Η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, έχει παρουσιάσει τη νέα ευρωπαϊκή πρωτοβουλία Clean Industrial Deal (CID), μια φιλόδοξη συνέχεια της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας του 2019, με στόχο την πλήρη απο-ανθρακοποίηση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας έως το 2050.
Η ανακοίνωση είχε γίνει στο λιμάνι της Αμβέρσας, ενώπιον ηγετών του βιομηχανικού και ενεργειακού τομέα, φέρνοντας στο επίκεντρο νέες χρηματοδοτήσεις, μεταρρυθμίσεις και αυστηρότερους περιβαλλοντικούς στόχους. Μιλώντας στο newmoney, ο γνωστός αναλυτής ναυτιλιακής και ενεργειακής πολιτικής Εμμανουήλ Παπαλέξης εστιάζει στο θέμα και τονίζει:
«Η Καθαρή Βιομηχανική Πρωτοβουλία είναι ιστορικής σημασίας. Δεν είναι απλά μια συνέχεια της Πράσινης Συμφωνίας, είναι η αναβάθμισή της. Πρόκειται για μια ξεκάθαρη βιομηχανική συμφωνία που αλλάζει τα δεδομένα σε παραγωγή, ενέργεια και περιβαλλοντική ευθύνη».
Σύμφωνα με την Πρόεδρο φον ντερ Λάιεν, η νέα συμφωνία προβλέπει:
- Μείωση των εκπομπών CO2 κατά 55% έως το 2030 (σε σχέση με τα επίπεδα του 1990),
- Μείωση της εξάρτησης από πρώτες ύλες και εισαγόμενη ενέργεια,
- Στροφή προς ανανεώσιμες πηγές,
- Δημιουργία της Industrial Decarbonisation Bank με αρχικό κεφάλαιο 100 δισ. δολαρίων.
Η ναυτιλία στην πρωτοπορία
Η CID περιλαμβάνει πλέον και τη ναυτιλία, που από το 2024 εντάσσεται πλήρως στο πλαίσιο των κανονισμών IMO MARPOL 73/78. Ο κος Παπαλέξης τονίζει: «Η ναυτιλία ήταν προορατική. Πολλές κυβερνήσεις θα έπρεπε να διδαχθούν από αυτήν. Ο IMO από το 1948 δημιουργεί ένα πρότυπο περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Το MARPOL 73/78, δεν είναι απλώς ένας κανονισμός· είναι η ραχοκοκαλιά της περιβαλλοντικής πολιτικής στις θαλάσσιες μεταφορές».
Ο κ. Παπαλέξης σημειώνει επίσης τη σημασία του EEDI (Energy Efficiency Design Index), που καθορίζει την ενεργειακή απόδοση των πλοίων: «Η ναυτιλία και η βιομηχανία έχουν έναν κοινό στόχο: καθαρή και αποδοτική ενέργεια. Το EEDI είναι το εργαλείο που μας δείχνει το πώς και πόσο καταναλώνουμε, κι αυτό είναι το μέλλον».
Εμπόδια και καθυστερήσεις
Ωστόσο, οι εξελίξεις δεν είναι μόνο θετικές. Η παγκόσμια αβεβαιότητα και η ενεργειακή κρίση, κυρίως λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, έχουν φέρει καθυστερήσεις. Ο κος Παπαλέξης εμφανίζεται επιφυλακτικός: «Η πράσινη μετάβαση είναι αργή. Η Κίνα έθεσε νέο στόχο το 2060, η Ινδία το 2070 και ο Τραμπ αποκάλεσε την Συμφωνία του Παρισιού ‘βλακεία’. Πώς θα πάμε μπροστά έτσι;» Προσθέτει ότι ακόμα και στην Ευρώπη, οι βιομηχανίες επανεξετάζουν τις στρατηγικές τους λόγω του αυξημένου κόστους ενέργειας και ζητούν ευελιξία.
«Ο Έλληνας πρωθυπουργός, τον Ιανουάριο, ζήτησε από την Κομισιόν αλλαγές. Δεν μπορούμε να μιλάμε για μετάβαση όταν οι επιχειρήσεις κλείνουν ή μειώνουν το προσωπικό τους. Θέλουμε πράσινη ενέργεια, αλλά να είναι και εφαρμόσιμη».
Η ώρα της αλήθειας
Ο κος Παπαλέξης κλείνει με μία προειδοποίηση: «Δεν έχουμε άλλα περιθώρια. Το 2024 ήταν η πρώτη χρονιά με τόσο ακραία καιρικά φαινόμενα και κόστος 80 δισ. δολαρίων. Το περιβάλλον μάς φωνάζει. Η Clean Industrial Deal είναι μια ευκαιρία – ίσως η τελευταία. Αν την αφήσουμε να χαθεί, το 2050 δεν θα είναι στόχος, αλλά ένα όνειρο που χάθηκε». Το μόνο βέβαιο είναι πως ο αγώνας για μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη συνεχίζεται. Όμως, αν δεν υπάρξει πραγματικός συντονισμός και πολιτική βούληση, η Καθαρή Βιομηχανική Πρωτοβουλία κινδυνεύει να μείνει στα χαρτιά.
Διαβάστε ακόμη
Δριμεία κριτική της Γέλεν στην εμπορική στρατηγική Τραμπ – Φόβοι για ασταθές περιβάλλον
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.