Το 2025 βρίσκει την κινεζική κτηματαγορά σε κατάσταση παρατεταμένης ύφεσης, χωρίς ορατό σημείο σταθεροποίησης. Τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (NBS) αποτυπώνουν δραματικές μειώσεις τόσο στις νέες οικοδομές όσο και στις παραδόσεις κατοικιών.

«Η πτώση κατά 10,7% στις επενδύσεις ακινήτων και 21% στις νέες έναρξες κατοικιών μέσα στο πρώτο πεντάμηνο του έτους, δείχνει ότι η κρίση έχει ξεπεράσει το κυκλικό και εισέρχεται πλέον σε διαρθρωτικό χαρακτήρα», δηλώνει ο Γιάννης Πάργανας της INTERMODAL.

Παρά τη σχετική συγκράτηση στις συνολικές πωλήσεις (-2,9%), το απόθεμα απούλητων κατοικιών αυξάνεται, υπογραμμίζοντας το δομικό πρόβλημα υπερπροσφοράς.

Ο κ. Πάργανας επισημαίνει ότι το τριπλό πλήγμα της υπερχρέωσης των κατασκευαστών, της περιορισμένης πρόσβασης σε ρευστότητα και της κατάρρευσης της καταναλωτικής εμπιστοσύνης έχει διαβρώσει τα θεμέλια του μοντέλου ανάπτυξης που στήριξε την Κίνα για δεκαετίες.

«Δεν πρόκειται για μια απλή κρίση. Πρόκειται για μετασχηματισμό. Η πτώση κατά 14% στον δείκτη τιμών κατοικιών από το 2021, οι 20 εκατομμύρια ανολοκλήρωτες προπωληθείσες κατοικίες και το ιδιωτικό χρέος στο 60% του ΑΕΠ συνιστούν σαφείς ενδείξεις αλλαγής προσανατολισμού.»

Η απάντηση του Πεκίνου περιλαμβάνει επιλεκτικά μέτρα, όπως ειδικά ομόλογα και πιλοτικά προγράμματα ανάκτησης γης. Ωστόσο, οι λύσεις παραμένουν αποσπασματικές.

«Παρότι πρωτοβουλίες όπως το πρόγραμμα της Γκουανγκντόνγκ (30,7 δισ. γιουάν) δείχνουν θετικά δείγματα, δεν αλλάζουν την ευρύτερη εικόνα», σημειώνει ο κ. Πάργανας.

Προσθέτει δε ότι η άνιση γεωγραφική εικόνα περιπλέκει την πρόβλεψη:

Πόλεις πρώτης κατηγορίας όπως η Σαγκάη και η Σενζέν διατηρούν μια σχετική ανθεκτικότητα.

Πόλεις τρίτης κατηγορίας αντιμετωπίζουν ραγδαία πτώση τιμών έως και 25% και αδυναμία απορρόφησης αποθεμάτων.

Η στροφή της Κίνας από την επέκταση στην αναβάθμιση της υπάρχουσας οικιστικής υποδομής έχει ήδη άμεσο αντίκτυπο στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου.

«Η ναυτιλία αισθάνεται ήδη τη δόνηση. Το ενδιαφέρον για πρώτες ύλες κατασκευών όπως ο σίδηρος, το τσιμέντο και ο χάλυβας έχει υποχωρήσει σημαντικά, ειδικά για πλοία τύπου Supramax και Capesize», τονίζει ο επικεφαλής της INTERMODAL.

Παρά τη διατήρηση της παραγωγής χάλυβα τον Ιούνιο σε υψηλά επίπεδα (94,5 εκατ. τόνοι), οι τιμές του σιδηρομεταλλεύματος κινούνται γύρω από τα $97/τόνο, με στενές διακυμάνσεις λόγω μειωμένης ζήτησης.

Η αγορά στεγάζεται πλέον σε μια νέα πραγματικότητα. Οι ημέρες της ραγδαίας, ακίνητης ανάπτυξης που τροφοδοτούσε τις εμπορευματικές ροές της ναυτιλίας φαίνεται πως ανήκουν στο παρελθόν.

«Η αγορά πρέπει να προσαρμοστεί σε ένα περιβάλλον όπου τα φορτία από ακίνητη περιουσία θα παραμείνουν υποτονικά τουλάχιστον έως το 2026. Η μελλοντική ζήτηση θα συνδέεται περισσότερο με κρατικές υποδομές ή πράσινες αναπλάσεις και λιγότερο με ιδιωτικές επενδύσεις κατοικιών», καταλήγει ο Γιάννης Πάργανας.

Η κρίση στην κινεζική αγορά ακινήτων δεν αποτελεί παροδικό σοκ αλλά σημείο καμπής για την παγκόσμια ναυτιλιακή και εμπορευματική αλυσίδα. Η INTERMODAL κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για όσους συνεχίζουν να στηρίζουν τη στρατηγική τους στα παλιά δεδομένα. Η εποχή της «οικοδομικής υπερδύναμης» Κίνας έχει τελειώσει — και η ναυτιλία καλείται να ανταποκριθεί.

Διαβάστε ακόμη

Παρατεταμένοι καύσωνες στην Ευρώπη: Οι πόλεις που πλήττονται περισσότερο και οι προκλήσεις για την υγεία

Aegean: Στα 4 δισ. η αξία του νέου στόλου των 60 αεροσκαφών που προστίθενται έως το 2031 (pics)

Υδρογονάνθρακες: Κινητοποίηση ΥΠΕΝ για να μπλοκάρει τους «λεονταρισμούς» της Λιβύης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα