Η Ευρωπαϊκή Ένωση διαμηνύει την στήριξή της στις φιλόδοξες πρωτοβουλίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, λίγες ημέρες πριν από τη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC).
Με κεντρικό θέμα τη διαμόρφωση του «Net-Zero Framework» —ενός πλαισίου που στοχεύει στην πλήρη απαλλαγή των θαλάσσιων μεταφορών από τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μέχρι τα μέσα του αιώνα— η συζήτηση θεωρείται κομβική για το μέλλον του παγκόσμιου ναυτιλιακού συστήματος.
Η Κομισιόν, μέσω ανακοίνωσης, επισημαίνει ότι η ΕΕ «υποστηρίζει φιλόδοξα, παγκόσμια μέτρα σε επίπεδο ΙΜΟ, με σκοπό την από-ανθρακοποίηση του ναυτιλιακού τομέα και τη διασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού διεθνώς». Το μήνυμα είναι σαφές: η Ευρώπη θέλει η πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας να γίνει σε διεθνές επίπεδο, ώστε να αποφευχθούν στρεβλώσεις στην αγορά και να ενισχυθεί η συνοχή των μέτρων.
Η έγκριση του πλαισίου «Net-Zero Framework» από τον ΙΜΟ αναμένεται να αποτελέσει, σύμφωνα με ευρωπαϊκές πηγές, «σημαντικό ορόσημο» στον παγκόσμιο αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής. Εφόσον υιοθετηθεί επίσημα από τα κράτη-μέλη του Οργανισμού, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεσμεύεται να επανεξετάσει το ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο που διέπει σήμερα τις θαλάσσιες μεταφορές —συμπεριλαμβανομένου και του EU ETS, του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών, το οποίο από το 2024 εφαρμόζεται και στη ναυτιλία.
Το EU ETS, ως περιφερειακό μέτρο, επιβάλει οικονομικό κόστος στις εκπομπές CO₂ από τα πλοία που δραστηριοποιούνται εντός των ευρωπαϊκών λιμένων ή πραγματοποιούν ταξίδια προς και από αυτούς. Ωστόσο, η εισαγωγή ενός παγκόσμιου μηχανισμού από τον ΙΜΟ θα μπορούσε να αλλάξει τις ισορροπίες. Σε μια τέτοια περίπτωση, η ΕΕ δηλώνει έτοιμη να ευθυγραμμίσει τη δική της πολιτική με τις διεθνείς αποφάσεις, αποφεύγοντας την επικαλυπτόμενη ή αντικρουόμενη ρύθμιση.
Κύκλοι των Βρυξελλών τονίζουν ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν επιδιώκει να λειτουργήσει μονομερώς, αλλά να αποτελέσει «κινητήριο δύναμη» για την επίτευξη μιας παγκόσμιας συμφωνίας. «Η ναυτιλία είναι διεθνής από τη φύση της και χρειάζεται διεθνείς λύσεις. Το παγκόσμιο πλαίσιο του ΙΜΟ είναι το πιο αποτελεσματικό εργαλείο για να διασφαλιστεί ίσος ανταγωνισμός και πραγματική μείωση των εκπομπών», σημειώνουν χαρακτηριστικά.
Η στάση αυτή της ΕΕ αντικατοπτρίζει την ευρύτερη στρατηγική της για την Πράσινη Συμφωνία (Green Deal), αλλά και την αναγνώριση ότι οι κλιματικοί στόχοι δεν μπορούν να επιτευχθούν χωρίς συντονισμένη δράση σε παγκόσμιο επίπεδο. Παράλληλα, οι ευρωπαϊκές αρχές επιδιώκουν να διασφαλίσουν ότι τα νέα μέτρα δεν θα πλήξουν την ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού ναυτιλιακού κλάδου, ο οποίος εξακολουθεί να διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην παγκόσμια οικονομία.
Η συνεδρίαση του MEPC αναμένεται να συγκεντρώσει έντονο ενδιαφέρον από κυβερνήσεις, ναυτιλιακούς οργανισμούς και περιβαλλοντικές ομάδες, καθώς θα καθορίσει τη μελλοντική πορεία του κλάδου προς την από-ανθρακοποίηση. Για την Ευρωπαϊκή Ένωση, το διακύβευμα είναι διττό: αφενός η ενίσχυση της παγκόσμιας δράσης για το κλίμα, αφετέρου η ομαλή ενσωμάτωση των νέων διεθνών κανόνων στο ευρωπαϊκό πλαίσιο, χωρίς να χαθεί το momentum της πράσινης μετάβασης.
Η τελική απόφαση του ΙΜΟ θα δείξει αν η διεθνής κοινότητα είναι έτοιμη να κινηθεί με κοινό βηματισμό προς ένα μέλλον καθαρής και βιώσιμης ναυτιλίας και αν η ΕΕ θα μπορέσει να προσαρμόσει εγκαίρως το δικό της θεσμικό οικοδόμημα στις νέες, παγκόσμιες απαιτήσεις.
Το NZF, που θα τεθεί σε ψηφοφορία την ερχόμενη εβδομάδα και πιο συγκεκριμένα κατά τη διάρκεια της Ειδικής Συνεδρίασης της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του IMO, που θα πραγματοποιηθεί από 14 έως 17 Οκτωβρίου στο Λονδίνο που είναι η έδρα του ΙΜΟ.
Διαβάστε ακόμη
Χρησικτησία: Το νομικό «παραθυράκι» για αρπαγή περιουσιών (pics)
Πώς μοιράζεται η πίτα των 15 δισ. στα σούπερ μάρκετ (πίνακες)
Το Καστέλι απογειώνει τον τουρισμό στην Κρήτη (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.