώσεων, παρά από έλλειψη αργού. Σύμφωνα με την Optima η αγορά θα συνεχίσει να ευνοεί τα μεγαλύτερα crude ταξίδια και τις αποστάσεις, με ισχυρή απασχόληση VLCC και Suezmax, ενώ τα LR1/LR2 και MR παραμένουν ευέλικτα και κερδοφόρα σε περίπτωση συρρίκνωσης της αγοράς».
Συνολικά, η αγορά δεξαμενόπλοιων μπαίνει στο 2026 με υψηλή απασχόληση, σταθερά υψηλές αποδοχές στα μεγάλα crude segments και προοπτικές κερδοφορίας για όλους τους τύπους πλοίων, με το γεωπολιτικό πλαίσιο και τις αποθήκες αργού να ενισχύουν τις μακροχρόνιες μεταφορές και τη σταθερότητα στην αγορά.
Διαβάστε ακόμη
Μείωση στη διακίνηση containers στον Πειραιά – Ανοδικές τάσεις σε άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια της COSCO
Η Saks στον αστερισμό της πτώχευσης – Σε δεινή θέση παρά την άντληση δισεκατομμυρίων
Intertrade Hellas: «Πράσινο» από τη ΡΑΑΕΥ για τη θερμική μονάδα στα Οινόφυτα (pic)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
